Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 7956 ggr
FijaahM
0

Hur mycket kaninmat?

Hur mycket mat ger du din/dina kaniner?
Skriv ras o foder sort och ålder :)
Jag börjar väl då ^^

Jag ger min kanin (6månader) en halv dl bland foder och hon är en renrasig dvv :]

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

TotteNumber1
0

Ger min hermelin (3 månader) Obegränsad tillgång med pellets vet inte pellets sort eftersom jag köpte det i lösvikt av uppfödaren.

aliciia
0

#0  "blabla* en halv dl Bland foder"

vadå Blandfoder? Gnagarblandning ?

FijaahM
0

Stog bara blandfoder på det när jag köpte de. ?? :S

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

aliciia
0

#3 Bild ?

Memsan
0

Mina får samma mängd oavsett ålder.

Äter en blandning av 5 delar kalvpellets, 1 del hel havre, ½ del solrosfrön.

jun-aug = ingenting (ungar 0,5 dl)

sep-nov = 0,5 dl

dec-feb = 0,75 dl

mars-maj = 0,5 dl

Dräktiga honor och honor som ska paras

jun-aug = 0,5 dl.

sep-nov = 0,75 dl

dec-feb = 1 dl

mars-maj = 0,75 dl

Digivande honor

jun-aug = 0,5 dl/unge + 0,5 dl för honan

sep-nov = 0,75 dl/unge + 0,75 dl för honan

dec-feb = 1 dl/unge + 1 dl för honan

mars-maj = 0,75/unge + 0,75 dl för honan

Dock paras mina honor 1 mars - 1 oktober. Så det blir aldrig så stora mängder kraftfoder.

Zvintos
0

De får Carrier blandat med havre, torkade morötter och torkad persilja.

Dvärgvädurshanen på ca 3,5 år får ½dl.
Dvärgvädurshonan på 1 år, samt hennes 2 döttrar på 10 veckor delar på 3dl.
Lilla tysk vädurshanen på 1,5 år får 1dl.
Belgiska jätten på 2 år får 2dl.

Alecsandrala
0

Dudde får galant som ägaren använder (ska byta till carrier så fort Lova kommer hem)
Lova är inte levklar ännu men hon får carrier.
Har börjat att fundera på om dom ska få solrosfrön och/eller havre iblandat också.

Clariiz
0

Mina får Carrier, med Lottie i blandat. (Carrier 10kg, Lottie Ä&M 1½kg och Lottie M&L 1½kg.)

Lollipop, hona, dvvkorsning, 2år får fritillgång.
Ping Pong, hona, dvvkorsning, 2år får 1/4dl.
Molle, hane, Lejonhuvad, 11 månader får ½dl.
Azka, hona, Lejonhuvad, 1år får ½dl.
Rutan, hona, Lejonhuvad, 11 månader får fritillgång.
Missy, hona, Lejonhuvad, 5 månader får 1dl.
Vilgot, hane, Lejonhuvad, 4 månader får 1dl.
Pudding, hane, Lejonhuvad/Dvvkorsning, 6 veckor får fritillgång.
Alex, hane, Lejonhuvad/Dvvkorsning, 6 veckor får fritillgång.
Doratea, hona, Lejonhuvad/Dvvkorsning, 6 veckor får fritillgång.
Tea, hona, Lejonhuvad/Dvvkorsning, 6 veckor får fritillgång.
Elias, hane, Lejonhuvad/Dvvkorsning, 6 veckor får fritillgång.
Kim, hane, Lejonhuvad/Dvvkorsning, 6 veckor får fritillgång.
Tequila Sunrice äter inte pellets.
Gröna Hissen äter inte pellets.

