Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 829 ggr
Makili
0

varför samsas de plötsligt inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att deras mamma och bror gått bort har jag nu två kaninhonor på 1.5 år som har svårt att samsas. De fräser åt varandra och jagar varandra. Medan modern levde var det inte alls så. De låg intill varandra, åt ur samma skål, slickade varandra och det var bara mamman som ibland kunde morra åt dem andra när de skulle äta. Deras miljö har ju förändrats drastiskt sedan de inom loppet av en vecka blev hälften så många… Kommer det att gå över?

PaaatyPalm
0

Antagligen försöker dom göra upp rang nu. Och det kan försämras till att dom kan döda varan.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Makili
0

Oj då. Men de är ju syskon. De har känt varandra sen födseln. ingen av dem är inkräktare? Går det att lösa på något vis, exempelvis klappa dem samtidigt?

liiinas
0

Kan de döda varandra när de gör upp rangen? (Håller nämligen på att vänja två kaniner vid varann nu, och de gör också upp ragnen..) (Vill inte ta din tråd..Sorry)

[Wera]
0

Har aldrig hört att två honor som gör upp ranger kan döda varandra :S men om dom jagar/biter varandra så dom får sår, om jag var du skulle jag sära på dom. För jag har oftast hört att de gör upp rangen genom att rida på varandra t.ex.

Undrar bara, vad är det för färger på dina honor? :D *Nyfiken*

Rafflan
0

Rangtjafs, har du dom ute eller inne? (på bilden ser det ju ut som ute ;))

För har man dom inne ska man ställa dom ganska centralt, man hör när dom börjar bråka, bara att spinga ditt och kolla så det inte går för långt.

När min yngsta hona kom in i tonåren började hon bråka med sin bur kompis och det var ett j*vla liv på dom men dom plockade bara päls tusar och den älsta fick ett ytte pytte sår på ryggen, sen var det över och nu är dom bästa komisar igen ;)

PaaatyPalm
0

#4 nja det är ju kanske inte så vanligt att dom dödar varandra xD . men det kan säkert hända :P , Men dom kan ju definitivt skada varandra däremot.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Makili
0

roligt att ni svarar med egna erfarenheter. De är ute i trädgården hela dagarna men på morgon och kväll släpper jag in dem så att de får äta annat än hö och gräs och så kelar vi lite. Jag hoppas att det går över, jag märkte nyss att de klarar att sitta vid varandra, det är när man ska tugga på samma bit som det blir problem.

Deras mamma var en sandfärgad lejonhuvad dvärgvädur och deras pappa en mörkgrå dvärgvädur. De har pappans färg och en av dem har en man som mamman.

[Wera]
0

#7 Finns inga färger som heter mörkgrå eller sandfärgad :P kan inte se vad det är för färger på bilden :P men mörkgrå brukar vara blå. Sandfärgad har jag ingen aning om xD

Hade 4 honor ihop förut, mamman brukade jaga dom, sen såldes alla utom mamman, så alla särades. Men dom brukade iaf. jaga varandra vissa perioder, mer eller mindre, men bet aldrig varandra. Hände ibland att någon pälstuss fanns i gården. Men oftast går det som bäst när de har stor yta. Desa honor hde 3x3m (om inte mer ) + en bur på 200x49x50cm.

Otario
0

#8 Skulle sandfärgad kunna vara viltgul kanske? :)

/ Emma

Sashhi
0

#7 - Alla på bilden är iallafall blåa. Sandfärgad låter ju mest sannorlikt som viltgul.

Not your mom, not your milk.

Makili
0

Ok, jag ser att jag inte kan facktermerna här. Så här såg hon ut. Min lilla flicka världens vackraste kanin

[Wera]
0

#11 Tycker inte hon ser ut att vara viltgul men det kansle är bilden som luras. Inte den allra bästa på färger, men kanske isabella?

På #7 ser alla blåa ut, men det kan ju avra ljuset/bilden som luras efter som kaninen men man är den i #11 va? :P

Kan inte färgen i #0, ser ju iaf. brun ut… men någon som vet färgen på den? Kan inte lista ut det xD

Makili
0

ok, på denna bild måste det gå att se vad jag menar med sandfärgad. mamman när hon var liten