Orange bur med gul/blått galler
Hej!
Såg i en djuraffär här att de hade kaniner i en bur som såg ut att vara för liten och jag försöker nu hitta buren på internet för att se vilka mått den har.
Nederdelen var i organe plast och gallret i gult och blått, om jag inte minns fel. På framsidan var gallret typ lutat så att buren inte är lika hög överallt.
Vet inte om ni förstår men skriv gärna här om ni vet någon bur som kan vara en sådan!
Tyvärr vet jag inte vilken bur du pratar om.. Men hoppas du hittar den!
// Emma :D
Inte alls konstigt om de skulle ha olagliga mått. Jag har helt enkelt tappat förtroendet hos de flesta djuraffärer, det är inget oväntat.
Not your mom, not your milk.
Jag har faktiskt bara varit i djuraffärer med lagliga burar som har det renrt och fint, den bästa djuraffärn som alltid har det rent, ljust, luftigt, fräscht och stort är Djurmagazinet i Mora. Dom har det jätte fint hos alla djur, stora burar till fåglarna också.
Zoo nyckeln i Mora, när dom hade djur hade dom också det bra :P

undviker iaf att köpa djurfrån djuraffärer 
#4 - Här i Stockholm har de jättefina burar på längden, men nästan alltid olagliga på höjden, ev. djupet.
Not your mom, not your milk.
#6 Jaha
här i Dalarna, Gävlebotg finns nästan bara bra, lagliga djuraffärer
#5 Varför? ^^ har kaninen något med burarna att göra
hehe, jag har köpt från djuraffär två gånger och båda är helt underbara individer! <3
Jag har en kanin från en djuraffär, hon är lite annorlunda från de andra kaninera som är köpta av en uppfödare.
Hon är lite rädd och så..
-' Rebecca Johansson
Egentligen frågade hon ju inte om kaninerna i djuraffären, hon pratar ju om burar :P hehe så jag förstår inte vrf ni börjar prata om era djuraffärs kaniner eller vad ni tycker om köp från djuraffär etc. :)
#9 Vet ^^
-' Rebecca Johansson
#10 Vrf skrev du då om din kanin? :S haha :P
Men är det som den i #2 jag fråga om fast i andra färger? ;)
Det kan mycket möjligt vara en sådan bur. Men det stod inget märke alls på den och jag vet inte om det gjorde det på buren på bilden. Någon som vet måtten på buren på bilden?
Ingen som bor i Eskilstuna och har varit inne på Djurmagasinet?
#12 Jo, jag bor i Eskilstuna och har varit inne på Djurmagasinet, många gånger ;)
#12 Var det på Djumagazinet? :O I Mora har dom byggda burar :P jag tror inte den är laglig till kaniner efter som det är en marsvins bur.
#13 Har du sett de organe burarna som de har kaniner och marsvin i? Vet du vad burarna heter?
Någon som länk till exakt där det står måtten på en kaninbur?
Hittar inte på jordbruksverkets hemsida =/
#16 Kaniner under 3kg måste ha en bur på minst 0,50 kvadratmeter och ha minst 50 cm i tak. Om man har mer än en kanin under 3kg så ska de ha 0,25 kvadratmeter var. :)
Emma
Här finns en tabell :)
Kan tyvärr inte länka bättre :/ det är något konstigt med min användare :P
Emma
Tack så mycket. Jag tror nämligen att burarna har alldeles för lågt till tak! Tänkte ringa till djuraffären och låtsas vara intresserad av att köpa en sådan orange bur och då fråga efter måtten på den.
Det är väll smart =P
#19 Jadå ;) Vår djuraffär hade en bur som var typ 140 lång och 60 bred men bara 45 eller något i tak och då sa jag att jag inte ville ha den bara för att den var för låg i tak men de försökte ändå att sälja den till mig :S
Emma
Buren på bilden i #2 är 100 lång, 50 djup och ca 40 hög på det högsta stället, det är en marsvins bur :P
#20 Antar då att buren var avsedd till marsvin efter som de inte kräver lika högt i tak? :P
#21 Jo, sökte på "Marsvinsbur" så kom den här fram ;)
#13 Japp, jag har sett dem, dock vet jag inte vad de heter.. De är lägre i kanten längst fram då framluckan är lutande.
Jag bor också i Eskilstuna, jag tycker inte att burarna ser lagliga ut på höjden?
