ta in en utekanin
Jag vet att det inte är så bra att ta ut en innekanin om det är kallt ute. Visst kortare stunder går ju bra, men inte allt för länge. Då kan dom bli förkylda.
Men.. Hur är det med utekaniner? Kan man ta in dom i värmen när det är jättekallt ute, eller är det lika farligt som att ta ut en innekanin?!
Hmm. Någon som har några funderingar kring detta?
Nog inge bra ide att ta in en utekanin in eftersom de kan få värmeslag och börja fällavinterpäls..
#1: Alltså jag menar inte att man ska flytta in kaninen för gott. bara ta in den och leka med den i nån timme?? Vad tror du om det?? :)
#2: Jag har för mig att det inte heller är så bra. Korta stunder kanske men inte längre.
Man får i alla fall absolut inte ta in en utekanin över natten för att det är "för kallt" ute, och sedan sätta ute den igen nästa morgon, kaninen kan ha börjat tappa päls inne och börja frysa ÄNNU mer än vad den gjorde förut. I så fall kan man ställa kaninen i ett garage eller någonstans där temperaturen bara är några grader varmare och den är skyddad från vinden.
Nu gled jag kanske lite ifrån ämnet :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag har hört av uppfödare att man INTE ska ta in en utekanin på vintern alls! pga av att det blir sån temperatur-chock! Det spelar ingen roll om det är bara för en kort stund, utan är kaninen ute - då ska den vara det! Hela vintern! Att ta in dom korta stunder är alltså inte bra..
Okej. tack så mycket. Det är ju faktiskt så kaniner klarar kyla bättre än värme så…

Jag har hört annat en dem enda, vet inte, en del är av egen enfarenhet. Har också frågat veterinären för min hund om detta. Han svarade liknande: - Du kan ta in kaninen på Sommaren och leka med den, hur mycket som hälst!, men på vintern ska den inte vara inne, inte mer en 1 min iallafall!, inte för att den kan få värmeslag utan för att den inte får vänja sig vid det inne, då kommer den frysa jätte mycket när den kommer ut igen!