Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 435 ggr
Lotta_A
0

Hur ofta ger ni era kaniner mat?

Jag undrar hur ofta ni ger era kaniner mat? Har dom alltid fri tillgång till allt? Eller hur utfodrar ni dom?

Tina-A
0

Min kanin har alltid fri tillgång till hö och vatten, och relativt fri tillgång på torrfoder. Ger henne några gånger om dagen, 2,3, för att hon alltid ska ha. Men hon börjar bli lite tjock nu på senare dagar, men vill ändå att hon ska vara lite mullig när vintern är här. Sen blir det till att dra ner på käket och ge henne ca 1½ dl om dagen

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Matilda_91
0

Albin fyller jag också på åt så att han alltid har mat i skålen. Jag brukar inte tänka på hur mycket jag fyller på varje gång, utan ungefär en näve. Han får Lotties kaninmat blandat med havre. Hö och vatten har han såklart alltid och så brukar jag försöka ge honom grönsaker så ofta jag kan :) Gurka och äpple är nog största favoriterna just nu :D

susanne-s
0

Morgon och kväll. hö samt rabfor och havre och ngn grönsak och brödbit ibland, kvistar dagligen… har snart inga vinbärsbuskar kvar… dom är poppis Förvånad

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Tiggros
0

Jag ger Drutten olika mycket beroende på hur mycket han förbränner.

Cherry
0

Min kanin får fri tillgång till hö och vatten och så ger jag den en näve pellets om dagen. Och så får den en morot varje dag :)

Noa-Nisse
0

jag ger min kanin skalman ca 0,7 dl pellets per dag, sen massor av hö och vatten förståss.. sen brukar han få någon grönsak varje dag eller nån nöt eller knäckebröd eller havre.. ! och hallon älskar han! :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hö och vatten har de fri tillgång till, pellets får de på eftermiddagen någon timme innan det blir mörkt (vintertid).

Mina kaniner får följande mängd pellets:
Dicken, 4 månader gammal Holländare - 2dl
Dragon, 5 mån gammal dvärgvädur/hermelin - 1½dl
Mimi, 1.5 år gammal dvärgvädur/hermelin - 1dl
Zvinto, 2.5 år gammal dvärgvädur - 1dl
Iris, 5 mån gammal dvärgvädur/hermelin - 1dl (bor ihop med Zvinto)
Fia, 1.4 år gammal dvärgvädurskorsning - 1dl
Järnsaxa, 2.5 mån gammal belgisk jätte - 4dl

Sedan får de ca 1-2ggr/vecka lite grönsaker och frukt.
Idag fick de varsin skål med ljummen havregrynsgröt med äpplen, banan, gurka och smulat knäckebröd på. Mums!

Tina-A
0

#7: vilken bra ide. det ska jag ge mina också :D

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

#7: Hehe. vad söt. Man ser tungan :D

Hopi
0

#7; Ljummen havregrynsgröt till ute-kaniner låter gott! Gav Dennis det idag, hoppas han gillade det! Ska strax ut o kolla om han ätit! Hade i lite äppelbitar i.

Dennis får mat en gång per dag, alltså torrfoder (blandat: Lotties + nån annan kaninblanding), och så får han hårt bröd, äpple, blåbärsris m.m. ca en gång per dag. Nytt vatten ca 3 ggr/dag nu när det fryser. Tänk vad han drack en kväll! Ljummet vatten! Han drack så det smackade! hehe. Har aldrig sett honom dricka så mycket på en gång! Det värmde säkert i magen av det ljumma vattnet! *ler*

Han får ungefär 1½ dl torrfoder/dag. Lika med fri tillgång för han hinner inte äta upp..

Och så har han ju självklart hö..

Viran90
0

man ska inte utfodra mer än nödvändigaste med pellets eftersom att kaniner lätt kan få "dubbelhaka"vilket gör det svårt att tvätta sig noga sedan..

LinisPandie
0

Min kanin får pellets på morgonen och massor av frukt och grönsaker på kvällen.

Fiona
0

Min kanin har fri tillgång till hö och vatten,hon får pellets på morgon och kväll och grönsaker på morgonen eller kvällen..

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg