Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 763 ggr
PandaFish
0

Varför tar ni kullar egentligen :)?

Jag är väldigt nyfiken på vad alla har för anledning till varför dom tar kullar :)?

Själv avlar jag på hoppkaniner och är extremt nogrann med mina kullplaneringar och tar bara kullar efter kaniner som jag vet har nånting att tillföra hoppaveln :)

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Cagi
0

Jag tar kullar för att jag älskar kaniner, vill ha lugna, nyfikna och söta kaniner, så jag vill ha ett bra temprament. Vill även få fram en bra pälskvalité samt älskar blå ögon :-)

Tar även bara kullar på de kaniner som jag har härstamningsbevis på.

Jonaflax
0

A. Mysigt med kaninungar

B. Vill korsa fram den kanintyp jag själv vill ha.

Är bara inne på första försöken :-)

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

alskadeida
0

Avlar för att få fram sunda rastypiska djur med ett bra temperament som passar alla i familjen.

Djur som även kan bidra till rasens/färgens förbättring.

www.chokladtassens.dinstudio.se

PrinzeZz
0

har samma anledning som du (vilket du iof redan vet ;))

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Wera]
0

Min första kull var bara en kull för det var gulligt & roligt (dock var jag liten och hade ingen anledning till kullen men jag behöll hälften av kullen = 3st) och min andra kull var en stamtavle kull, jag var äldre då och tog kull för Avel, utställning men dom såldes bara till kel hem :P de var inte dne finaste kullen för just utställning & Avel, de var hermelin i tan, svart.

--> Men nu då, 2 år senare planerar jag kullar, mina honor ska paras i april & maj. Där kullarna är att få fram bra pälsade teddyvädurar, wienerfria såklart! Så man kan komma lite längre fram att få rasen godkänd i Sverige. Jag avlar för att det är gulligt, roligt, spännande men såklart också nu då med teddyvädurar, att få fram bra pälsade, lugna, harmoniska, trevliga individer och inriktningen är wienerfritt! Men de wienertecknade säljs enbart till kel.

Linnet
0

Jag avlar för att få fram trevliga sällskapskaniner, ser mig som ett alternativ till djuraffärer, som oftast inte vet nånting om djuren dom säljer. Mina ungar har inte stamtavla, även om den del av mina föräldradjur har det, jag är själv inte intresserad av utställning. Jag försöker att få fram fina färger på ungarna och jag försöker få fram många olika färger i kullarna, det spelar det ingen roll om dom är lite "feltecknade". Jag har kaniner i färgerna madagaskar manteltecknad, viltgul + manteltecknat, chinchilla manteltecknad, blå, isabella, vit blåögd, gul/svart japantecknad, så det kan bli en hel del färger. Jag föder upp dvärgvädurar eftersom det är den ras som jag tycker är trevligast och passar bäst som sällskapskanin och jag har även ett par lejonhuvade. Jag tycker att kaninerna ska bli omtyckta för sin egen skull och inte för att dom ser ut på ett visst sätt. Men jag försöker givetvis ändå att avla på rastypiska och fina föräldradjur med bra temperament.

Zvintos
0

För att hjälpa till att förbättra rasen (dvärgvädur) både till typ och temperament.

Elina.
0

Jag avlar för att förbättra rasen och teckningen. Jag avlar främst på japantecknat gul-svart och jag satsar på att renavla dem (här i landet finns det ju dock dem som motarbetar utvecklingen genom att blanda in brunanlag i japanerna, tyvärr!). Typ, kropp, temperament och pälskvalité är också viktigt.

Qepta
0

jag tar lite kullar då och då och jag avlar fram lugna och friska hoppkaniner, de är korsningar då och hittills har alla fått otroligt fina kroppar och jag är mycket nöjd över deras resultat ute på hoppbanan :)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

fannsan
0

jag avlar först för att jag älskar att pyssla med kaninerna stora som små och sen för att ha trevliga kaniner som ungar kan ha som första djur eller annat ^-^ jag försöker avla enbart på temprametn men alldrig på kaniner med ärftliga fel

min hemsida: www.Djurparadiset.tk