Sedan brukar burarna vara smutsiga, flera gånger när jag vart där har vissa av djuren inte haft vatten trots att det brukar kunna vara otroligt varmt i djurrummet. De mindre gnagarna brukar ha vält sina hjul men de försöker springa i dem iaf, och då kan de fastna (vilket det var en som gjorde när jag var där). Och de har självklart de största vattenflaskorna med de största piparna på till de absolut minsta mössen, när en av stackarna skulle dricka fick den i stället vatten i hela ansikte.. Jag sa till om allt detta och allt de sa var: "Jaja, dom klarar sig, vi fixar det sen"
Och inte nog med det har dom alla djuren som i ett "lager", råttorna ligger ovanpå varandra i burarna. Samt att då jag var där satte dom en hona och en hane tillsammans i en 70*40 bur, hanen var såklart på henne direkt med hon som jobbade där sa bara "Det är ingen fara, det hinner inte bli något".
Ursäkta men jag tycker verklige inte om djurmagazinet i Eskilstuna.. :P
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#24 Inte bra:O
-' Rebecca Johansson
#24 Håller med, jag gillar de inte heller :O
jag praoar på en djuraffär just nu ute på landet där har dem fina burar med höjdlöst tack ( alltså inget tack alls men väggarna är höga så dem kan ej ta sig ut :P .. och dem har ganska stort osså för att vara i en djuraffär :P
Det värsta är att det är min mycket nära väns mamma som äger affären =O Men men…får jag reda på att buren är för låg så blir jag otroligt arg på dem ändå.
För det är inte jobbigt att ha tillräkligt stora burar, det är bara så oförskämt mot djuren att inte ens kunna uppfylla deras minimikrav
Ringde nyss och låtsades vara intresserad av en "sådan där organe bur som ni har marsvin och kaniner i". Hon svarade att hon trodde att dem inte hade burarna kvar men att jag skulle vänta ett ögonblick.
Medan hon pratar och frågar en kollega om burarna finns kvar hör jag i luren att en tjej säger "dem är inte tillräkligt höga".
Snabbt är hon tillbaka i luren och säger snabbt Nej! Jag frågar om hon vet vad det är för märke eller något liknande och jag får ett snabbt Nej tillbaka igen.
Jag vet alltså att burarna är för låga eftersom jag hörde en säga det men jag vill ju ändå mäta så jag vet exakt. Men de känner igen mig då jag varit där många gånger förut och de kommer troligen ha stenkoll på alla som går in till djuren.
Så nu undrar jag om ingen annan som inte brukar vara där så ofta på något sätt kan mäta om buren är 50 eller mindre? Man behöver ju inte ha med sig en linjal. Det räcker om man gör ett märke från till exempel jackans nederdel till 50 cm upp och på så sätt mäta.
Mycket tacksam för svar!
#24 Jag tycker inte heller att djurmagazinet i eskilstuna är så bra.
Förut när jag var där hade dom två jättesmå dvärgvädursungar, som såg ut att vara typ 4-5 veckor. Och samma dag när jag var där hade dem en massa trä-grejer staplade på varandra, dom var kanske 30 cm lång, 20 cm bred och 10 cm höga, därinne hade dom råttor och möss utan vatten och mat, dom kanske precis hade fått in dem, men jag var där i ungefär 20 minuter för jag skulle prata med dem, och sen så kom jag tillbaka efter typ 1 och en halv timme och skulle köpa en sak som jag hade glömt, och då hade dom mössen och råttorna kvar i dom där "lådorna".
Jag tycker inte att djurmagazinet i eskilstuna är bra alls när dom behandlar djuren så!
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
#29 Jag skulle kunna göra det!
Kram Johanna
#31 Det skulle vara jättesnällt för de känner igen mig och jag har varit inne till djuren hur många gånger som helst. Ha med något som du vet är 50 cm, eller mät med hjälp av jackan.
Jag tänkte anmäla detta och då vill jag vara säker på att jag kan säga att någon har mätt buren.
Skriv här eller pm:a mig om du mätt, skulle vara så snällt! ^^

Vi har djurmagasiner här hemma också, det är väl inte precis toppen här heller.
Har de ingen hemsida du kan kolla på, på produkter eller något kanske den finns?
#33 Nej, det finns inga produkter på deras hemsida tyvärr =(

#34 Okej, hur går det för dig?
Jag har blivit sjuk nu så jag kan inte mäta idag som jag hade tänkt, men jag kan göra det på lördag eller så ber jag en kompis. : )
Kram Johanna

#36 Okej, krya på dig! Berätta gärna hur det går! 
#36 Ajdå…men jag väntar. Bara längtar efter att få anmäla, hatar när man inte tar hand om djur på rätt sätt. =(
#11 Jag svarade #7 ;)
-' Rebecca Johansson
Har mailat Kalla fakta om att ta upp hur illa behandlade "zoo djur" blir! Och om de kräver någon "påskrivning" av att det finns många som håller med om att det bör bli bättre m.m hoppas jag att ni vill vara med att skriva på!
Är trött på hur djur behandlas! 
Okej en del kanske tror det är meningslöst! Men jag tänker iaf. försöka!

#40 Hejja det är rätt! Klart!

Titta vad jag hittade.
http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/4816
eller
http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2865
eller
http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2863
Ja ni.. jag kan hålla på hela dagen. Hoppas att jag länkade rätt.
Jag hoppas bara att Sweetienin blir frisk så hon kan hjälpa mig att mäta =D
#40 Jag kan skriva på! :D
Emma
#40 klart man skriver på, folk måste få upp ögonen för det här!
#43 hm och dom ska kunna nåt om djur…

#29 Skit att du inte spelade in samtalet eller nåt! Så skulle dom åka dit ordentligt! ;)
#47 Ja attans alltså… 
När jag mailde fick jag auto svar från Kalla Fakta, det stod något med stil i "Vi läser igenom alla mail inom 24 timmar, men vi svarar inte på alla, enbart dom vi är intresserade av" så vi får se om de svarar. Jag tvivlar fatiskt på det, p.g.a det just handlar om "smådjur" 
Jag får skjuts av pappa till djuraffären imorgon så jag kan mäta, men om jag sätter ett märke på jackärmen så kan jag ju mäta hur högt det är, men hur ska jag mäta hur lång den är?
Och ibland har dom ju smådjursrummet stängt, vad ska jag göra om det är stängt när jag ska mäta?
Kram Johanna
#49 säg att du är ev intresserad av en kanin där inne och vill gå in å kollas och vill dom vara med be dom lite snällt lämna rummet då du vill känna vilken av kaninerna som du dras mest till (a)
#50 Ja det kan jag nog göra : )
Kram Johanna
Jag tror att längden är godkänd då jag ansåg att den såg ganska lång ut. Jag oroar mig mest för jöjden så det är det viktigaste.
#51 Det bästa är ju om du har någon med dig som kan hålla utkik och typ uppehålla och låtsas vara intresserad av en kanin eller marsvin. Men du klarar det nog själv. Vara att hålla jackan emot.
Jag är riktigt imponerad och tacksam att du försöker hjälpa mig att sätta dit dem. =D

skriver ett inlägg här, vill se hur det går :)
Jag har mätt den nu, den är INTE 50 cm iallafall!
Jag satte ett märke 50 cm upp på jackärmen och buren var inte alls så hög, den kanske bara var typ 39 cm eller nåonting, INTE 50 cm iallafall! : )
Kram Johanna
Yes!!! Oh tack Sweetienin! Nu ska jag bara kolla runt lite för att ta reda på vart man anmäler sånnt här.
Vet ju att djurskyddsinspektörerna inte längre finns då det tagits över av landstinget. Skrivo m ni vet nått annars så hör jag av mig här när det är anmält
kan man inte anmäla det direkt till polisen ? på nr 114 14 är det väl ?
Det tar alldeles för lång tid innan de kollar upp det, om det ens någong gång kommer att göra det. Det måste väll finnas något annat sätt eller? Jag ska ta och kolla upp det lite nogrannare!