Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 12703 ggr
TereseE
21

Avliva hos veterinär

Jag kommer låta min kära frasse Texas somna in eftersom hans ögon blivit mycket sämre, finns en annan tråd om det.

Men nu undrar jag om ni som avlivat kanin hos veterinär skulle vilja dela med av era erfarenheter. Var kaninen lugn hela tiden, tillstötte det några komplikationer? Jag har avlivat katt hos veterinär och sövt kanin för kastraktion, kan tänka mig att det går till på liknande sätt…

Undrar också om de tog betalt efter vikt eller fast pris?

Hoppas ingen tar illa vid sig, jag vill känna mig så förberedd som möjligt när det blir dags. Har försökt ringa till flera veterinärer men inte fått några svar. Som vanligt när vill få tag på dom.

Skulle vara väldigt tacksam om någon vill svara.

Salladshataren
0

Jag har avlivat en kanin hos veterinär. Tror det var fast pris, men är inte säker.

Tror han fick stor mängd med sömnmedel utan lungnande, och han var inte stressad heller. Så han fick somna in i min famn, lugnt och stilla.

Äsch, nu börjar jag gråta bara för det GråterSkäms

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Trasdockaa
0

Jag har avlivat hos veterinär. Det som de gör är att de först ger lugnande. Sedan när kaninen är lugn och avslappnad ger de avlivningsvätskan direkt i hjärtat. Därefter tar det en stund innan denna börjar verka, men det går mycket snabbare än om man skulle ge intravenöst.

Ringer man och bokar tid hos en bra veterinär får man komma in bakvägen så man slipper sitta i väntrummet och få frågor om "jaha, vad ska din lilla kanin göra för kul här då?". Men vill inte behöva förklara att man faktiskt är där för att avliva sin älskade.

Sedan rekomenderar jag att du är så förberedd att tänka efter avlivningen som möjligt. För sådana frågor vill man inte behöva tänka på sedan. Om han ska begravas, kremeras, vad du ska ta hem honom i etc. Och att du antingen betalar på räkning eller INNAN. För efteråt vill man knappast betala. Hoppas det jag vet kan underlätta något för dig :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

TereseE
0

Tack så jättemycket för era svar!

Jag har tänkt att de får ta hand om kroppen efteråt, känner att jag kommer ha honom kvar hos mig i alla fall. Som han var när han mådde som bäst.

Fick just den frågan "Vad ska din katt göra här då?" och det var inte kul. Men vi har en bra veterinär så det kommer säkert gå till så fint som det är möjligt.

Märks verkligen att han inte mår bra nu, han vill inte att jag ska ta honom alls och jag vill ändå försöka tvätta ur ögonen så gått det går. Vill ju kunna gosa med honom också, men han river och vill vara ifred. Kommer beställa en tid hos veterinären nästa vecka. Fick inte tag i dom idag.

alskadeida
0

Hej.

Du kan göra så att du betalar allt och gör klart så du kan gå hem direkt.

Om dem frågar så säg bar att ditt djur ska få somna in.

Men det står även i journalen när du säger ditt namn.

Så du behöver inte säga vad du skall göra.

När du kommer in till veterinären får du komma in på ett rum.

Dem berättar hur dem skall göra och säger allt som kan komma hända.

En avlivning är inte lika för alla.

Kaninen får en överdos av "sömnmedel" och dem sprutar in det kroppen, levern är vanligst.

Djuret känner ett stick då man sticker in nålen.

Det kan ta några sekunder till någon minut innan djuret sover.

Vissa gånger ger man även lugnande före så djuret kan slappna av.

Men är djuret sjuk och så ger man vätskan direkt.

MAn brukar även lägga lite papper under djuret eftersom musklerna slappnar av dvs urinblåsan och tarmarna.

Det kan innebära att det börjar rinna ut.

Jag tycker det är lugnt och stillsammt och dem vet att man är ledsen.

Så gråt så mycket du vill.

Jag har vart med både med och utan sällskap, ibland vill man bara vara ensam.

Du får vara med före och efter hur länge du vill.

Tills du känner dig mogen att gå ifrån.

Jag brukar ta före och efter bilder.

Det för att bearbeta detta, vilket har hjälpt.

Sedan som ett minne, låter grymt men känns skönt att se en bild på den sista tiden ihop.

Du får välja om dem skall ha djuret eller om du vill ta med dig djuret hem.

Veterinärerna kremerer sina djur med andra, dvs inte bara kanin och kanin.

