Kan jag ta in henne?
Som ni kanske har läst så har Tilda hamnat i tonåren och jag vill verkligen försöka jobba bort det så snart som möjligt men det är så svårt när hon är utekanin.
Det har varit 0-gradigt igår och ca +5 grader idag, är det för tidigt att ta in henne?
Har en bur som står tom i ett rum och funderar på om jag kan ta in henne men ha fönstret öppet de första dagarna?
Eller kommer hon att få värmeslag?
*funderar*
Jag tror du kan ta inne, iaf. skulle jag gjort det :P
Jag skulle inte ha tagit in henne. Kaniner är väldigt värmekänsliga.Men om du har något svalt rum eller så borde det kanske gå? Varför är det så svårt att jobba bort hennes beteende när hon bor ute?:) Jag torot att hon mår mycket bättre ute.

borde det inte bli dragigt om fönstret är öppet i rummet? jag skulle nog tagit in henne med stängda fönster isf. men jag vet inte:) jag har iaf tagit in kaniner när de är ca 5+ utan problem.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Du kan ju alltid lägga in en isflaska i buren så hon kan ligga mot den ifall det blir för varmt.
#2 För att jag i princip inte vågar ha henne i hagen nu eftersom hon varit rätt aggressiv de senaste gångerna jag ska ta in henne, och om jag sitter ute i hagen med henne så springer hon ändå mest ifrån mig, sur som hon är. Å så blir det kallt att vara ute så mkt, jag börjar ju frysa efter ett tag. ;)
Nämen, känns mkt mkt lättare att vara inne med henne nu när hon är som hon är. I famnen så är hon jättego och sådär.
#4 Smart, det kan jag ju göra! Tror att jag ska gå och fixa buren nu och ta in henne. Om jag märker att hon får besvär utav det eller blir jättevarm så tar jag ut henne igen bara.
Har tagit in henne nu! Eller, för typ 45 minuter sen eller nått. :)
Satt först och mös med henne framför datorn och hon la sig nedanför min hals och var jättegosig!
Sedan har hon sprungit runt å buren och verkar vara glad! Gräver en massa gör hon också *suck* ;)
Har klappat henne 2 ggr nu i buren och hon var jättesnäll båda gångerna. Hoppas att detta håller i sig!

Hur har det gått?

Jag har funderat en del över detta hur man gör bäst i en sådan här situassion?
Min personliga teori är att man inte skall "bråka" för mycket med dom under dessa trottsperioder. "Mår dom inte bra" och vill vara ifred så kan dom förknippa en med obehag när man envisas med att hålla på med dom.
Hundar har ju trottsperioder och då skall man inte pressa dom för mycket.
Men som sagt vem säger att jag har rätt?
Flippen "min kanin" visade aldrig några trottsperioder så jag har ingen erfarenhet av detta på kaniner.
Fast å andra sidan verkar ju Flippen vara i en konstant trottsperiod?
Ha Ha.
Marsvin 4-ever
.
#8 Men låter man bara djuret vara känns det som man förlorar kontakten med den mer.. Fortsätter man vara med kaninen och pyssla med den, och försöka att inte bry sig när den gör något bus, känns det som den lugnar ner sig fortare. Men vad vet jag. Kanske beror på kaninen också.
Jag har två små killar som är i trotsåldern nu, och jag försöker hantera dem så mycket som möjligt. Eftersom det är hanar är det mycket skvättande, grävande och allmän hyperaktivitet som gäller ;)
Det märks ganska snart att de vänjer sig när man fortsätter som vanligt och inte bryr sig om deras påhitt. Granith hade t ex. en bit-period, när man inte fick klappa honom i buren, som har gått över efter att jag varit och umgåtts och klappat på honom så ofta som möjligt.
Aja, till #0, så hoppas jag att det går över snart - både för din söta hona och för mina två killar! :)

#9 Jo nog kan det variera från kanin till kanin, och du har nog rätt i att man även kan vinna på att bara hålla sig lugn och gå varsamt fram.
Nu menade jag ju inte iheller att man skall låta kaninen vara i flera dagar så att man tappar kontakten med den.
Som ägare till kaninen märker och ser man nog hur påverkad den är av tonåren. Är den mycket frustrerad ena dagen så bör man nog låta den få vara ifred och prova igen nästa dag.
Marsvin 4-ever
.
Det hela har gått bra. :)
Tog ju som sagt var in henne och mös med henne ett bra tag.
Har sedan låtit henne vara ifred i buren några timmar, men pratat mkt med henne och faktiskt klappat på henne iaf. Från början var jag rädd att hon skulle attackera igen som hon gjort tidigare, men hon har inte gjort nått alls sedan hon kom in.
Fick även sitta och mysa med mig och min kompis i soffan en halvtimme under melodifestivalen och hon var go hela tiden.
Nu ligger hon och sover i buren.
Av egen erfarenhet (min andra hona Saga var riktigt jobbig i tonåren, nu var det för över 2 år sen och jag var inte så kaninduktig då) och jag tycker att det är bäst att hålla på med dem iaf och försöka skita i att dom är sura osv. Inte onödigt mycket, och om kaninen visar att den vill vara ifred ett tag så ska den nog få vara det. Annars tror jag mest att mys är det som gäller och att visa att man inte tycker att det är OK att den attackerar osv. Säga bestämt "Nej" och även kanske knäppa den på nosen om det behövs eller någon liknande, men inte skada kaninen förståss.
På bilden: Tilda som ligger i buren och slappar just nu. :D

#12 Det låter ju som att det skall ordna sig så hon blir go igen. 
Marsvin 4-ever
.
#13 Jag hoppas det. :)
Nu har inte jag så mycket att säga om inflyttande av kaninen, det verkar ju fungera bra. Men däremot de där med trots från kaninens sida. Har 3 st små tonåringar hemma som visar lite olika mycket trots. Men när dom tjafsar emot, brukar ofta vara när dom ska ligga på rygg så fortsätter jag att vända dom tills dom lugnar ner sig. Jag vet ju att dom kan om dom vill ;)
När dom sen är lugnare och gör som jag vill så låter jag dom vara en stund, ger lite godis. Mina är av nån anledning väldigt lättmutade. Efter ett par gånger har det lugnat ner sig och då hittar dom på nått annat sattyg.
Tror att om jag skulle låta dom vara när dom gör oönskade saker så skulle jag inte ha nån kontoll alls över dom. Låter som värsta millitärbossen nu
Jag menar inte att dom inte får göra dumma saker, men vill hålla nån gräns på mina små ligister
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
#15 Jag håller med dig om att inte låta dem vara. Känns inte som att det går att arbeta bort beteendet då direkt. ;)
Har suttit och myst med Tilda nu nyss igen förresten, och hon är fortfarande snäll och go. Wihoo.
Härligt att det går bättre med henne nu. :) Blev ju riktigt jobbigt där en stund <3
#17 Jaa, precis. Jag hoppas bara att det håller i sig. <3