Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1591 ggr
minkaninester
0

Hur gör man?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, jag vill gärna ha ungar på min hona för jag vill som vuxen ha en uppfödning med kaniner och jag tänkte att redan nu från början kanske när man är lite lära sig hur det går till.

Men det jag är mest rädd för är dessa sakerna:

* att min lilla ester ska dö

* att ungarna inte säljs

* att ester (min kanin) har någon sorts sjukdom i släkten som jag inte vet om.

Jag köpte min kanin i en djur affär, kan man avla på henne ändå, hon är väldigt social,hoppar väldigt snyggt, madagacafärgad. Men kan det finnas någon sjukdom längre bak i hennes "släkt". Och kan man kolla det om kaninen är helt frisk hos en veterinär?

Sen undrar jag också om ungarna. Är det svårt att få de sålda, eller är de väldigt lätt. Eller varierar det. Och finns det något speciellt tips? för att få ungarna sålda?

Och löper det en Väldigt stor risk att honan dör vid förlossningen? Eller är det väldigt ovanligt?

Hon är en lejon/dvärgvädur kanin. (se bild)

Kram

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Zvintos
0

Genetiska defekter odyl kan man tyvärr inte kolla hos veterinär, då det inte visar sig på en kontroll.
En kanin med okänd stam kan innebära en större risk när man parar, just därför att man inte vet om vad som döljer sig längre bak.
Med en renrasig kanin är det inte säkert man vet till 100% heller, men det är lättare att ta reda på om ungar med genetiska/ärftliga defekter förekommit i släkten.

Att honan kan dö är något man får ta med i beräkningen när man tar en kull.
Är man orolig över det, är det nog bättre att avstå.

Och det att ungarna inte blir sålda är också något man bör tänka på.
Vissa perioder är det svårt att få ungar sålda, medans andra gånger är det mycket lättare.
Ofta beror det lite på vilka raser folk är intresserade utav, samt vart man bor.

Om du är intresserad av att lära dig hur det går till, så är mitt förslag att du skaffar dig en mentor.
En uppfödare i din närhet som du kan komma och hälsa på under avelssäsongen och se hur denne hanterar ungar, och allt som har med uppfödning att göra. =)

minkaninester
0

Okej tack :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Husberg
0

För att få ungarna sålda ganska snabbt tror jag att det din kanin måste ha stamtavla och öronmärkning, för jag tror att inga riktiga uppfödare vill köpa kaniner ssom inte har stamtavla och öronmärkning. Men du kan ju sälja dom för kel.

Det händer inte ofta att kaniner dör vid födelsen, men jag har hört från en uppfödare som har haft en dräktig hona som dog vid förlossningen.

www.freewebs.com/pelin

Linnet
0

Det är väldigt ovanligt med komplikationer vid födseln. Kaninungar är lätta att sälja på sommaren och behöver inte alls ha stamtavla och öronmärkning om man bara vill sälja som kelkaniner. Jag föder upp kaniner utan stamtavla även om en del av mina föräldradjur har stamtavlor. Jag säljer mina ungar som kelkaniner och det är aldrig några problem att få dom sålda under våren och sommaren, har sålt ca 40 ungar/ säsong dom senaste åren.