Hade inte räknat med en hopplärka!
Fick rekommendationen att gå in här av en vän via pm.
For några veckor sedan flytta vår närmaste granne till London och hivade då över en kanin till oss som dem inte kunde ta med sig.
Nu har jag suttit som en tok och brent igenom böcker eftersom jag inte kan ett skit om kaniner mer än att dem är vänliga till alla sätt.
Nu vill jag höra från er ifall det är något jag bör tänka på när det geller en kanin?
Kaninen jag helt plötsligt har är inget jag tänkt skaffa, är ingen kaninperson, men nu sitter jag här och har en hoppande pälsboll till tjej som heter Delphie. Min ven litande inte på att lämna henne till någon annan än mig och trotts att jag int er ett dugg intresserad av kaniner så har jag nu en. Nu är det daks att få lite intresse så snälla hjalp mig.
(Sorry för stavning - engelskan sitter i bakhuve)
Ja du vad ska man skriva^^
Sitthylla eller sov hus är ett måste som kaninen kan hoppa upp och ner ifrån (lag på det). Och minsta bur måttet är 100cm lång, 50cm hög och 50 cm brett. Men det är för "dvärg kaniner"
Har du någon bild på den så man kan se storleken på kaninen? :)
Du kan ha kaninen lös och mysa, ut och gå med den, hoppa och lite allt möjligt :) intresset poppar nog fram snart ^^
#1 Lag på i Sverige möjligen men jag vet inte hur det ser ut här men lika bra att göra som du säger så hon trivs.
Bara bomba mig med råd och tips?, kan som sagt ingenting och böcker är kanske inte något att lit på. Kanske lättare ifgall jag frågar.
Till att börja med, vad äter kaniner?
Hur ser en sitthylla ut eller hus till en kanin? När man säger hus tänker jag hundkoja men kaniner är ju mindre.
(ska se om jag kan ta en bild på Delphie)
#2 Fri tillgång till ett bra hö som luktar gott, pellets för kaniner (inte gnagarblandningar), grönsaksbitar, någon fruktbit då och då (men inte för ofta eftersom det innehåller mycket socker, grenar att gnaga på och fri tillgång till vatten så klart.
Fråga på om du vill veta något mer specifikt!
När det geller hö. Kan dem äta samma hö som är till hästar?
Kan tipsa dig om den här sidan http://forums.rabbitrehome.org.uk/ om du vill ta redan på lite mer specifikt vad som gäller kaniner i UK. Finns massor av trevliga kaninvänner där!
#4 Japp, det brukar vara av bra kvalité.
#6 Utmärkt då är höproblemet löst. Vad är gnagarblandning för något, det som dem inte fick äta, hur ser det ut?
#7 det är massa fröer (solros) och sånna saker och plus att de kan vara lite färgglat med.. och det stå alltid gnagarblandning på påsarna (kanske finns undantag) men just att de e massa fröer å de i gnagarblanding.. de e väldigt fet mat..
"rätta mig om ja har fel, men de e va ja minns"
Och pellets antar jag liknar hästars pellets? Det är sånt hon har, avlånga ihoppmalda pinn bitar som påminner om hästpellets.
Gud så retarded jag låter. ursäckta att jag låter som en IQ fiskmås men vill gärna lära mig om kaniner. 

#8 det kan stå lyxblandning och massa andra namn också, men gnagarblandning är lätt att se skillnad på, Pellets är avlånga bitar, oftast runda avlånga.
såhär ser pellets ut, inga torkade morötter eller annat snask i.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Kaniner ska ha fritillgång till vatten och torrhö. Ev. pellets som tillskott, Kaniner har känsliga tarmar, när man ska vänja kaninen vid nytt foder ska man börja långsamt med ytterst små mängder.
Grönsaker… sallad och andra grönsaker som innehåller mkt vatten ska man bara ge lite av, frukter bör man bara ge en gång i veckan. Avocado ska man inte ge, de kan dom dö av.
Man kan ge osaltade nötter, paprika, gurka, sallad, kål, morötter, kiwi, kokt men sval potatis, tomat, och många andra grönsaker. Men dom ska vänjas först vid det.
#9 ja ungefär, fast det är ju ett foder som är just till kaniner. Se bild. Fast på bilden har jag gett kaninerna lite gott också (inte mkt, 1msk) av foderblandning som man egenltigen bör undvika, innehåller mkt fett.
Hur mkt en kanin ska ha beror på hur lätt den håller upp hullet och hur stor den är. Jag brukar ge ½dl pellets till dvärgvädurar. Vad är det för kanin du har?