(skrev också mina kaninungar.)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

aliciia
0

Jag har Carrier m. Solrosfrön & lite torkade morötter :)

MajaaR
0

Mina två lejonhuvade ungar den ena lite över 3 månader och den andra lite över fyra månader får varje dag en blandning som består av: 1/2 dl Lotte maskros & linfrö, 1/2 dl Zooman pellets och 1 matsked solroskärnor ;)

Emma-lundqv
0

Mina får ½ dl pellets per dag (1/4 dl två gånger om dagen) förutom en hermelin som får fri tillgång eftersom hon lätt tappar vikt och inte äter så mycket.

Alla mina kaniner är förresten mellan 2 och 5år, förutom hermelinen som snart är 6år.

[Wera]
0

Två st teddyvädurar, 14-15 veckor (vet att jag skrivit olika hela tiden men har ränkat XD). = 1dl tillsammans

En dvärgvädur, 4.5 månader = ½dl

En lejonhuvad dvärgvädur = 5 msk (nästan 1dl).

Kawaiih
0

putt

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

conejo
0

Min kanin är en svart dvärgvädur på 2 år som väger ca 2 kg, kanske 1,8 kg. Han får en näve blandfoder, morgon och kväll. Ibland brukar han få en sked med foder till vid lunch..

Jag ger honom blandfoder från Solna zoo. Det händer att jag köper Dogman Proffesional's Dinner. Såklart blandar jag med lite extra pellets.

Har en "food bag" som är blå. Jag köpte den på Djurmagasinet för.. jag tror att det var 79:- eller nåt. Finns också i grön färg.

Ger jag honom för lite med mat eller är det för mycket?

Fnyan
0

Snobben får ca 3-4 msk

Blackie får ca 2-4msk

de beror alltid på vilken årstid de är å hur mycket jag tränar dom just då :)

lill-jarven
0

Hubert & Leia (dvv 2,0kg & hermelin 1,3kg) får eg bara grönsaker just nu, men då och då kan de få några få pellets att dela på.
Edith (hermelin 370gr, 8v) har fri tillgång men är mycket mer förtjust i hö.

Jag ger Lottie :)

Tejoos
0

Memsans blandning: 5 delar kalvpellets, 1 del hel havre, ½ del solrosfrön

Texas (fransk vädur, 10v) 2-3 dl

Dodge (dvärgvädur, 12v) 1/2 dl

Emil (hermelin, kastrat) 1/2 dl

Rally (dvärgvädur, hona) 1 msk

Jojsan
0

Channie, dvv korsning, 1/4 dl
Totte, Lejonhuvad/rex, 1/2 dl
Nao, dvv korsning, fri tillgång

Sashhi
0

Irma, dvärgvädurshona, 3,5 år: Inget. Bara grönsaker på sommaren, slutet av våren och början av hösten. 3 msk Carrier, vinter.

Hiroshi, holländarhona, 5 månader: Fri tillgång, äter sammanlagt ca 1-1,5 dl per dag.

Spöke, dvärgharekorsningshane, 4 månader: Fri tillgång, äter sammanlagt ca ½ dl-1 dl per dag.

Not your mom, not your milk.

Caroob
0

Ger ni grönfoder upptill med?

PaaatyPalm
0

Mina har fri tillgång. Dock är ingen av mina åvanpå året än (snart,  nov) Men då tränar jag mina aktivt och så. Ingen av mina kaniner är feta precis :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Sashhi
0

Uppdatering:

Irma: Sommar: Ingen pellets, endast hö & grönsaker/frukt Vinter: 1/3 Carrier blandat med havre

Hiroshi: 1,5 dl Carrier blandat med havre

Spöke: ½-1 dl Carrier blandat med havre

Alla kaninerna har alltid tillgång till hö och vatten. Varje dag får dem två-tre olika sorters grönsaker/frukt.

Moonstrike
0

Rufsan, hermelin rex: 0,75 dl carrier blandat med annan pellets (håller på att byta till carrier) + 1/4-½ morot

Biggles, BJ: 2 dl rabbfor, ½ dl gnagarblandning, ½-1 morot och 1 potatis eller ca ½ dl ris/pasta :)

+ hö såklart.

