Gravid?
Hur ser en hona som är gravid ut?
Min hona har blivit jätte tjock och så har hon byggt ett bo i hörnet av buren. Men det konstiga är att hon fick en P-spruta för ungefär 2 månader sen. Jag skaffade en hanne för lite mindre än en månad sen men han red aldrig på henne, det var när han började jaga henne som vi skillde dem åt tills han ska kastreras. Kanske är hon bara skendräktig?, men jag vet inte.

P-spruta? Kan man ge de till kaniner?
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Man brukar säga att kaniner är dräktiga.
Och sen vet jag inte om man kan ge p-spruta ;)
/Elvira :D

Ja, det är vad hon har fått, en hormonspruta så att vi skulle se om hon skulle reagera positivt på en kastrering. Hon ska kastreras på tisdag.
Vad då? Så hon bor/har bott med en hane? Då kan hon lika gärna vara dräktig om man nu varit "dum nog" att släppa ihop dom ;)
Jag har aldrig hört att man kan ge P-spruta till kaniner :o

2 : haha jag tänkte inte på att det hette dräktig :P
4 : jag hade dem ihop när hannen var liten och nyinköpt, men när han började springa efter henne så har jag haft isär dem sen dess. men hon borde ju inte bli dräktig pga. hormonspruta, eller? :S
#4 Nej man kan väl inte bli dräktig p.g.a hormonspruta? :o Haha, jag tror inte ens att man ska ge det till kaniner. Vrf ska man ge det? ;)
Jag tycker att man inte ska ge sprutor bara så där, kanske var hon inte brunstig? eller kanske hon är för ung eller för gammal, hur gammal är den?

6 : För att det skulle ge samma resultat som en kastrering och vi skulle se om en kastrering hjälpte att få henne att sluta kissa överallt, och det hjälpte så nu ska hon kastreras :)
Det va vetrinären som föreslog dessutom :) och jag har läst om det så nog kan man ge det :)
#8 Jaså, aldrig hört talas om ;) :o
inte jag heller, sterilesera tror jag att det heter när man "kastrerar en hona" Varför kissar hon bättre när hon är sterileserad??

7 : Hon är lite över 1 år, men det är inget farligt att ge, hon verkar må mkt bättre sen vetrinären gav den dessutom :)
okej, men ja hon är ju veterinär så… men jag har liksom aldrig hört talas om p-spruta?
#10 Dom kissar inte bättre :S men dom slutar upp med att vara brunstiga och skvätta kiss.
Dessutom kan man kastrera honor med ;) beror på hur veterinären gör har jag för mig. Strelicering, då kan hanar inte få ungar, men dom beteer sig fortfarande som hanar, kastreraing kan dom varken få ungar och dom är inte så där "haniga"
Honor vet jag inte hur det är men det är nog samma sak där.
Har iaf. jag hört på tv xD
jag tror du tar fel… Kastrera gör man på hanar och sterilecerar gör man på honor.
Sen så kan inte hanar få ungar…

13 : det är typ samma sak med honor, kastrering så tar dom bort allt, sterilisering som stryper dom nånting där vid livmodern så att de inte kan få ungar
när man kastrerar en hane tar dom bort pungkulorna och när man sterilicerar honor tar dom bort livmodern.
#15 Okej.
#14 & #16 Man kan kastrera honor också, inte bara hanar!

Men va tror ni, kan hon vara dräktigt trots sprutan?
ja man kan kastrera honor också men det heter ett annat ord dvs sterilicera. sterilicera heter det när man "kastrerar" honor.

#19 Du har faktiskt fel där. Man KASTRERAR honor också! Sterilicera är en annan sak.
Som #15 skriver, vid kastering tar man bort livmodern och allt. Vid sterilicering "stryper" man bara äggledarna.
Det är en gammal "myt" att det heter olika på honor och hanar. lever kvar sedan då man inte kunde KASTRERA honor.
aha det visste inte jag, jag tittar på massa veterinärs program där står det iallafall att man sterilecerar honor.
sterilecar betyder att man tar bort någonting för att honan inte ska kunna bli med barn. så kan man göra på massa djur!

#22 Det är klart att man kan göra det på en masa djur, människor med för den delen!;)
Det man tar bort är ju möjligheten att bli dräktig.
ja juste det! Men du sa ju att jag hade fel!?

