Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1843 ggr
Wigge
0

börjat boa i skitig bur.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin tror jag har börjat boa lite, ca en vecka kvar tills dag 28.

Men jag hade tänkt städa buren nu någon dag. för den är rätt äcklig.

typ kissigt och så inne i huset.

Men idag när jag kom hem hade hon b örjat bygga upp med allt halm i buren o dragit in det i huset. så jag antar att hon har börjat boa lite, dock ingen päls i boet än.

Men jag undrar, ska jag endå städa bort allt? för annars kommer jag ju inte kunna städa på minst en månad typ, och buren har inte varit städad på kanske 3 veckor.

Känns som den kommer vara jätteäcklig om den ska stå en månad till. speciellt boet.

Sen en  off topic, jag tycker inte hon är ett dugg tjockare? 

eller märker man det mer till sissta veckan som kommer nu?

Eller så kanske det bara är så att det är väldigt få ungar?

Ajja hoppas iaf allt går smidigt o så, vill ju ha en fin hona minst iaf. så hon får en kompis.

Deco
0

Nu är jag inte alls insatt i kaninavel men jag skulle ha snabbat mig att rengöra nu så det hålls någorlunda fräscht under ungarnas första tid. Det måste ju vara bättre att göra det nu än när hon börjat boa med pälsen!

Wigge
0

mm jo jag tänkte lite så jag mä,

Drar väl ner o fixar det nu. hon verkar var väldigt slö faktiskt, bara ligger o gottar sig. Så något är iaf på gång =)

KvirrZ
0

boar hon på samma ställe som hon kissar och bajsar?
för det borde hon inte göra om hon ska få ungar. Då vill de ha rent i huset där ungarna är så att det inte luktar, för då kan rovdjur hitta dom :/

- Mvh Emma

Wigge
0

nja inte i hennes "primära" kiss hörna. men det verkar ju har hänt att hon har kissat inne i boet, dock har hon boat utanför och i boet, mest i boet.

Retzina
0

Du kan spara lite av halmen som hon har börjat boa med och lägga in när du har städat så hon känner igen det, och så hon känner att hon har lite av sitt bo kvar :)

Lans
0

Jag hade iaf tömt hela buren och städat ordentligt. För ska hon ha ungar lär hon nog fixa ett nytt bo (: Fast nu är ju inte jag någon avelexpert, men jag hade iaf gjort så.

På alla kaniner syns det inte att dom är dräktiga. Det är olika. Min hona blev jättetjock, hon hade 4 ungar.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

annaforsgren
0

du kanske kan städa där hon inte boat^^

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Wigge
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nog reden städat bort det tyvärr, men hon började bygga på nytt direkt när jag släppte in henne igen nu, fast utanför huset :/

Hur ska jag bära mig åt för att hon ska bygga inne i huset? eller hon kanske gör det efter ett tag endå?

Gör det något att ha boet utanför huset? man skulle ju kunna sätta upp något så det blir som ett litet hus.

thexclub
0

När Candy fick ungar boade hon inte i huset, och hon bodde utomhus. Det gick jättebra iallafall och när ungarna blev större (2-3 veckor) började de flytta in i huset istället.. =)

the vanity, it becomes insanity

Wigge
0

OK låter ju bra =)

Så det är ingen större fara att dom ska frysa under natten då?

Kan vara ungefär 7 grader på nätterna.

ciss
0

När Engla fick sin förra kull kände jag det knappt alls, det var en väldigt oväntad kull & resultatet av en tjuvparning. Tyckte bara att hennes mage kändes lite annorlunda, men inte alls mycket. Hon födde sex stycken levande ungar.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Wigge
0

Yay nice, hoppas jag får lika många :D eller 4 skulle nog passa mig bra.

Veero
0

Du kan lyfta försiktigt på boet (om det går) och dra bort med en skopa så du får bort det smutsiga och sedan legga in lite spån under, brukar jag göra^^

[Wera]
0

Städar du inte varje vecka då ?? Jag skulle nog iaf. städat snabbt och så typ fixa lite åt henne i boet xD Fast du kanske redan gjort det eller :) ? Aja, min kompis kanin var ute i gården och så när hon tog in henne till kvällen hade hon byggt ett litet bo på marken i gården och fött ungar där !! (vi visste inte alls att hon skulle få ungar) Jag vet inte riktigt vad hon gjorde med ungarna sedan, tror hon tog in dom i buren.. ;D

Bobby
0

Städar du inte buren lite väl sällan? Nu sommar tid är det viktigt med att hålla rent då värmen och flugorna gör sitt.

´Mina honor har alltid boat i buren, inte i bolådan.

[Wera]
0

#13 Du fattar nog inte.. hon har börjat boa det finns inga ungar i boet… xD Ännu! Så vrf lyfta försiktigt och städa? Städa nu innan hon får ungar..

rabbitlove
0

om hon skiter i ett hörne så behöver du bara städa toaleten

Zvintos
0

#17: Tråden är nästan ett år gammal.

Tarkie
0

#17 Denna tråd är nästan 9 månader gammal Flört