Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 685 ggr
Snowwhite
0

Kaninungar i sommar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.Jag ska få kaninungar i sommar och undrar vad man ska göra för att ungarna ska må bra.Det blir min första kull och min kanin som ska få de är min första kanin någonsin!

Zvintos
0
Snowwhite
0

Ok,tack.Glad

lennartsdotter
0

Lycka till! :)

ciss
0

Lycka till!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KaninEmma
0

Lycka till! :)

// Emma :D

teddykaniner
0

Lycka till!

Hur gammal är honan? :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Cagi
0

Åhh, så fin hon va! Hon påminner om min Gumma som jag inte längre har kvar…

Snowwhite
0

Jag är tacksam för alla svar men har precis läst en artikel och kan inte avla med henne.Gråter

[BonnieL]
0

#8 Varför då? :/

beliivelove
0

Där stod att om man ska avla med en kanin för första gången måste de vara under ett år och hon fyllde ett år i söndags.Rynkar på näsan

/Snowwhite,är inne på min bästis "sida"

[BonnieL]
0

Nån vecka gör nog inte så mycket men om du väntar till sommaren kanske det inte är så bra?

beliivelove
0

Men det stod att de kunde dö..Rynkar på näsan

[BonnieL]
0

Det beror på om hon har bra kondition och inte är överviktig. Men gör som du vill! Glad

Zvintos
0

#12: Det kan honor under 1 år göra också.
Det som är, är att när honan passerar 1 år har hon lättare att samla på sig fett, som samlas runt bäckenet och kan försvåra en ev förlossning.
Är honan i bra hull, minskar risken för ev problem (dock inte sagt att det alltid blir problemfritt).

Jag skulle inte ha några direkta problem med att para en hona som var mellan 1- max 1½ om den vore i bra hull.
Däremot skulle jag personligen inte tordas ta en första kull på en hona som börjar närma sig 2 år.

[BonnieL]
0

#14 En fråga bara, om man har tagit en första kull vid 1-1,5 kan den då vara 4 år när man fortfarande avlar på henne? Alltså man tar ju kullar däremellan, men kan den vara hur gammal som helst sen? :)

beliivelove
0

Okej,men vad menar du med hull?

Ska jag chansa,jag vet inte för jag är rädd att hon ska dö..

beliivelove
0

De kan avla upp till de är åtta år,,det står det i allafall i min kaninbok..

Zvintos
0

#15: Man brukar kunna avla på en hona tills den är 3-5 år gammal, lite beroende på hur hon orkar.

#16: Med hull menar jag hennes kondition.
Att hon inte är för smal eller för tjock.
Är du rädd att hon ska dö, bör du nog avstå.
För risken finns, oavsett honans kondition.
Och det är någon man bör vara medveten om när man tar en kull, och någon som bör tas med i beräkningen.

#18: Vad är det för knasig bok du har? Obestämd
Tror inte någon uppfödare använder en 8-årig hona i Avel.
Det hoppas jag iaf inte.
Då bör hon ha gått i pension för länge sedan!
Vid 8 års ålder är hon inte direkt pur-ung längre.
En kull då, skulle slita ganska mycket på henne.

beliivelove
0

Okej,tacksam för era svar..

Linnet
0

Jag tycker inte att du ska vara rädd att para din hona, har parat honor som varit två år när dom fått sin första kull och det har aldrig varit några problem, så du behöver inte vara orolig för att para din hona bara för att hon precis fyllt 1 år.

Snowwhite
0

Okej,så du menar att hon kanske skulle överleva även om hon precis har fyllt ett år?FörvånadSkrattande

Zvintos
0

#21: Ja.
1 år är ju ingen direkt "magisk gräns", så att den dagen efter skulle dö om den fick kull.
Men risken ökar, ju äldre honan blir vid första kullen.
Därför brukar man sätta 1 år som en ungefärlig gräns/ålder.
Det är ju bra om kullen tas innan.
Men det blir inte automatiskt katastrof om honan är tex 1 år och 3 månader.

Snowwhite
0

Okej,tack.

Linnet
0

Hon klarar det lika bra om hon är 1 år och några månader som om hon är 1 år då kullen kommer. Men para henne gärna under våren gärna i april, då får du leveransklara kaninungar när efterfrågan är som störst i juni och juli.

Snowwhite
0

Okej,tack så jätte mycket för allt ert stöd.Ni har varit till stor hjälp!