Fel i att det heter kastera på hanar och sterilicera på honor ja. Man kasterar honor också och det är en annan sak än att sterilicera, vilket man också KAN göra….
Numera KASTRERAR man dock oftast honor.
#24 Husberg du sa att det heter sterilicera när man kastrerar honor jag tror det var det Tittiman sa att du hade fel i. För sterilicera är inte samma sak som att kastrera 

#26 Tack, du förklarade mkt enklare än jag!;)
okej men jag har trott att det är samma sak? kastrera då gör man ju så att hanen inte kan göra barn och sterilicera gör man ju för att inte honan ska få kunna få barn? Eller? Tveksam:S
#26 så lite så 
#28 Nej det är inte samma sak men både kastrera och sterilicera går ut på att dom inte skall få barn men när man sterilicerar så (om jag inte minns fel) har dom könsdriften kvar men vid kastrering tar man bort livmodern på honan och punginnehållet på hanen så könsdriften försvinner, dvs man slipper brunst/löp. Vid sterilicering så tror jag livmodern sitter kvar men man gör något så det inte kan släppa ägg och ta emot spermier.
# 27 menade jag inte #26 

#29 Det var så jag också försökte säga…
Sterilicering gör att de har driften kvar men inte förmågan. Detta gäller både hanar och honor!
Kastrering tar man bort även driften eftersom man, som sagt, tar bort allt ist för att bara "knyta ihop" äggledare resp sädesledare.

#30 Förstod det!;)
Hoppas vi rett ut hur det funkar nu 
BTW Tittiman, vilken söööt boxer du har 
Haru nåra bilder på dina Teddysar?
Lite OT men jag går i ninisköpar tankar och vet inte riktigt vilken kaninras jag skall välja 
Franskvädur,holländsk kanin, DVV eller nån av teddyraserna är på topplistan.
nu förstår jag, här har jag gått runt och trott fel:) Om du är sugen på att köpa kanin kan du titta in på min hemsida:) Har nämnligen en dvv kull på gång med chinchilla och mateltecknad viltgrå kan även förekomma vita:) Alla ninbebisar får stamtavla och öronmärkning:)
www.freewebs.com/pelin välkommen in!
Hur har du trott fel? Skall kolla in din hemsida 
ja jag trodde att kastrera och sterilicera var samma sak:)
Hihi nu var det jag som va förvirrad, det var ju dig jag förklarade för ,sorry lagar mat här samtidigt 
haha, ja då är det inte så lätt:) Har du checkat hemsidan? En vet jag inte hur många bebisar det blir men hoppas på minst 5 st:)
Jo jag kollade in hemsidan, jättesöt kanin du har 
Såg att bebbarna kommer i april. lev klara i juni -juli då va?

Skönt att vi äntligen lyckats reda ut det här!
#33 Tack. Min boxertik Soda är verkligen en underbar hund. Alltid glad å vänlig mot allt å alla!
Ang. kaninras så e jag ju lite partisk, men det klart du ska välja teddyvädur!!
Jag har aldrig träffat så härliga kaniner som dem. Å sen e de ju otroligt charmiga å gosiga med all päls också.
Här är en bild på två av mina sötnosar.
#34 Med att det kan komma vita, menar du då vit blåögt elr vit rödögt?
Teddyväduren! (Y)
ja juni eller juli blir det tror jag, efter 8 veckor iallafall;) Bor du nära stockholm? eller skogås?
#40 Ja boxrar är underbara, min faster hade en boxer när jag var liten och den hunden var så underbar
vi lekte massor.
vilka sööötnosar dina kaniner är
så gulligt med rosetterna dom har.
Hur jobbig är pälsen på dom? 3 av våra 4a katter är ju långhår så jag har lite koll på långhårskatter men inte kanin.
ååh så svårt med Vilken ras? man ska ha.
#42 jag bor i nacka nära både sthlm och skogås med andra ord 
vad roligt:) Då bor du ju nära:) Långhåriga kaniner behöver nog klippas med jämna mellanrum oc bör undvika fukt m.m;) Ja jag har iallafall kull på gång med dvv:)
#44 Det jag fått veta är att teddys behöver man inte klippa däremot angora kaniner. Teddys måste man borsta men det var just det jag undrade hur mycke och ofta, antar att Tittiman vet 
Husberg jag kommer gärna och kikar på din kull när den kommit om man får. Vet somsagt inte riktigt Vilken ras? jag skall välja men det skadar ju inte att hälsa på lite olika uppfödare för att känna efter och vi bor ju nära varandra också 

#45 jag borstar min teddyvädur varje dag, men han har bebispäls och massa underull.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
vad roligt du når mig här:
e-mail: elinpelin95@hotmail.com
hemsida: www.freewebs.com/pelin
ring: 0762837001
#44 Långhåriga kaniner behöver inte klippas med jämna mellanrum, bara Angora :) dom andra långhåriga raserna behöver bara borstas. Jag borstar mina teddysar en gång i veckan, som yngre kräver de mer för d ehar så pass mkt underhull.
# 46 okej då vet jag 
# 47 jag har lagt till dig som vän här. Din hemside adress stod på din sida har jag för mig, då kan jag kolla där när jag skall nå dig. Du får gärna skriva till mig när kullen kommit 
jag vet inte ..
;ooo :P
HEHEHEH… ^^,
thihihihi
Skutt, jag mejlar dig när kullen kommer;)