Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 965 ggr
moa88
0

djuraffärer kan inte mkt O.o

Hittade detta på denna sida  http://www.djuraffarenpafroson.com/bird.php

Oryctolagus cuniculus dom
Dvärgkaniner väger 1,2-3 kg beroende ras och lever i ca 6-10 år.Dom är trevliga sällskapsdjur och bör hållas ensamma eller tillsammans med marsvin.

borde ju vara bättre om dom hade skrivit hållas ensamma eller med en annan kanin. lixom Marsvin och Kanin pratar inte samma språk.

blir så irriterad när man hittar sån fakta som inte stämmer :/

Sashhi
0

Det är ju inte precis överraskande att en djuraffär har fel fakta eller annat på något sätt. Inte alls.

Not your mom, not your milk.

moa88
0

nä men iallafall, tycker att vet dom inte hur det är ska dom ju inte chansa på att dom har rätt

[bebba]
0

Tyvärr finns det såna djuraffärer men det finns vissa som är bra och en djuraffär har räddat livet på min nin så alla är inte dåliga!

Zessan
0

Zooaffärer kan faktiskt intem ycket! JAg tycker dom ska hållas tillsammans, då mina kaniner blev väldit glada! Men chansen finns ju att dom börjar bråka, eller om den andra dör blir dom väldigt ledsna!:( MEn om kaninens kompis dött kan man sätta in ett marsvin, för kaniner tror jag är svårare att para ihop…. Då får dom iaf lite sällskap. Men kaniner trivs också väldigt bra ensamma och det är oftast så många håller dom…. :) Dom blir glada om man inte håller dom i samma bur, men att dom kan se oc känna doften av en annan kanin

[bebba]
0

Usch dom hadde måtten 78 x 48x 39 cmpå en kaninbur kaninen fick knappt plats på bilden i buran efter som den hade ett hus.

moa88
0

jag har en kanin som är ensam, men eftersom jag håller på med honom mkt så är han ändå väligt glad ^^

men jag skulle aldrig våga sätta ihop honom med ett marsvin O.o kaniner är ju mkt mkt större plus att dom ändå inte är av samma art, isf måste man ju ha två marsvin, men vad tjänar kaninen på det?

bara mina åsikter

moa88
0

#5 jaa jag såg de :O huvva

Fredrik17
0

de e ju inte ens samma djur!

DreamerOf
0

Men enligt många böcker, från fler bra "kaninexperter" påstår ändå att kaniner och marsvin passar bra ihop, och de tror jag absolut kan vara sant.

När vi har tre marsvinshonor att ta hand om när ägarna hade rest bort så var min kaninhane ihop med dom och dom kom mkt bra överens! :)

Även om nu djuraffärer kan ha fel. Tror ändå att man behöver testa innan man skaffar sig en uppfattning!

spiritedaway
0

kaniner och marsvin kan säkert fungera ihop. Men då ska det vara minst 2 marsvin också.
Och risken är lika stor att en kanin och ett marsvin börjar bråka, som att två kaniner börjar bråka.

Så borde stå att kaniner kan hållas ensamma eller i grupp.
Väldigt få djuraffärer kan sin sak.

moa88
0

#10 ja håller med dig ^^

liksom det stod ju inte tex. kanin borde hållas ensam eller med annan kanin, eller med marsvin, men nu stod de ju endast marsvin eller ensam kanini…. gargh >_<

EmmaRJV
0

jag var på stan i fredags och inne på en zoo affär som heter Bra Zoo och jag blev lite besviken faktiskt på dom för dom har väldigt bra kunskap om kaniner men jag förstår inte hur man kan liksom bara struntai något sånt som dom gjort..Jag gick in för att kolla om dom fått fler kaniner vilket dom fått ,,så såg jag en kanin som säkert varit där i flera månader det var stående galler asså inte vågrätt utan lodrätt och nappflaskan var så långt ner att knappt en hamster hade kunnat dricka ..Kaninen låg där och sååg ut att må väldigt dåligt :/

moa88
0

#12 men shit :o sa du åt dom att höja flaskan då? det skulle då jag ha gjort, skulle aldrig kunna låta bli ett djur som lider :/

[jakke94]
0

tycker inte man ska dra alla djuraffärer över en kant.. jag vet en seriös.. det är faktist svergies största (A) .. ligger i lomma .. dem har ordentliga burar och ordentlig mat och mycket spån i burarna :P

Zessan
0

alla djuraffärer är inte dåliga, men väldigt många….

EmmaRJV
0

#13 självklart sa jag åt dom att höja flaskan ,,skulle då aldrig gått därifrån utan att sakt till om flaskan..

spiritedaway
0

#14 tyvärr stämmer det in på alltför många djuraffärer. Jag vet bara en som haft ordentligt med utrymme åt kaninerna. + att de hade fåglarna i ett helt annat rum. De flesta har alla djur i ett litet rum där det blir väldigt väldigt varmt.
Och här på djurmagazinet måste jag verkligen tycka att de verkar vara dåliga på att rengöra.

Förra sommaren var det 1 kanin och ett marsvin tillsammans i en box, och det låg skit överallt :/ Jättemycket skit som ett litet marsvin och en kanin knappast har hunnit producera på en endaste dag.

Qepta
0

min kompis hade ett marsvin och en kanin ihop båda var hanar men tyvär dog kaninen iår. Men dom gick jättebra ihop.

