Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 463 ggr
Linnet
0

Varför inga wienertecknade ungar?

Jag har parat min vita blåögda dvv hane med en madagaskar manteltecknad hona, det blev 8 ungar, tre manteltecknade (svart och viltgrå) och 5 enfärgade (en viltgrå och fyra svarta) Men ingen av dom enfärgade ungarna har minsta lilla tecken på wienerteckning, varför?? Dom måste ju ändå bära på vit/blåögd anlaget, men varför syns inget på dom. Vet ju inte ögonfärg ännu då dom bara är 9 dagar, kan ju dyka upp nån blåögd.

gullenos
0

De alla är wienertecknade men inte synligt. De alla bär på det Alltså. ;)

Jetaime
0

Som #1 säger är dom wienertecknade, men ej synligt.
Parar med en vit blåögd med en icke wienertecknad kanin så blir ALLA ungarn i kullen wienertecknade, vare sig det syns eller inte.

Jojsan
0

Jag tror att båda föräldrarna måste bära på vit blåögd för att någon av ungarna ska bli blåögda, så om inte den madagaskar mantlade bär på vit blåögd så kan nog inte ungarna få blåa ögon. Men de kan ju bli wienertecknade ändå, men för att få en blåögd är det så tror jag.

Zvintos
0

#0: Ungarna blir som dem andra säger 100% wienertecknade.
Men wienerteckningen behöver inte alltid synas på dem.
Det är därför denna gen kan vara knepig och jobbig, om man inte vet om att den finns i linjerna.
Ungarna kommer, vare sig synliga eller osynliga tecken, avla som en wienertecknad. =)

#3: Liten korrigering; Även om bara en av föräldrarna bär på vit blåögt (antingen är vit blåögd, eller wienertecknad), så kan ungarna få blå ögon ändå.
Däremot kan dem inte bli vit blåögda.

Jojsan
0

#4 Just det, så var det :)

Linnet
0

Tyckte bara det var så konstigt att ingen av ungarna hade nån liten vit fläck nånstans i alla fall, men hoppas ju på nån eller några blåögda i alla fall.

Zvintos
0

#6: Slumpen, helt enkelt. =)