Snart Blivande Kanin(Matte)
Ja, jag känner att jag måste skriva av mig här för jag e så ivrig inför min blivande kanin unge..
20år och ska skaffa sin första kanin (känner mig rätt gammal här tss), men har ju dock skött kaniner innan, men inte haft egen..
Min stora syrra hade kanin när hon va yngre, han dog av canser.. ;'(
Så jag har letat och hittat en bra uppfödare närheten av mig, så de känns bra.
Det blir en inne kanin men kommer sjävl klart att få komma ut och jag måste fixa balkongen och det kan ta tid (bor på bottenvåningen).. men här finns de stora ängar och skogar så det känns bra..
Jag ska skaffa mig en hopp kanin efter som jag har blivit intresserad av de, verkar så roligt och gillar dem jag har sett…
Men funderar fram och tillbaka och ska skaffa mig lite böker, men har en undran..
Första tiden hemma för ungen, vad bör man tänka på?

Vad roligt att du bestämt dig för att skaffa en kanin!
Den ska ha det lugnt ett par dagar när den först kommit så den hinner anpassa sig till den nya miljön. Du ska inte hålla på och pilla på den för mycket (ja, jag vet det kommer bli grymt svårt).
När den har anpassat sig så kan du behandla den som din nya familjemedlem.
Se till att du får med foder av säljaren bara och blanda lite med ditt eget den första tiden så att dess mage hinner med. Yngre kaniner är nämligen ganska känsliga för foderbyte.
Lycka till! 
håller med #1
kul att du satsar på hoppning :) Föder själv upp hoppkaniner och tycker dom är hur mysiga som helst!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Kul att du skaffa kanin (: fyller själv 21 och har 8 kaniner just nu som jag hoppar med. Är ju skitkul!
Håller dock inte riktigt med ovanstående angående att låta den vara i början. Pilla på du! Köper man en hundvalp skulle man väl aldrig stänga in den i en bur i en vecka innan man började klappa den! :s Så jag tycker helt klart att man ska umgås så mycket som möjligt med kaninen från första början om man vill få den tam. Dock så kanske man inte ska visa upp den åt alla man känner och låta den springa omkring på golvet direkt…då är den antagligen bara rädd. Så det kan man vänta med några dagar. Men ha den i famnen och klappa den så den vänjer sig vid dig :)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Vad är det för ras? :)
Vad roligt :D
#3 ja det ska bli kul med hoppning men måste lära mig först hur man gör osv..
#4 jag vet inte ännu efter som dem har barat 2 kanin honor som är olika, men jag märker de när dem har blivit dräcktiga… dem parades i helgen..
#1 klart jag ska be om foder, dock att jag ändå kommer att få med mig foder och andra saker.
Det är så spännande att jag knappt kan vänta, är ju hur pirrigt som helst detta ju.. :)..
Vad roligt och spännande! :D
Har du läst några artiklar som finns här? Det finns många bra srtiklar för såväl nybörjare som för mer kaninvana :)
Kastanjegårdens Kaniner
#7 några har ja läst men ska se om ja hittar mera.. är inte så jätte van vid denna tråden men ska se om ja hittar nått bra.. annars kommer jag att fråga er kanin vana människor här ute hehe
Håller med Lans. Kaninens trygghet ska först och främst vara ägaren, sen buren. :) Det är på så sätt man får den mysigaste och mest tillgivna kaninen.
Skulle kaninen råka vara dominant och revirskyddande finns det en risk att den börjar vakta buren om du inte på en gång är där och visar att det är din bur också.
Det är iaf min erfarenhet. :)
Men som sagt, dra inte dit en massa folk på en gång osv.
Jättekul att du ska skaffa kanin!
Jag var också 20år när jag skaffade min första kanin. Hade förvisso kaniner som liten men det räknas knappt eftersom det var mina föräldrars ansvar. ;)
Lycka till!
#9 tack för ditt råd.. bra och veta och hoppas ja inte får en dominat el liknande, nej jag brukar inte ha folk hos mig så ofta, så den riksen e väldigt liten..
ska bli såå kuul (roligt på vettig svenska).. hehe :D:D
Själv tycker jag att de flesta kaninböcker har fel information. Så jag råder dig - skit i böckerna, surfa på internet och prata med uppfödare som är kunnigare än böckerna! kommer säkert gå bra :D
#11 hehe ok… jo ja bombar uppfödaren redan nu med frågor å så.. annars har jag ju er om det skulle vara så..
Nåt som e jätte farligt för kaniner?? nämn en lista för mig så jag kan dubbel säkra allt..

Och som Wera skrev, kaninböcker innehåller ofta felaktig information, tyvärr. Den enda kaninboken jag kan rekomendera är "kanin hoppning 2" som Lisbeth Jansson har skrivit. Där står det mesta man behöver veta om hoppning (: (har för mig att de står om skötsel i allmänhet också)
I artiklarna här står det mesta som man behöver veta (: Har för mig att de finns någon lista på vad som är farligt för kaniner att äta också.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#13 och tack så jätrte mkt för bok tipset, ska se om jag kan köpa den om 1-2mån el så..
Åh vad roligt att du ska kaffa dig en kanin :) I från vilken uppfödare?:) Ursäkta min nyfikenhet men hihi är väldigt insatt i det där med hoppkanienr :)
Åh vad roligt att du ska skaffa kanin!
Att hoppa är super roligt, jag hopptränar och tävlar med mina små. Dom är inte så duktiga men dom älskar det :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

#3 & #9, Det har jag faktiskt inte tänkt på men det låter ju faktiskt mer logiskt!
Jag brukar alltid låta dem vara i ett par dagar, eller öka kontakten mer för varje dag liksom så den hinner med.
Men det är ju faktiskt sant, man köper ju inte en hundvalp och låter den vara i ett par dagar.
Det beror nog lite på kaninen också tror jag, om den är rädd när man får den, eller väldigt social. Jag behandlar dem olika beroende på hur de är. :)
#16 Tack hehe va skoj, me hoppningen där med dem små.
#17 Den första dan kommer jag nog inte pyssla om den så mkt efter som den får ju känna sig som hemma och varva ner lite.
Men sen tänker jag pyssla om den och så, så att nej vänjer sig vid mig.