Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1732 ggr
Athenah
0

Kanin dräktig med marsvin!?

Min kanin Athena hon håller på och kraffsar och biter av tussar av sin päls
och bygger bo! Hon böckar och har sig, hon är knappt 1 år gammal!!
Hon fyller ju 1 år i Juli. Vi har ett marsvin i samma bur som är en hane och är inte alls 1 år heller. Och hon ser tjockare ut än på ett tag. Hahah, är det möjligt att ett marsvin kan göra en kanin dräktig!? Hon drar i hans päls också Det är ett riktigt bo, och hon känns tyngre. Och vi börjar undra är
vår kanin dräktig!? Tänk om hon är det och vi får en massa kaninungar

Tittiman
0

Har hon inte träffan en kaninhane så är hon inte dräktig. En kanin kan inte få ungar med ett marsvin!

Däremot låter det som att hon kan vara skendräktig? (att hon alltså tror att hon ska få ungar).

Tycker lite synd om marsvinet om hon t.om. drar honom i pälsen!Skrikandes

Rafflan
0

Det kan det väl ändå inte vara, har hört folk säga att deras marsvins hane gjort kaninen dräktig men enligt mig är det tekniskt omöjligt, som om ett lodjur och en räv skulle få ungar liksom, så inte troligt ;)

Hon är antagligen sken dräktig, då bygger dom fina bon och t.o.m spenarna kan ändras så man tror verkligen dom är dräktiga fast dom är inte det ;)

Sen oroar jag mig då du "Tänk om hon är det och vi får en massa kaninungar", det är inte bara att få, krävs massa tid och jobb och kan bli svårt att hitta hem till alla :(

Marsvin måste enligt lag ha kompis! Och bör inte bo med kanin pga att kaniner kan bära på en bakterie i halsen som är dödlig för marsvinet och kaninen kan sparka ihjäl marsvinet, men det måste du som ägare se om det finns en risk att kaninen kan skada marsvinet, om inte och du vill ha marsvin med kanin, skaffa en stor bur och ett marsvin till och låt dom bo ihop alla 3 ;)

Athenah
0

Hahah, ja det är synd om lillgubben men han ställer ju hela tiden på henne och mosar henneGråter

Athenah
0

Jag har haft 1 kanin tidigare och han hette Hoppe och bodde tillsammans med ett marsvin (en hane) som hette Tobbe och de var bra kompisar tills han dog :( Hoppe blev ledsen så skaffade vi ett nytt marsvin Emma (hona) och de var också bra kompisar. Sedan dog Hoppe (kaninen) han var dvärgkanin och blev nästan 9 år gammal!!! Så mina kaniner har bott med marsvin och det har gått bra.

Rafflan
0

#4 Då kvarstår det att marsvin ska enligt lag bo med en marsvins kompis då dom är flockdjur ;)

Athenah
0

Är det ett måste, mina föräldrar kommer att säga nej, nej, nej det behövs inte." För de lyssnar aldrig på mig när det gäller sådant.

tantnett
0

Hur länge har du haft kaninen? Kan hon varit dräktig då du köpte henne?

Om inte så är hon skendräktig?. Marsvin och kanin kan inte fortplanta sig med varandra.

Men tycker som Rafflan att ditt marsvin måste ha en marsvinskompis. Och marsvinet skall absolut inte vara med kaninen nu när hon är sken/dräktig, det låter inte bra att hon rycker av han pälsen.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

teddykaniner
0

Så som andra sagt! En kanin kan inte få ungar med ett marsvin.

Hon brunstar säkert bara..eller skenar! hmm..menar inget negativt men när man tror, så kan man inbilla sej vissa saker oxå..men du kan ju nog ha rätt..har hon fått mer mat? Har ni träffat någon kaninpojke?

Med vänlig hälsning,
Jenny

Athenah
0

Vi köpte henne i Augusti och i buren i affären var det en massa kaniner och marsvin i samma bur. Och hon har inte träffat någon kaninpojke sen vi köpte henne.

Rafflan
0

#6 gå in på marsvin i fokus så får du veta mer ;) 

det är lag, står i L80 ;)

Massa anledningar till att marsvin måste bo 2 tillsammans (förutom pga att det är lag) - http://marsvin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0084c947-735a-435f-b516-9a4ee53b24e3&GroupId=f8ba3dc8-a1d5-47fb-9371-6084bc55db08&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Rafflan
0

#9 köpte ni henne i augusti är hon inte dräcktig ;D

[Wera]
0

Om hon inte träffat någon kaninhane kan hon inte vara dräktig. Hon kan heller inte ha blivit dräktig innan du köpte henne efter som en hona är dräktig i ungefär 29-35 dagar. Hon är isåfall skendräktig.
OT - Marsvin ska bo minst 2 och 2 (marsvin med marsvin, inte kanin & marsvin) :P marsvin kräver sällskap med samma djurart så de kan prata med varandra.

Cagi
0

#12 så har jag också förstått det; Marsvin ska bo minst 2 och 2 (marsvin med marsvin, inte kanin & marsvin) :P marsvin kräver sällskap med samma djurart så de kan prata med varandra.

Kaniner och marsvin pratar olika språk och kan skada varandra på grund av den saken…