Ta upp ungar??
Har sett att väldigt många tar upp sina kaninungar för fotografering redan första dygnet. Är det ok att göra det om man knider händerna i mammans avföring innan?
Det beror lite på hur honan reagerar på när man är vid boet och kollar.
Mina honor har inte brytt sig ett dugg, utan kommit fram till mig och tiggt uppmärksamhet medans jag kollat i boet.
Så jag har kunnat tagit upp och kollat ungarna från dag 1.
jag har kollat med en uppfödare och hon sa att när kaninungarna kommit ska man ta ut mamman och rätta till ungarna i boet och se till att slänga det döda men innan man rör vid dom måste man rulla handen i mammans kiss och röra henne under magen. Så jag tror att det är okej att ta upp dom eller fota när dom är nyfödda.
Du måste ju ta upp dem för en besiktning och för att titta igenom boet så där inte ligger någon/några döda ungar, för gör det det så måste du avlägsna dessa snabbt så de andra inte drabbas av likförgiftning.
Sen bör du ju titta igenom alla så de är hela och att du inte fått nån mupp.
Jag har aldrig gnidit mina händer i avföring, brukar räcka med att man klappar om honan ordentligt innan, om hon vill det dvs. Annars kan du ju gnida in händerna i avföringen.

Vad är bäst då, lyfta ur honan och sätta henne i rasthage eller liknande eller försiktigt lyfta ur bolådan medan honan är kvar i buren? Jag kommer nämligen inte åt ordentligt när bolådan är kvar i buren.
#1 Jaa, hon verkar inte bry sig alls om att jag är och lyfter på locket och kikar in och flyttar lite på bolådan när jag gör det. Hon är helt som vanligt :)
#3 jaa det var ju lite det jag tänkte också. Att få ta en ordentligare titt. I går rörde sig iaf alla men man vet ju inte idag.

#3 Lite OT, Men vad är en mupp?
jag tycker att du ska ta ut henne för rätt som det kan hon tycka att det blir för mycket:) En mupp är en dö unge eller en som är naturligt mindre en normalstorlek.
#5 tror #3 menar kaninunge ^^
Jag brukar ta upp alla ungarna men för att kolla om det finns någon död, men reagerar honan att man inte får vara där så skulle jag nog inte kolla i boet då, men mina honor har aldrig haft problem med att man är i boet. Jag fotograferar dom snabbt samma dag medans jag kollar om det finns någon död unge men sedan låter jag dom vara (: Självklart så drar jag in mina händer i mammans päls och avförning.
#5: En mupp är en unge med dubbel dvärggen och överlever inte.
Dessa är mindre och har ett speciellt utseende, ser lite missbildade ut.
Bild finns tex på denna sidan.
Man tar bort honan så hon inte ser vad man gör och blir uppstressad i onödan. Man gnider sina händer i hennes päls och jag drar även den rena handduken i hennes päls som jag lägger ungarna på i en korg när jag tar ut dem.
Jag plockar ur alla ungar ur boet och ser till att det är tomt och inga döda ungar finns i eller utanför boet. Kollar snabbt igenom ungarna så ingen är skadad samt hur deras teckning "verkar" se ut. Sedan tar jag snabbt några kort och lägger sedan direkt tillbaka dem i boet igen. Man ska absolut inte "hålla på" med ungarna, utan detta gör man bara för att se att alla mår bra.
Jag kikar sedan in lite snabbt i boet varannan dag för att se att allt verkar stå rätt till. Sedan gör jag om proceduren igen när dom är en vecka gamla. Hittills har jag vid den andra besiktningen bara hittat en död ungen vid ett tillfälle. (Och det var med Ninas nuvarande blandis kull när hon hade råkat trampa ihjäl en unge i boet).
När ungarna är ca 3 veckor gamla och börjar komma ut ur boet, då som först kollar jag igenom deras teckning mer ingående och noggrant. Och där efter så anser jag att man kan börja hantera dem lite smått. Jag klappar t.ex. på varje kanin unge när jag fyller på vatten och ger mat. Men jag tar inte upp dem så mycket i detta skede. Jag vill att dom ska tycka att handen och klappandet är okey och att det kan ske utan att man blir upplyft.
Så gör i varjefall jag. Men det finns nog en mängd olika varianter. Men jag tror på min metod och kommer att fortsätta med det, dumt att ändra på ett för mig fungerande koncept.
/Monica

Jag tar alltid bort honan från buren och klappar henne lite innan jag rör i boet. Fota gör jag inte så tidigt utan bara kollar hur många det är och att allla verkar må bra. Jag brukar sen kolla dom en gång per dag. Sen när dom blir ca 2 veckor brukar jag kolla dom lite bättre och även försöka könsbestämma dom.

#11 tack för ditt utförliga svar! :)
Satte Jawa i rasthagen och tog ut boet och tittade till ungarna i rask takt. 6 levande små gryn :)
vad roligt! Grattis!
#13 Vilka sötkorvar. Och de ser väldigt wienertecknade ut -tänk så söta de kommer bli!

#15 Ja, det ska bli jätteroligt att se hur de kommer se ut med massa päls! :D
Ordet "MUPP" kommer ifrån den tiden då "Mupparna" gick på TV. Hette egnetligen The Muppet Show. Efter det programmet myntades ordet MUPP om något/någon som såg "konstig" ut eller som betedde sig konstigt.
Så Mupp är alltså ett slanguttryck för någon som ser avvikande ut eller som beter sig på ett avvikande sätt.
Så en muppig kaninunge är således kort och gott inte riktigt så som den ska vara. (Missbildad, svag eller sjuk).