#9 Hej på dig och välkommen hit till KiF.
Du har kommit helt rätt. Jag var exakt i din sits för ca 4 år sedan då jag "blev" med kanin. Visste inte ett dugg. Så inga frågor är dumma, bara fråga på.
Hur har du kaninen, sitter hon i bur? Om du har möjlighet så ha henne ute ur buren så mycket som möjligt. Men se upp för farliga elkablar. Men oftast kan man ju säkra sådana saker.
Ha buren nere på golvet så hon kan hoppa ut och in som hon själv vill och vänj henne med en toalettlåda "kattlåda". Kaniner blir lätt rumsrena.
Om du inte vill eller kan ha henne helt lös så kan du ju sätta för ett par grindar för delen hon får gå på.
Marsvin 4-ever
.
#11 kål ska man vara försiktig med då det är gasbildande
#11 Ingen aning vad hon är. Hon är stor, långa öron, krokig kropp och väger ca 6 kg, kanske något överviktig vad vet jag. Urusel på raser. Hon ska tydligen vara en populär kaninras i USA bland kaninägare.
#12 Hon bor i en tom stallbox som vi har i stallet. Har tolv boxar men bara 10 hästar så hon fick ta en av dem tomma där hon har någon urskuren stock att krypa igenom som förra ägaren hade till henne, jag har just nu ställt in en kartong med lite halm i (läst kaniner vill ha halm att bädda med i en bok) och där la hon sig gott för att sova. Har också lagt in lite torkat ris vi hade liggandes på loftet i stallet och så mat och en vattenskål. Hon ska få en bur någon gång med hon kom så hastigt att boxen får duga tillsvidare.

#14 Jaha jag trodde hon var inne i bostadshuset.
Men det kan ju göras helmysigt för henne i boxen med hus och tunnlar, gnagträd m.m.
Marsvin 4-ever
.
La nu in bilderna på datorn som jag tagit på henne. Kanske någon kan hjälpa mig med Vilken ras? hon är. Hon ska ha papper men dem är tydligen borta från flytten och jag kom ju aldrig ihåg att fråga vad hon är för ras. Hon är ganska gammal i alla fall och det kanske syns på bilderna att hon är en gammal tant.
Stallboxn funkar säkert jättebra som hem till kaninen. Jag har också haft kaniner som bott i stallbox.
En stallbox är oftast rymligare än "vanliga" kaninburar och mer plats är alltid bra.
#14 Kaniner äter inte ris tror jag, hehe.
Efter som hon väger över 5kg ska hon ha en bur på minst:
Burmått ex.: längd 130 cm, bredd 70 cm, höjd 70 cm. Max 2 djur - eller 1 hona med kull.
Elr liknande. Tror jag? Men det kan lika gärna vara 100x100x70cm.
Hittar en sida här. Står Minsta tillåtna golvyta är 100x90cm.

#16 tycker hon ser ut som en belgisk hare-korsning. men om hon har stamtavla så har jag ju helt fel :)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
#17 Aha, du har fått en belgisk hare. Hon kan helt klart bo permanent i en box i stallet, stort och bra för henne.
#16 åh en belgisk hare :) säger som dom andra att en box funkar säkert super :)
#16 Säker på att hon väger 6kg? :o Hade en belgisk hare och hon vägde 3kg, hur är hon i hullet? Hon kanske är överviktig? Aldrig stet eller hört talas om en belgisk hare på 6 kg :o

