Lotties kanin & marsvins mat.
Ville bara dela med mej om lotties mat. Vad tycker du om maten?
Lottie Havre & Vetekli
När du ger din kompis en måltid med pellets försäkrar du dig om att den får i sig allt den behöver, eftersom alla bitar har samma innehåll av näring och det inte går att "sortera ut" godbitarna.
Vitamin C är livsviktig för ditt marsvin eftersom den inte kan framställa detta ämne själv. Därför innehåller Lottie extra höga doser så att du inte skall behöva tillsätta detta på annat sätt.
Lottie tillverkas i Sverige av utvalda råvaror från svenska sädesfält vilket garanterar en utmärkt kvalitet och smaklighet.
Utfodringsanvisning
Kaniner och marsvin är utpräglade växtätare och har därför speciella krav på sammansättning och struktur på sitt foder. LOTTIE är ett pelleterat foder.
KANIN
Vuxna kaniner utfodras efter hull. Tillgång till färskt och rent vatten är viktigt. Tillgång till hö är väsentligt såväl ur dietisk som ur
trivselsynpunkt.
Ett tips?! En god kvist eller
pinne i buren ger sysselsättning och är bra för tänderna.
Åtgången av LOTTIE pellets är beroende av bl a kaninens vikt, ålder samt tillgång till hö. Rekommendationerna nedan är ungefärliga.
Utfodringstabell
Kaninens vikt (kg) / Gram foder/dag
1 / 70
2 / 100
4 / 150
1 dl LOTTIE väger ca 60 gram.
MARSVIN
Marsvin utfodras efter hull. Åtgången är ca
25-50 gram LOTTIE pellets
per dag.
Tillgång till färskt och friskt vatten är mycket
viktigt. Marsvin bör ha tillgång till hö, inte minst ur trivsel och sysselsättningssynpunkt.
Förvaring och hållbarhet
LOTTIE skall förvaras torrt och ej över normal rumstemperatur.
Datummärkning anges på förpackningen
NÄRINGSVÄRDE
Protein 15%
Fett 3,5%
Växttråd 13,5%
Mineraler (aska) 6,5%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%
INNEHÅLL
Havre, lucern, korn, vetekli, soja, mineraler.
BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:
Vitamin A 13275 IE, vitamin D3 1103 IE, vitamin E 55 mg, vitamin K3 6 mg, vitamin B1 2,3 mg, vitamin B2 6,5 mg, vitamin B6 5,4 mg, vitamin B12 0,02 mg, pantotensyra 22,8 mg, folsyra 5,2 mg, niacin 52,4 mg, biotin 0,2 mg, vitamin C 261 mg, selen 0,1 mg.
LOTTIE innehåller alla vitaminer och mineraler som din kanin eller marsvin behöver.
Källa: www.doggy.se

Lottie Maskros & Linfrö
Den livskraftiga maskrosen är både vacker och nyttig. Maskrosblad är bland annat rika på antioxidanter, B och C-vitaminer.
Inom folkmedicin har maskrosen använts i flera hundra år, bland annat för att stimulera matsmältningen.
Linfröet är rikt på fleromättade fettsyror däribland Omega3 som bidrar till frisk hud och päls.
Fröet hjälper också till att hålla magen i trim genom sitt höga innehåll av
mineraler och kostfibrer.
Utfodringsanvisning
Kaniner och marsvin är utpräglade växtätare och har därför speciella krav på sammansättning och struktur på sitt foder. LOTTIE är ett pelleterat foder.
KANIN
Vuxna kaniner utfodras efter hull. Tillgång till färskt och rent vatten är viktigt. Tillgång till hö är väsentligt såväl ur dietisk som ur
trivselsynpunkt.
Åtgången av LOTTIE pellets är beroende av bl a kaninens vikt, ålder samt tillgång till hö. Rekommendationerna nedan är ungefärliga.
Utfodringstabell
1 / 70
2 / 100
4 / 150
MARSVIN
per dag.
viktigt. Marsvin bör ha tillgång till hö, inte minst ur trivsel och sysselsättningssynpunkt.
Förvaring och hållbarhet
NÄRINGSVÄRDE
Protein 15%
Fett 4%
Växttråd 13,5%
Kostfibrer 20%
Mineraler (aska) 7%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%
INNEHÅLL
Lucern, korn, vetekli, havre, maskros, linfrö, soja, mineraler.
BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:
Vitamin A 13275 IE, vitamin D3 1103 IE, vitamin E 55 mg, vitamin K3 6 mg, vitamin B1 2,3 mg, vitamin B2 6,5 mg, vitamin B6 5,4 mg, vitamin B12 0,02 mg, pantotensyra 22,8 mg, folsyra 5,2 mg, niacin 52,4 mg, biotin 0,2 mg, vitamin C 261 mg, selen 0,1 mg.
LOTTIE innehåller alla vitaminer och mineraler som din kanin eller marsvin behöver.