Kom ihåg, det är bara skalet som ligger där, inte din vän.

Den har det bättre då.

Lycka till.

Fråga om du vill veta mera.

Hur många avlivningar man än vart med om blir man aldrig van.

Sörj så mycket du vill.

Tala om hur du känner, det brukar kännas bättre.

Glädj åt alla fina minnen.

Kram Johanna

Strumpa
0

Jag har avlivat hos veterinär, och det var verkligen lugnt och inte alls stressande. Kaninen somnar in i ens famn och sen är den såpass "borta" inför sista sprutan. Jag betalade efteråt, satte in pengar på deras bankgiro. Man får välja mellan kremering tillsammans med andra eller ensam, och då kan man även få hem askan om man vill.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

KaninEmma
0

Jag har avlivat en kanin hos en veterinär. Dem tog en spruta och han var alldels lugn. Vi var tvunga att ta två sprutor så att han skulle somna in. Sedan fick han somna in i min famn sedan tog v hem honom.

// Emma :D

Rorosjons
0

Om du sövt en kanin hos veterinär vet du nog allt.
Vad jag vet så får dom en överdos av sömnmedelet.

TereseE
0

#4 Tack för ditt långa svar!

Jag har ju som sagt varit med och avlivat andra djur, men det kan säkert skilja en del ändå.

Det som jag är lite orolig för är att Texas ska bli stressad, eftersom han är helt blind så blir han väldigt osäker i nya omgivningar. och ännu mer nu när han mår dåligt och inte vill att man ska hålla i honom för mycket.

Känns ändå lugnande att kunna prata med er här, andra kan ju inte riktigt förstå hur det känns. Att han är så mycket mer än bara en liten kanin för mig.

Hur mycket har ni fått betala? Känns så banalt att komma dit och börja prata om hur mycket det kostar, inte vad man vill tänka på just då…

Strumpa
0

#8 jag går iofs hos en privat veterinär, men jag betalade 200kr för besöket(insomningen) och 120 kr för kremering. Om man vill ha askan så kostar det ca 500 kr extra.

/Sanna

emms
0

När vi avlivade Allram så fick han först en lugnande spruta. Sedan när han var tröttare så fick han en till spruta i magen och då somnade han in efter några minuter. När han somnade slappnade tarmarna och urinblåsan av så han fick ligga på en handduk med alla han älskade runtomkring sig. Allt gick jättestilla och fint och de hade tänt en ljus i rummet. Vi fick stanna ett tag efteråt och gråta av oss ordentligt. Allram var otroligt lugn så han slickade oss hela tiden där med<3

Usch, får massa tårar i ögonen<3

Rip Allram<3

Emma

Veero
0

Fast pris är det nog. jag fick betala 250 kr, men jag tog hem kroppen.

När Bambi fick avlivas så bara själva sprutan och ingen lungnade.. och jag tyckte att det bästa är med lungnade först nog så det tycker jag du borde ta för kaninens bästa..

Men Bambi var helt lugn och reagerade inget och veterinären tyckte att han var så lugn och ducktig en vad kaniner brukar vara men det var som att Bambi visste vad som skulle hända <3:'(

[Wera]
0

Har avlivat 2 kaniner hos veterinär. Båda var lugna och inte stressade alls. De fick lugnande spruta först, sen själva avlivnings sprutan, en av dom fick två stycken sprutor så det skulle vara säkart att hon verkligen somnat in (hon var bara en unge.)
Går ganska snabbt, en av dom fick somna in i min famn. Den andre (ungen) somnade in på bordet, vrf vet jag inte :S
Kostade 350kr för ungen 2008, tog hem kroppen, 2005, kostade det 700kr, dom fick ta hand om kroppen. Fast pris. Olika veterinär båda gånger.

Rafflan
0

När man bestämt sig att det är dags för din älskling att gå är dom oftast så pass sjuka att dom inte blir upp stressade även om dom brukar vara stressade hos veterinären…

Har bara tagit bort katter och hamstrar hos veterinären och allt har gått problem fritt, R.I.P <3

Strumpa
0

#13 ja precis, det var så jag menade egentligen, har bara avlivat för att mediciner inte hjälpt, och att veterinären tagit beslutet att det är dags. :( RIP.

/Sanna

moonsi
0

ne fy va tråkit tessan :-(

lingo-lovers
0

Stackare där <3

jag har aldrig avlivat en kanin.

men det är ju oxå bra för kaninen att han inte går omlring och mår dåligt och sånt Gråter

tänk på alla gamla minnen

kram//klara