#23 precis, tyckte hon var lik en, men alldeles för tung, (de väger väl 2-3kg) så jag drog till med nåt:)
/Sanna
#17 belgisk hare, det var en udda ras. Visste inte harar gick att ha som tamdjur. Haha, lärde mig något nytt. Hon är i alla fall hur pigg och kry som helst och så förbasskat snäll. Kommer som ett skott när man går in i boxen och hoppar runt benen på en.
#23 Ja hon är ganska rund och hon har en påse under hakan som är enorm. Misstänker övervikt så boxen kanske gör sitt för henne?
#25 - Det är ingen hare, heter bara så. Kan även vara en Deilinaar (stavning?)
Not your mom, not your milk.

#27 delienaar. men tror dom är mer stora i kroppen och inte lika slanka?
/Sanna
Många olika bud på vad hon kan vara. Jag har då ingen aning, tills vidare säger jag bara att hon är kanin 

Hon ser ut precis som en Belgisk Hare.
Vad mysigt att hon är så tillitsfull. Hon kan ju studdsa med dig när du grejar i stallet, mysigt med sällskap när man mockar m.m.
Marsvin 4-ever
.
#30 Nja, med tanke på att hästarna har fri tillgång till stallet när det är Hage dags så skulle jag nog inte vilja ha henne lös efter mig med risken till att hon blir platt. Men när hästarna är i boxarna kan jag glatt öppna hennes box dörr och låta henne skutta runt i stallet.
#19 Jag misstänker att det är ris av typen blåbärsris. Alltså kvistar/grenar. =D

#31 Det låter kanon.
Va har du för foder till hästarna? Höet låter ju perfekt. Men vanligt havre samt kornkross är toppen till en kanin.
Jag ger även kraft grund till min kanin, onödigt att köpa special kanin pellets då hästarnas är likvärdigt.
Marsvin 4-ever
.

Tänkte på det att som du skrev att hon är en ras som är populär i USA.
Har själv aldrig sett en Delienaar men vet däremot att det är en populär amerikansk ras och som någon skrev här något större och grövre än en Belgisk Hare.
Då bör hon ju vara en Delienaar? Fotot på henne var kanske taget när hon var ungdjur?
Marsvin 4-ever
.
#34 Nej fotot tog jag på henne när jag fick hit henne. Satte henne i soffan då medan karln min fixa boxen.
#31 Jag har ju havre till hästarna, kraftfoder och pellets men antar det är havren du syftar kring. Det skulle ja kunna ge henne, ha så förbasskat mycket så hon kan ju få en mängd. Bör jag ge henne det i någon specifik mängd och hur ofta?
#32 Nej det är ris från träd dvs björk.

#35 Du kan ge henne av allt du har till hästarna. Det är oftast bättre än kaninfodret som finns på marknaden.
Enda undantaget är förstås om du har pellets avsedd för tävlingshästar. Men pellets för normalarbetande hästar är utmärkt.
Förr fick ju kaninerna vanlig kornkross och havre. Och faktiskt tror jag dom mådde mycket bättre på det än på dagens specialfoder.
Ofta är ju vi djurägare en guldgruva för grossisterna då vi ju "går på" allt vad som säljs. Pelletsfodret avsedd för kaninerna innehåller exakt detsamma som dom flesta pelletsfodren avsedda till hästar, enda skillnaden är priset.
Vad gällande givan vill jag tro att ca 4 matskedarx2 per dag kan vara lagom.
Hö skall hon ha konstant. Samt ge någon grönsak per dag: morötter. gurka.sallad m.m. Tror det var skrivet lite mera precicerat om det tidigare i denna tråd.
Sommartid kan du ge mycket gräs eller ha henne som "gräsklippare" ute. Men FÖR mycket maskrosblad är visst inte bra för kaniner.
Om det fotot togs nyligen vill jag tro att hon är en Belgisk Hare.
Underbart fin är hon iallafall.
Marsvin 4-ever
.
#36 Tack för svaret.
Det blir nog att köpa kaninpellets eftersom mina hästar är tävlingshästar och deras mat har ganska höga energivärden och är ganska kraftigt. Havre kan jag dock ge kaninen lite blandat med grönt och pellets, skulle hon nog tycka är smaskens.
Har hållit på med henne hela morgonen nu och hon är så kelig. När jag stod och rykta min ena dressyr häst kom karln ut i stallen, öppna hennes grind och skruva fast en dörr med kompostgaller på så nu sitter där två grindar. Jag kan öppna den ena men ha den med gallret stängd och då ser hon mig när jag ryktar hästarna vilket uppenbarligen var oerhört intressant idag. Hon verkade inte stressad av hästen heller utan bara satt där och ibland ställde sig på baktassarna och titta på hästen.
Så söööööööööt, fan nu är jag ju kaninberoende. 
Hhahaha, man blir verkligen tagen av dom små djuren ;) <3

