Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 655 ggr
Husberg
0

få icke bitare!

Kanske är det så att du vill ha en kanin som inte biter på allt den ser? Då har jag bra råd/tips^^

Kom på ett bra kommando som är väldigt bestämmt, det ska låta lite argsint så att kaninen förstår och hör! När du sen har valt ut ett bra kommando kan du också börja ge kaninen en stöt, genom att knuffa den försiktigt men bestämmt åt sidan. Om kaninen reagerar ska den strunta i det den biter i och gå någon annanstans, om kaninen därimot fortsätter att bita, säg om ditt kommando men mer bestämmt en förut kanske behöver du lyfta kaninen åt sidan? Om du absolut inte vill att kaninen fortsätter att bita ska du vara snabb, precis när du anar att kaninen ska bita på något säger du till den.

Att säga till betyder inte att vara elack! Utan ifall du inte vill ha förstörda saker har du rätt att säga till som matte/husse.

Min kanin biter på sitt kompostgaller, jag har ett speciellt kommando och hon lyssnar på det! Hon viker undan och hittar på något annat.

hoppas denna artikel hjälper dig som har dem beskymren. www.freewebs.com/pelin

[GlittriGris]
0

när mina råtter gör ngt jag itne tkr om så brukar jag klappa händerna högt , det hjälper mej iaf, behöver  ingen stöt dom inte :P

Husberg
0

Den där klappen är så bestämmd så att stöta dom skulle edå inte behövas, eftersom dom är råttor så är dom mindre och behöver ingen större efteckt. Kaniner är väldigt envisa.

Veero
0

Tycker det du skrev lät bra :) Och tror nog att det kan funka iaf på vissa kaniner ^^

Husberg
0

Tack så mycket! På min kanin funkar det bra och jag tror att man fort kan lära kaninen kommandon, jag har lärt min kanin hopp också, väl framför ett hinder och hon tvekar säger jag hopp och hon hoppar!Cool

lennartsdotter
0

Men kaninen behöver ju alltid något att gnaga på så då får man lägga in mer kvistar om den gnagar mycket… Bra att sätta gränser oxå!

Husberg
0

ja absolut, när jag skrev inlägget tänkte jag att jag måste skriva det men det vart tydligen inte så… Så då skriver jag det här: Det är även viktigt att hålla kaninens tänder i trim så istället för att låta kaninen gnaga på t.ex kompostgaller sätt in fruktkvistar i buren det älskar dom och sysselsätter även kaninen!:)

Tack så mycket lennartdot!

lennartsdotter
0

#6 Ingen fara! Jag har hört att björkkvistar är giftiga på vintern och att man inte ska ge det då. Är det sant?

emms
0

#7 Japp det är dem. Det bildas ett gift på topparna som gör så att ingen ska äta upp deras knoppar. Bäst att avstå från det på vintern tycker jag. :)

Emma

Husberg
0

Tack! Det visste jag inte! Jag brukar ge björkkvistar på sommaren men har alldrig fått tag på björkkvistar på wintern så det var ju tur:) tCK SÅ MYCKET!

lennartsdotter
0

#7 Oj vilken tur att man inte når fram till björkarna på vintern. Då tar man ju bara från småbuskar liksom… Vilken söt visnings bild förrestenGlad

Husberg
0

ja, tur att kvistarna inte faller av på wintern som löv gör;)

Husberg
0

tack för de bra svaren!