Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 676 ggr
Minto
0

Hur vet jag om det tagit?

Har parat min hona för ca 4 dagar sedan och undrar nu om det verkligen har tagit? Det här är min första kull, så jag är väl nybörjare kan man säga. Vad jag har förstått och läst mig till så är det väldigt olika på olika honor. Har ni några tecken som ni tycker är genomgående, som visar att honan är dräktig.

När vi parade de, lyckades hanen ta sig upp på honan ett flertal ggr, men vi tyckte liskom att det gick så fort och att han inte riktigt kom åt. Dessutom verkade hanen aldrig riktigt "nöjd". Han gick på hela tiden, kan det vara tecken på att det inte blivit något?

Ha det gott!

Linnet
0

Blev det ordentliga parningar, dvs att hanen liksam ramlade av honan. En hona som är parad brukar ju efter några dagar börja stöka och krafsa väldigt mycket i buren. Men är du osäker kan du ju prova att sätta ihop dom igen.

AnimalLover
0

kaninerna ska väll vara tsm i flera veckor ?

Elina.
0

#2: Nej. Lämar man honan och hanen tillsammans så finns risken att honan tröttnar på honom, och då kan hon i värsta fall tom kastrera hanen!

Linnet
0

#2 Det räcker oftast att dom är tillsammans några timmar, man ser ju ganska snabbt om honan är villig, annars är det lika bra att sätta ihop dom en annan dag. Sen blir ju honan oftast lite småsur på hanen när dom väl har parat sig.

AnimalLover
0

när jag hade nin ungar fick han sitta med honan i typ 4 veckor XD

flikkan77
0

Med min ena hona fick hannen vara med i ca 10 minuter i två dagar. Första dagen hände inget alls och andra dagen var hon supervillig och de parade sig ca 6 gånger på dessa få minutrar. Han " kom" alla gånger, både skrek och ramlade av och hade sig. Oskyldig

Vet inte heller hur man vet om hon är dräktig eller inte, hon boade med päls redan första dagen hon träffat honom, men var ändå villig att bli parad den andra dagen. Fast hon boade också med päls i två månader i höstas innan jag parade henne för att se om hon skulle sluta med det.

"You just have to belive…"

Sashhi
0

#5 - Du hade då tur att honan var snäll med hanen, inget man egentligen helst ska göra.

Not your mom, not your milk.

rabbitlove
0

min hona boade med päls fem min innan ungarna kom

Kristall
0

#5: Eh, honan är ju dräktig ungefär i fyra veckor.. Himla tur du hade om hon endast fick en kull. :S

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Rorosjons
0

Nu frågade ju faktiskt hon efter om det kan finnas tecken på dräktighet man kan kolla efter. Då ska ni hålla er till tråden och besvara hennes fråga och inte diskutera en annans inlägg. Håll er till hennes.

Linnet
0

Oftast boar dom ju med päls strax innan ungarna föds.

Minto
0

Jag tror nog att vi ska pröva att sätt ihop de igen ett par timmat till helgen, så får vi se hur de beter sig. Vi tyckte liksom att det gick så himla fort och att hanen inte verkade komma åt. Han försökte från alla håll och kanter! Skrattande Vi gör nog ett nytt försök. Hon krafsar eller gräver inget ännu i alla fall. De verkade i alla fall ha fattat tycke för varann, de sov tillsammans en stund och nosade och på varandra mycket. De var helgulliga!Glad

Tack för all era svar! Glad

Linnet
0

Om honan är villig så lägger hon sig platt och viker upp svansen, efter parningen ramlar hanen av henne ofta med ett knorrande ljud, så man ser ganska tydligt både om honan är villig och om det blir en PARNING.