#37 Jo du dom små rackarna har den förmågan att "nästla" sig in hos en. fniss.
Som jag ju skrev i mitt första inlägg till dig så blev ju även jag hux flux med kanin. Jag klev in i en djuraffär för att köpa akvariefiskar och kommer ut med en 8 veckors kaninunge!?
Du skulle sett henne i djuraffären, var gång jag närmade mig buren kastade hon sig fram mot gallret. För femte gången sen så fullkomligt hängde hon på gallret och såg ut att skrika KÖP MIG!
Butiksägaren var full i skratt och jag hör mig själv fråga vad det var för kön och vad den kostade.
Vad har du för hästar? Själv har jag en nordsvensk brukshäst, har haft han sen han var 7 månader och nu är han 21 år.
Marsvin 4-ever
.
#39 Har tio hästar så det är lite jobbigt att rabbla upp alla raser men jag har ett par Arabiska fullblod, en mustang (import från USA), några shire, andalusian, Fell ponny osv.

#40 Läckra raser mustang, shire och för att inte tala om andalusian Whaoo.
Marsvin 4-ever
.

Gå till närmsta djuraffär och fråga vettja :) Går lite snabbare än att fråga på ett forum.
Lycka till med kaninen :)
Inte läsat allt i hela tråden.
Men vad jag förståt har du hästar, och kaninerna funkar i princip på samma sätt som hästar. De kan äta ungrefär samma m.m. Det är mer likheter än skillnader.
Och en box är ju väldigt skönt och lyxigt för kaninen att få bo i :)
Men som sagt, alltid tillgång till hö och vatten. En liten morot om dagen och sen kanske ½-1dl havre om dagen så klarar kaninen sig fint. Har man ett bra hö behövs inget annat än det om man inte aktiverar den jätte mycket (hoppnings m.m.)

Kom bara att tänka på en sak att gå inte på att köpa saltsten till henne. Det är INTE bra för kaniner.
Djuraffärerna är sanslösa med att ständigt ha dessa saltstenar till utbud speciellt avsett för kaniner samt marsvin trotts att det absolut inte är bra för dom. Njurarna tar stryk.
Toppen psykiskt för hästarna att ha en liten hoppetossa studsande i stallet. Det är inte fel, så man kan ju nästan säga att hon tillför ju även något positivt till hästarna.
Marsvin 4-ever
.
#44 Här sa dem till mig att kaniner inte ska ha saltsten såvida dem inte är dräcktiga.

#45 det stämmer att många ger det i samband med dräktighet :)
/Sanna
#40 Wow, läckra raser du har! :o Mustang 
#44 Ja, hade saltsten till en hermelin hane jag hadem han slickade ovanligt mkt, ständigt! Även på händer, iaf. var jag så dum så jag lät han ha saltstenen. En dag var han så svag, hade diarré och problem med njurar och allt, så dagen efter dog han. Tror det kan ha varit p.g.a saltstenen kanske? Iaf. hemskt 

#47 han kan ju ha haft njurproblem redan innan också? fast de kanske förvärrades av saltstenen..men du ska inte känna att det var ditt fel, det är inte lätt! alla gör fel någongång och alla kan inte veta precis allt.
/Sanna