Lottie Äpple & Morot
Morötter och kaniner hör ihop, men även marsvinet uppskattar moroten som med sitt rika innehåll på karoten och C-vitamin hjälper till att stärka immunförsvaret. Karoten är också viktigt för ögats funktion.
Äpplets lösliga kostfibrer är skonsamma för magen och dess låga energi innehåll motverkar övervikt.
Äpplen innehåller dessutom flavonoider som har en positiv effekt på immunförsvaret.
Utfodringsanvisning
KANIN
trivselsynpunkt.
Utfodringstabell
1 / 70
2 / 100
4 / 150
MARSVIN
per dag.
Förvaring och hållbarhet
NÄRINGSVÄRDE
Protein 15%
Fett 3%
Växttråd 14%
Kostfibrer 25%
Mineraler (aska) 7%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%
INNEHÅLL
Lucern, havre, korn, vetekli, soja, morot, äpple, mineraler.
BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:
okej :P

#3 Hade lite och göra ;D
Okej hehe :P

#5 Joo ;)
Vad bra att du lägger upp det såhär. Lätt att se och läsa då, tack :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#7 Varsågod :) Hittade det på www.doggy.se

Jättebra Kajsa_!!! Själv har jag köpt den med morot & äpple till Dennis.

#9 Hehe tack, tycker dennis om den smaken? det var första gång jag köpte lotties mat :)
Jag gav mina Lottie förut, men har nu gått över till Stampe. Detta pga att det blir så dyrt med 99kr för 7kg när man har 7 kaniner (Granngården här säljer inga större säckar). Så köper nu Stampe som är 18kg för 149kr och räcker mkt längre.

#10; Ja, Dennis gillar den smaken! Brukar testa att ge honom olika saker ur matblandningen för att se vad han gillar. Alltså typ mata honom. ler. Och han gillar Lottie pellets med morot&äpple. Köpte även en blandning för dvärgkaniner på zoo-butiken, Vitakraft Menu, och det gillar han oxå. Men kommer köpa Lotties främst.

#12 Okej ;) Hampus äter då havre & vetekil, men ska pröva andra när den är slut :)
Jag tkr Lottie är bra, eftersom marsvin ska ha både folsyra och selen, och det är inte många foder som innehåller det, men de gör Lottie :D
Jag köpte både Äpple & Morot och Maskros & Linfrö för jag tänkte att han kanske gillar nått av det…
Just nu vägrar han att äta maten i skålen utan häller fortfarande ut den i botten av buren..
Men han nosade mycket nyfiket när jag öppnade påsen med maten så jag tror att han gillar den!

hm låter bra :) Var kan man köpa Lottie då? och är det väldigt dyrt?

#16 jag har köpt det på min djur affär, det finns nog på dom flesta :) Där jag kökpte det så kostade 1,5 kg 35kr. Helt okej.
Det låter ju som jättebra o gott för kaninen. Kan inte minnas att jag sett nån "Lottie" mat där jag brukar handla….ska kolla på en nyöppnad affär….
Egentligen köper jag rätt så dyr mat till vår kanin då!?!? Köper pellets i lösvikt hos zoo handlarn…det verkar så färskt o rent där tycker jag. Kostar ca 25:- per kg om jag nu minns rätt…..och jag kan inte förvara stora säckar från tex Granngården så tyvärr får man pytsa på med lite mindre inköp o oftare istället o det blir såklart dyrare.

*puttar*