Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 288 ggr
Noa-Nisse
0

mer fett på vintern?

HEEJ!! jag bara undrar om man kan ge kaninen extra mycket solrosfrö t.ex för att han ska lägga på hullet nu på vintern?..

vad kan man mer ge för att dem ska gå upp lite i vikt..

min kanin Skalman väger 1,3 kg.. önskar att han gick upp till 1,5! :P :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Tina-A
0

Står han ute?

Pälsen brukar bli tjockare för att dom ska klara kylan, och de brukar automatiskt gå upp lite i vikt för att dom inte ska frysa..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Cherry
0

Som #1 säger men om du vill kan du ge den solrosfrön/gnagarblandning dok inte för mycket. Men det är bara om du vill att den skall gå upp i vikt själv tycker inte jag det är den bästa lösningen.

Noa-Nisse
0

aha.. okej men vad är den bästa lösningen?! :P han står ute.. i en inte så jätte bra bur.. för i taket på buren är av plåt och det blir jättekallt när det är kallt ute!! men men..Fundersam

Cherry
0

Finns det inte någon möjlighet att du kan ta in din kanin? Annars har den en vinterpäls så det skall klara sig!

Lotta_A
0

Plåttak låter ju inte så bra. det blir ju jättekallt. kan du inte sätta in nån form av isolering på insidan av taket??

Cherry
0

Har du en bild på hur det ser ut? Det skulle vara ganska bra :P

Tina-A
0

Att försöka skydda från vind och kyla genom isolering är bra, och att lägga in mängder med halm. Då klarar sig kaninen med vinterpälsen den har.

Noa-Nisse
0

nää.. tyvärr så kan jag inte ta in den.. bara korta stunder under dagen då min mamma är pälsallergiker.. tyvärr.. men jag ska ta en bild och ladda upp. och nu snarast så ska jag köpa träskivor och frigolit som jag kan isolera med!.. jag menar när man känner på taket är det JÄTTE kallt..! och vintern har inte kommit riktigt än ner här i skåne.. förutom att det snöade lite för någon dag sedan!.

Cherry
0

Jag tycker att du kan lägga in mycket halm så länge. Annars känner du någon som kan ta hand om den så länge? någon kompis,syster eller kussin?

Hadde inte du råtta och hund? hur tar ni hand om dom när din mamma är allergisk?

Tina-A
0

#9: dock har jag hört att pudlar är bra alternativ för allergiker.

Cherry
0

#10: Okej

Matilda_91
0

#10: ja pudlar fäller inte päls så dom är bättre för allergiger, finns även flera andra sånna raser :)

Hm om vintern inte kommit till Skåne tror jag inte det är sån fara.. Du behöver nog inte låta nån annan ta hand om honom men se till så han har mycket bomaterial :D

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar öka lite på fodret för att de ska öka i vikt. Det brukar räcka, utan att jag ska behöva blanda i solrösfrön. Men till de som trots ökad fodergiva inte går upp i vikt, brukar jag blanda i lite solrosfrön.

Är du rädd för att han ska frysa, lägg in extra mycket med halm/hö där de kan mysa in sig i! Lägg det i huset så klarar de att hålla sig varma.Glad De tycker det är enormt roligt att gräva runt i också.Räcka ut tungan

Noa-Nisse
0

joo.. jag har ganska mycket halm! och han gillar det.. men problemet är att han inte vill gå in i boet för att sova utan han anväder bara boet än så länge för att kissa och bajsa.. kanske tycker han att det inte är så kallt än att han vill lägga sig inne i boet?.. iaf så kom jag på innan att jag ska sätta in honom i uterummet där det är isolerat och en aning varmare,, håller sig iaf till 0 gradigt..

#9 jo vi har pudel men som sagt så är det ju bra för allergiker.  :P och jag har aldrig haft en råtta, men en mus har jag haft.. haha men han bodde i ett akvarium och på så vis så kände inte mamma av det lika mycket! :D  men tyvärr var jag tvungen att avliva honom hos vet (musen alltså) för han hade fel på lungorna…  :(

LinisPandie
0

Jag har nydligen köpt ett slags tält till min kanin, hon bor ju ute och i tältet är golvet av flis liksom, så det är varmt för henne. där spenderar hon de mesta av sin tid!, min bur är väldigt stor, jag tog ett helt stort halm paket och helt stort hö paket till min kanin, har tagit hela av båda två och spridit ut i buren, det gillar hon!. Taket på buren är ingen isolering jag har, jag har ett slags täcke över det, som man har på båtar ungefär, det funkar, har inte sett henne frysa någon gång iallafall, och taket brukar inte vara iskallt. Sen har hon ju sitt tält + ett till hus med sågspån i inne i sin bur, ute i sin Hage har hon ingenting förutom en stor sten hon brukar sitta på, hon är duktig den lilla, hon bajsar och kissar alltid ute i sin Hage så det är lätt att ta bort! sen har hon ju fått en enorm vinterpäls också!, den lilla :)

Noa-Nisse
0

okej låter fin fint! linispandie!! hur stor är din bur? i meter allstå? :P min kanins bur är 1,3 * 90.. typ.. vad jag kommer ihåg att jag mätte iaf.