Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3147 ggr
jahadu
0

ta bort kaninungar....

Hej!

På sistone har vi haft problem där hemma med rovdjur som har tagit isönder burar, tagit kaniner och vissa kaniner har lyckats smita ifrån rovdjuren osv. Problem helt enkelt……men nu är det fixat med hänglås på burarna och de 5 kaniner (av 10) som överlevde "attackerna" sitter nu förhoppningsvis säkra.

Resultatet av dessa hemska veckor har nu blivit minst 5 kaninungar som kom i natt. (jag är själv inte hemma men min mamma har kollat lite snabbt för att inte störa honan och där är minst 5 och kanske max 7 skulle jag tro.)

Ingen fara för honan som redan har fått en kull och är en supermamma men däremot är detta ett litet problem för mig…….måste nämligen dra ner på antalet kaniner och i sommar är det tänkt att jag bara ska ha 3st kvar. (Pappan till kullen är förmodligen samma hane som var pappa till honans förra kull.) 

Därför hade jag behövt ta bort några av ungarna på lördag när jag är hemma. Men för att vara snäll mot mamma-kanin så tänkte jag låta henne ha kvar max två st (har nämligen två burar över om det skulle krisa och dröja innan de säljs osv) så om hon kan ha två ungar så blir allt bra för mig. (själv har jag fött upp fyra kullar innan och vet vad jag handskas med och skulle det krisa med försäljning så har jag bekanta som gärna tar emot de. så för mig är det då inga större problem med bara två kaninungar)

Tror ni att det skulle gå bra att bara spara två, eller en, eller måste det vara fler för att hon ska bry sig om dem ordentligt? Tidigare fick hon en kull på 13 ungar (två dödfödda) och vid åtta veckors ålder var det 9 levande ungar som alla var pigga och friska. och det var hennes första kull och hon är bara en liten söt dvärgvädurFlört. Så hon får ju stora kullar och tar bra hand om de men om det skulle bli så få ungar så vet jag ju inte hur hon reagerar.

Hur många ungar brukar ni ta bort om det blir stora kullar osv?

Menmen, hade behövt lite tips? och råd så att jag vet hur jag ska göra på lördag…..Glad Får ju försöka göra det bästa av situationen så att det blir bra både för mig men främst för Philadelphia som hon heter.

Tack på förhand!

//Fundersam kaninägare

Linnet
0

Men det är väl inget problem att sälja kaninungar nu till sommaren, varför kan du inte behålla alla.

MarHai
0

Jag tycker att det är jättebra att du tar ansvar för detta!
Du har ingen uppfödare i närheten som kan hjälpa dig? vart bor du?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

jahadu
0

nae eller jo jag har en bekant som är typ grossist (säljer till djuraffärerObestämd men är väldigt duktig med kaniner osv och han har jag väldigt bra kontakt med) men han är inte så glad för att avliva friska kaniner och speciellt inte ungar, men jag tänker iaf ringa och höra. men han har alltid varit den som har tyckt att jag borde behålla alla och sen låta honom köpa dom och sälja vidare, men det går jag absolut inte med på. vill ju självklart veta vart mina djur hamnar, annars behåller jag de hellre själv eller tar bort. men ska ringa och be snällt på lördagOskyldig 

jag hade själv kunnat göra det om jag är tvungen (är lite kall av mig när det behövs) men det är något jag ändå gärna hoppar över om det gårFlört men tar ju hellre bort några nu än att spara alla som kanske inte blir sålda och så….liksom lättare att ta bort 3 dagars ungar än typ 10 veckors….

jag bor i skåne, mellan malmö och trelleborg ungefär….

självklart måste jag ta ansvar för detta! inget snack om saken. har man djur får man ta de konsekvenser som kan dyka upp och göra det bästa av situationen.

flikkan77
0

Har än så länge bara haft två kullar och i ena sparade jag två ungar och i den andra en. Vad jag såg så tog båda mammorna bra hand om sina ungar trots att de inte var fler. Glad

Fast jag tog bort de andra ungarna ur kullarna direkt när de föddes så honorna hann aldrig börjat producera mjölk till många ungar, vet inte om det kan spela in.

"You just have to belive…"

spiritedaway
0

usch.. jag skulle aldrig klara av att ta bort friska ungar. Och dvärgvädur borde väl vara rätt lätt att sälja, speciellt nu när det snart är sommar?

Zvintos
0

#5: Det beror helt på vart i landet man bor, hur stor efterfrågan är och hur stor "konkurrensen" är.
Finns det redan massor med dvv-uppfödare på samma ställe, kan det blir svårare att få sålt.

spiritedaway
0

#6 ja det är ju sant. Jag skulle nog ändå ha väldigt svårt att klara av att döda friska kaninungar.
Fast i det här läget kanske det är "rätt", även fast jag har svårt att se det.

Toaden
0

Svårt, hade aldrig klarat av det. Men man får göra det bästa av situationen, som sagt :)

jahadu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag åkte vi till vår bekant som tog bort 4 kaninungar (av 6) åt mig, så nu e där två kvar som ska få växa uppGlad Två japantecknadeSkrattande Jag verkligen älskar japantecknat (så det va ju självklart att det var de två som skulle få stanna) och e så himla glad för att jag får följa dessa  två ungars uppväxt även om de kom till världen oplaneratFlört

Här har ni en bild på de små <3