Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 896 ggr
Husberg
0

Dräktighet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du några råd om hur jag är 100% säker på att min kanin är dräktig, jag har nu parat min kanin och vill vara 100% säker.

Har du några råd om skendräktighet också? Varsigod att skriv!

tack på förhand!

[BonnieL]
0

Det finns en artikel någonstans, sök på tecken på dräktighet. :)

Linnet
0

Man kan väl aldrig vara 100% säker, men prova att sätta in hanen igen efter några dagar, en sk. testparning. Om hon avvisar hanen då så är hon med största sannorlikhet dräktig, men låter hon sig paras igen då var hon inte dräktig.

Husberg
0

tack så mycket! Hon är nu parad och värkar inte vara skendräktig:) Hon har börjat boat men inte ryckt hår:)

gullenos
0

Man kan aldrig vara säker tills ungarna kommer ;) En skendräktig? hona kan boa med!

Linnet
0

Men om dom är skendräktiga börjar dom plocka päls till boet också väldigt tidigt, annars gör dom det ju strax innan ungarna kommer.

Husberg
0

ja det har jag hört:)

Zvintos
0

#5: Det finns enstaka honor som plockar päls tidigt, trots att de är dräktiga.

Husberg
0

ja, så det är väldigt lurigt, men det tror jag är väldigt ovanligt? Kanske vanligt? Nu har det iallafall gått 2 veckor sen hon pardes, sett att hon har börjat boa men inte dragit av sig päls som tur är:)

Rafflan
0

#5 Min hona bo och plocka päls samma dag och hon var sken dräktig ;P

Husberg
0

vad tråkigt för dig, parade du om?

gullenos
0

Man kan känna försiktigt på magen.. Fast du får nog vänta nån vecka då kanske du känner nått där inne. Men var försiktig!

Husberg
0

japp, ja en sålänge tror jag bara att dom håller på att skapas, så nästa vecka kanske det börjar smått hända saker och ting;)

Rafflan
0

#9 hon var aldrig parad :P

Husberg
0

aha men då måste hon trott hon varit paradObestämd

Linnet
0

Kaninhonor kan bli skendräktiga även om dom inte träffat nån hane. Man brukar inte kunna känna ungarna förrän nån vecka innan födseln, då kan man känna att det rör sig. Annars går det ju att väga honan innan parningen och kolla så hon går upp i vikt, efter ett par veckor kan man märka att hon gått upp i vikt.

Husberg
0

okej det var bra!:D