[ouioui]
0

Min dvärgvädur (2år) har hela tiden tillgång till pellets och så ger jag henne varje morgon och kväll knappt en dl kanin lyxblandning.

PaaatyPalm
0

#24 lyxblandning ?

20 årig djurgalen moder* 

[Wera]
0

#24 Vrf så mkt för? (menar "lyxblandning" då menar du väl sådan där gnagar blandning?) är inte det mkt, knappt en dl? Det är mkt fett i sådant + att han får fri tillgång till pellets? :) :S

DarkAnge1
0

svart mantelt. DV 2 år, hane ca 0.8 dl Carrier

Salish
0

De får olika beroende på hur hårt dom jobbar, eftersom pellets är kraftfoder, men vanligtvis ca 1 dl

Mariiijah
0

Jag gav mina (1 mamma + 5 ungar) 4 dl pellets + hö.

Nu vet jag inte riktigt hur mycket jag ska ge när 4 ungar flyttat…

Ungarna vägde vid 8 veckors ålder: 940 - 724 gr (hermeliner).

Mamman vågar jag inte väga… hon tror hon har blivit tjock!

gaaabbi94
0

min kanin är en renrasig löwen (alltså en dvärgras) han växer fortfarande och får fri tillgång, speciellt nu när det börjar bli vinter och han måste ha mycket mat för att hålla värmen, men när han växt klart alltså vid 8 månader ska han få 1/2 deceliter pellets, utblandat med lite havre´. som lite tillskott kan han även få nötter, han älskar det ^^

Jordgubbsgodis
0

Ger alla mina dvärgvädurar 1 halv dl carrier och på lördagar och söndagar så får dom gnagarblandning och carrier ihop blandat det är som deras lördags och söndags godis

[ouioui]
0

#25--->> Gnagarblandning kallas det oxå…

#26--->> Hon delar maten med en annan, och det är ju ca en halv dl på morgon o kväll, det blir inte änns en hel dl under hela dagen.

PrinzeZz
0

Saga: en matsked ca (lägger LÄTT på sej)
Brasse: en halv dl (liten dvv som har svårt att hålla hullet.)
Isa: en halv dl (stor dvv)
Lily: en halv dl (letn dvv-korsning håller hullet alldeles perfekt med den mängden.)
Champis: ingenting. (han blir fet nog ändå)
Pricka: 0,75 dl (harkorsning med bra hull)
Mayden: en halv dl (vädurskorsning, lite mage men hon växer fortfarande)
Nico: 0,25 dl (tre månader korsning, tjock.)

samtliga bor ute i en bod i plusgrader.

använder främst stampe men ska byta ut den mot något annat (funderar på carrier). sen blandar jag ut med lotie till en del.
Använde också betfor ett tag med bra resultat.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Kawaiih
0

Alacazam får ½ dl pellets.
Millan får 0.25 dl pellets.

Millan äter två olika Lottie som är ihop blandade med lite havre och torkade nypon. Hon älskar det och tycker det är supergott.

Alacazam holler på och vänjer in sej på samma mat som Millan men just nu så har han mest av hans tidigare ägares foder.

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Riqueza
0

Jag blandar Lottie och Carrier

Dvv - ca 1 år får 0,5 dl sammanlagt (hon blir väldigt lätt fet)

Löwen - ca 7 mån får ca 0,7 dl

Hermkorsn - 1 år får ca 1 dl (0,5 morgon och 0,5 kväll) Hon är svår att få i hull.

Beroende på hur kraftigt hö jag har (får höanalys) så får dem mer/mindre)

Kristall
0

Jag ger mina kaniner BF pellets blandat med solrosfrön som deras kraftfoder. :-)
Saga, dvärgvädur, 1 år: ½ dl.
Curry, teddydvärgvädur, ~5 månader: 1 dl.
Tingan & Pantouffe, dvärgvädur/hermelin/lejonhuvadblandningar, ~4 månader: 2 dl som de delar på. =-)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

annaforsgren
0

till Xtra ger jag ½dl Lottie pellets han väger 1,8kg
Till Tjoffsen ger jag 1dl pellets han väger ca 3,3kg

Så brukar jag ge lite godis på dagarna = morotships, ärtplattor, knäckebröd och små äppelbitar.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

kameeel
0

Min hermelin (4 mån) får en halv dl pellets om dagen.

