Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 771 ggr
TereseE
0

En eller flera kaniner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja höra om du har en eller flera kaniner och om du du tycker att det ger mer att ha flera kaniner jämfört med att ha en enda?

Jag har haft flera tidigare, men måste faktiskt säga att jag personligen tycker att det roligare med bara en kanin att skämma bort!

Den här frågan riktar sig främst till oss som har kanin/kaniner till enbart sälskap (hoppning, utställning inkluderat) och inte Avel.

Min underbara jättebebis Freja på bilden…

spiritedaway
0

Jag har två kaniner, för jag anser att kaniner ska ha sällskap från en annan kanin helt enkelt. Sen har jag ju ett intresse också, så det är ju även för min skull. ( de får ju ett slags sällskap även om de bor i var sin bur t.ex)

Tidigare hade jag en ensam kanin, men det kommer jag mest troligt aldrig mer att ha efter att ha sett hur mycket två kaniner kan trivas ihop. Fast jag vet att det är olika från kanin till kanin.

Men jag tycker nog att 2-4 är lagomt antal kaniner när de är till sällskap. Så man kan ge dom ordentligt med tid :)

Vilken söt kanin du har förresten! ^^

memmis
0

jag har en kanin just nu, men när det börjar bli lite varmare så ska jag skaffa en till. jag håller med 1# att jag tycker att kaniner ska vara två, om det funkar. ;)

fast min kanin är lite tjurig ibland så det kanske inte går, men hoppas att det kommer gå jätte bra :) :)

[Stampelina]
0

Nu har ju jag mina för Avel, de flesta av dem i alla fall, och jag tycker så här:

Jag kan inte tänka mig att vara utan våra kelisar. Har i dagsläget 3 stycken och av dessa går 2 av dem även under betäckningen avelsdjur.

De får givetvis inte lika mycket tid som de skulle fått om de var ensamna om uppmärksamheten, men jag tror de är lyckliga ändå. Det är inte bara jag som gosar med dem utan hela min familj + granntjejen på 16 år pysslar också om dem.

Kristall
0

Jag har fyra kaniner som är främst sällskap. :)
Har tidigare haft två kaniner (varav en min egen), men p.g.a ökat intresse skaffade jag fyra till i fjol (har haft som mest 5 egna kaniner men den äldsta dog i höstas). Mitt intresse ligger inte i antalet kaniner, men varför inte ha flera kaniner än 1-2 till sällskap? Glad 

Då de är nästan det enda jag håller på med på fritiden, blir absolut ingen utanför eller så, och jag skulle absolut kunna tänka mig att ha upp till 8-10 kaniner. Dock tänker jag inte skaffa några fler kaniner endast till kel numer.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

TereseE
0

#3 Man kanske borde ha ställt frågan antal kaniner per person i familjen istället… Det är ju självklart en jättestor skillnad om flera håller på och pysslar om kaninen/kaninerna eller om man är ensam om det… Dina kaniner mår säkert toppen hela bunten!

#4 Har man tid så ser jag absolut inget fel i att ha flera kaniner till sälskap, men för mig personligen känns det mer speciellt med bara en att skämma bort.

Varför jag skrev främst till oss som inte avlar är för att det självklart blir mindre givande att ha en kanin till Avel än flera.

Jag har haft 4 som mest, tycker det blev lite mycket "måsten" då. Särskillt vintertid med utekaniner. Med en frigående innekanin ser jag bara nöjet och det är jättehärligt!

[Stampelina]
0

Förstår det, hur går det med henne? Går allting bra?Glad

TereseE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Det går jättebra! Hon är helt rumsren, har skött lådan perfekt sedan dag 1 och hon verkar trivas superbra.

Funkar jättebra med både Tigger (hunden) och Tristan (katten). Freja är väldigt snäll och go också, kommer fram och hoppar upp i knäet, tycker om mys och lyfta/bära funkar också bra.

Jag är verkligen jättenöjd med henne!

Har satt en tunnel i öppningen till transportburen, hon tycker om att ligga därinne och sova om dagarna…

PrinzeZz
0

jag har just nu 9 egna kaniner och en på foder.