Men det är inte alla kanin och marsvin som gör det förvånar mig inte att djuraffären skriver sånt dom hade gett fel kön på nästan alla djur jag köpt därifrån när jag var yngre

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

spiritedaway
0

#18 det är klart att det kan gå. Men sen är det även lag på att marsvin ska vara minst 2.

PaaatyPalm
0

#14 vet vilken du menar, kommer dock inte på namnet nu, men tycker inte alls dom är bra! inte fiskarna iallfall. Vet flera som köpt fiskar därifrån och sedan några dagar senare har alla fiskar varigt döda som var i akvariumet. Och kan själv säga att jag varigt med om det. Köpte två jättefina gula saker, 2 dagar senare var alla fiskar döda. Och det var fiskar upp till 5000kr! fy fan va sur jag blev!

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Ebba-A
0

Det finns bra djuraffären, mindre bra och sen finns det dom som är rent utsagt skitdåliga!

Har råkat ut för att köpa djur från en djuraffär grupp 3. Två gånger.

Första gången: En jättesöt kaninhona, viltgrå löwen. Hon dog av njurfel tre månader senare. Det var för ca 3 år sen.

Andra gången: En hamsterhona, present av min mamma efter att en a mina egenuppfödda dött. Fick efter ett par dagar veta att hon bott med en hane på djuraffären. Hon gick upp massor i vikt och efter fem dagar hos mig födde hon 9 ungar.
Inga problem att ta hand om dom för mig, hade haft hamsterungar förr. Men det var hennes ringa ålder som bekymrade mig, hon vara bara tre månader (minst 4 månader ska dom vara innan dom paras). Efter en vecka fanns det fyra ungar kvar, men den kvällen dog min älskade Majsan en så plågsam död som ingen ska behöva uppleva.

Inget misstag jag vill att någon annan ska göra.

Värd på Choklad iFokus

ciss
0

Även om man stött på många dåliga djuraffärer så behöver man inte dra alla över en kam. Det finns bra djuraffärer.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

enbartmalin
0

Kaniner och marsvin går ytterst bra ihop(Vanligen, det finns alltid undantag). Dock är bör ju raser gå med egen ras. men att ha kanin och marsvin ihop är absolut inte fel i mina ögon. har sett kaniner och marsvin som inte kan leva utan varandra.

Hälsningar Malin

moa88
0

#22 håller med dig, min kanin är köpt ur vad jag tycker en bra djuraffär, bra burar å så ^^

#23 ja visst kan marsvin gå ihop med en kanin, men jag skulle inte våga testa, tänk om marsvinet blir sparkad av kaninen O.o

spiritedaway
0

#23 tror bara tyvärr att då kommer det vara flera marsvin som enbart kommer att få en kaninkompis. Marsvin ska vara två och två minst.

Så då måste djuraffärer vara väldigt tydliga även på det om de ska rekommendera att man ska ha kanin och marsvin ihop.

enbartmalin
0

#24 Men om du resonerar så bör inte kaniner gå med kaniner helelr för dom kan ju också sparka varandra? Nej marsvin och kaniner går jätte bra ihop, jag har sett många kaniner med marsvin och dom där problemen finns absolut inte. Dom är lika medvetna om varann som med sin egen sort.

#25 Det håller jag fullständigt med dig om.

Hälsningar Malin

spiritedaway
0

#26 fast risken är väl ändå större att ett marsvin skadas av en kanin tror jag. Djuren talar inte samma språk, och kaniner kan sparkas riktigt hårt. Men visst. Även kaniner kan göra varann väldigt illa.

moa88
0

#26 det jag menade med att spraka kan vara när en kanin gör ett glädjeskutt och så står marsvinet i vägen tex.

fortfarande så talar kanin och marsvin inte samma språk, hur kul skulle det va om du tex bodde enbart med en Japan och inte förstod vad den ville? är ju som samma sak mella det och kanin-marsvin

EmmaRJV
0

Jag hade min gammla kanin tsm med ett marsvin och det funkade riktigt bra ,,vad är det alla pratar om egentligen ,,Det beror väl mest på tempramentet på kaninen ??

moa88
0

#29 ja självklart har det med tempramentet att göra. om man går till baka till mitt första inlääg så menade jag bara att dom borde ju inte ha skrivit som dom gjort. att kaniner bör hållas ensamma eller med ett marsvin.. dom skrev ju inte att kaniner kan bo tillsammans O.o

sen så vill man ha ett marsvin med en kanin så visst, men det är nått jag Aldrig skulle göra.

[nneo]
0

Har inte läst igenom allt ni skrivit men känns som att ni drar alla djuraffärer/zoobutiker över samma kant..?

Klart att det finns mindre seriösa och mindre bra djuraffärer. Så är det med allt.
Men man får inte glömma bort att uppmärksamma dom affärerna som faktiskt är helt okej och kunniga på sin sak.

moa88
0

#31 jag har iaf inte dragigt dom över en kam, där jag bort är dom väldigt bra, vet inte hur dom är i resten av Sverige.

annaforsgren
0

Min kanin Laban bodde en sommar hos en tjej som hade ett marsvin och dom fick leka med varandea under dagarna i en stor Hage och dom blev bästa vänner:) När Laban sedan skulle flytta till mig igen så blev marsvinet ledsen och letade efter Laban i hagen.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[Emmla]
0

min kaniner är tilsammans och dom trivs jätte bra (ju)