Brunstig hona eller bara sur?
Tänkte höra med er om ni kunde hjälpa mig lite :)
Jag har en hona på 6månader, snart 7. Hon har varit bland andra kaniner innan men hos mig har hon varit ensam ett tag tills jag hämtade hem mina två andra kaniner. En hane och en hona. Alla bor självklart i varsin bur.
Och nu till "problemet", om min lille hane (8veckor) är ute och skuttar på golvet och kommer förbi hennes bur eller nosar på buren så flyger hon fram till gallret och låter.. vet inte hur jag ska förklara det lätet men de låter som hon grymtar surt? Och hon brukar naffsa efter de två små.
Är hon brunstig eller bara sur av sig?

Hon kanske är brunstig eller könsmogen? Beter hon sig så mot dig också?
Mvh Maia
Hon tycker det är hennes revir och blir sur för att de andra kaninerna är där.
#1, Ja.. Det har inte hänt innan men jag skulle lyfta upp henne och sätta in henne i buren, då fick jag en "grymtning" av henne. Sen efter jag borstat henne (hon är teddydvv) fick jag mig ett litet tjuvnyp. Och när jag satte ner henne på golvet igen så fick jag det lätet igen.
Kan det vara så att hon är brunstig/könsmogen då?

#3 Jo det är det nog, beter sig iaf min kanin när hon är brunstig, skvätter hon ?
Mvh Maia
Låter som brunst & revirbetänkande på samma gång. För när de är brunstiga så brukar de inte tjura på hanar, inte ens om de inte är könsmogna.
Not your mom, not your milk.
#4, nej hon skvätter inte.
#5, okej tack :) Ja, jag har ju tänkt para henne med den här hanen så hon får ju börja gilla honom tkr jag hihi :) Men det ska nog gå bra. Tack för alla svar =)