Jag trivs bäst med att ha flera kaniner, en kanin blir nog lite för lite pyssel och jobb tror jag.

nu har jag dom både till Avel och hoppning men främst hoppning.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

mingopingo
0

Jag har 7 kaniner och jag känner att det är för många för mig. Att gå ut med 7 kaniner i sele per dag är inte roligt. Då blir de bara ett stort jobb av de hela. Samma som städa burar och ge mat. De går på rutin.

Jag tror att 2-3 kaniner skulle vara det bästa för mig. Och då innekaniner. Jag avskyr kyla och att varje dag behöva gå ut och frysa är inte vidare kul. Däremot hanen jag har inne lägger jag gärna ner lite extra gostid på.

Men samtidigt är de hemskt roligt med flera kaniner. Alla har ju sina personligheter Glad

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Tittiman
0

Personligen så tycker jag det ger mig mkt mer med fler kaniner. Jag har nu 4 st och de har så mkt glädja av varandra. Jag får ut mkt av att bara titta på samspelet dem emellan och mår bra av att se dem busa å ha skoj.

tantnett
0

Både jag och Flippen "kaninen" tycker att det räcker med en kanin.

Jag var på väg för en del år sedan att adoptera en angorahona.

Det var en bekant som tvångsomhändertog nio stycken vanvårdade kaniner. Jag tänkte då att kanske Flippen skulle tycka det var roligt med en kompis.

Men det gick inte alls. Inte så att Flippen flög på den andra, men hon psykade den oerhört. Den stackarn kunde inte ta ett studs i lägenheten föränns Flippen for fram mot henne och bara låg psykande framför den stackaren.

Efter några dagars försök ansåg jag att Flippen nog inte vill ha några lekkamrater.

Och faktiskt så räcker det med en kanin i en etta. Men då det som i fallet med angoran handlade om att rädda vanvårdade djur så kunde man ju accepterat lite "bök".

Men det löste sig ändå till det bästa med angoran när hon flyttade.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

lill-jarven
0

Eftersom jag har en kastrerad hane som trivs bäst när han har en tjej att mysa med så tycker jag också bättre om att ha flera. De dagar man inte hinner vara med dom så mycket har de fortfarande varandra. :) På sätt och vis blir det mindre jobb, de får så mycket kärlek från varandra.

Sen har jag en hona som bor ensam också, och hon trivs bäst så. Och det som är bra med det är att hon tyr sig mer till mig än vad de andra 2 gör.

Jag trivs med det mina kaniner trivs med. Men färre än 2 kaniner vill jag inte ha. :)

jahadu
0

håller med #1 !

tycker att kaniner (och alla djur för den delen) ska kunna se/höra/träffa en artfrände.

själv har jag 5 kaniner…..har de till hoppning men också såklart för att kaniner är mitt största intresse (oavsett användning)

skulle inte kunna tänka mig ett liv utan kaniner, det finns helt enkelt inte! jag älskar att ha många individer av samma art i min närhet och det e väldigt intressant att studera hur de beter sig.

samma som med mina råttor, skulle ha MAX 2st men nu sitter jag här med 4stOskyldig trivs helt enkelt med många, annars blir det lite tomt på nåt sättGlad

samma grej med guldhamstrar…..skaffade en och nästa dag skaffade jag en till (i en annan bur)Tungan ute liksom kul att kunna jämföra dom också…

[Wera]
0

Jag har ju Avel men haft kaniner för enbart kel och jag har en kanin till enbart kel här hemma.

Jag tycker personligen att om man bara vill ha kaniner till kel och mysa med räcker det med en kanin :D man kan skämma bort och mysa hur mkt som hälst då, man har mer tid till en kanin. Så flera kaniner ger inte mer. En kanin räcker till kel för mig om man inte ska ha Avel somsagt.

[Wera]
0

Kan också tala om, när jag bara hade kaniner till kel hade jag bara en kanin, men han kastrerades och då köpte jag en till kanin för sällskap till han (fast det gick inge bra, så dom levde isär.)
Det var inte för än jag parade min "kelhona" och behöll 3 av avkommorna som jag hade fler kaniner (för hanen jag hade först som ensam kanin dog sen.)