[Wera]
0

Ökat fodret nu.

Teddydvv, 2 st, 6 månader = 2dl

Teddydvv, 3 månader = 1.5-2dl

Dvv, 8 månader = 1-1.5dl

Sashhi
0

Irma, (medelstor dvärgvädur) sommar/senvår/senhöst: inget, vinter/vår/höst: 0,25-½ dl Lottie & Carrier utblandat med havre

Hiroshi, (ung holländsk kanin) ½-1 dl Carrier utblandat med havre

Spöke, (dvärgharekorsning, ngt större än en renrasig), ½-1 dl Carrier utblandat med havre

Elina.
0

Mina kaniner får 0,25-4dl beroende på ras.

Utfodrar för tillfället med r prix, hobby plus, bello kp 5mm hård & rodo rabbit breeder.

jaaow
0

0.75 dl /dagen.

EvelinaAndersson
0

Jag Ger olika!

Torkel som är 11 Månader får 4 Tsk (jag använder vällings mått  )

och Sigrid som är 1 år och 7 månader får 6 tsk för att hon Snart ska ha kull (samma mått som trokel)

Båda

EvelinaAndersson
0

Jag Ger olika!

Torkel som är 11 Månader får 4 Tsk (jag använder vällings mått  )

och Sigrid som är 1 år och 7 månader får 6 tsk för att hon Snart ska ha kull (samma mått som trokel)

Båda är korsningar

damparu
0

Triffis 1 dl löwen

Zäta 1 dl ;) dvv

// Ludde

Emma-lundqv
0

Lånar tråden lite ;)
Hur mycket pellets/annat kraftfoder ger ni era utekaniner nu när det är som kallast?

juliamaria
0

Jag ger runt 1/2 deciliter pellets, ibland blandar jag i havre eller linfrön. Så får de obegränsat med hö, kvistar och någon halv morot då och då.

Sashhi
0

#46 - Min dvärgvädur Irma får 0.25-½ dl nu i vinter, men hon har lite svårt att hålla vikten stadig,eftersom hon börjar kopmma på åren. Men man kan ju ge den vanliga mängden med kanske lite havre.

Emma-lundqv
0

#48, Jo, jag var nyfiken eftersom jag har två seniorer som har lite svårt att hålla vikten och jag funderade på om det var jag som var snål med maten. Honan har nyss börjat få 1dl vilket är mycket i mina ögon, men det verkar behövas för att inte hon ska falla ur. Hon får även lite havre ibland, men när jag blandar i det gräver hon bara ur all pellets ur skålen så då går ju en del till spillo.

Moonstrike
0

#46 min hemelin rex får ca 1 dl då, och min BJ får 2-4 dl + ½-1 dl gnagarblandning. (och grönsaker, hö)

Fiona
0

Min korsninghona på 3 år får fri tillgång på Carrier pellets.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

ssandraa
0

Korsningshonan och min dvärgvädurs hane får 2dl. (HAr dom tillsammans)
Och min hermelin hane får ca 0,75.

jahadu
0

Alla mina kaniner är ca 1år eller yngre och väger max 2kg.

De får vars 1 dl pellets om dan, varierar lite mellan meldgaard (från danmark), versele-laga och prestige (från belgien) beroende på vad våra bekanta har köpt hem, vi köper vårt foder av dem i 20kg säckar.

Sen får ju mina hö och morötter lite då och då. fick olika grönsaker dagligen innan men nu räcker inte pengarna till riktigt, tyvärr.

Fnyan
0

Uppdatering:

Black White Star: 3 msk, + frukt/grönsaker varje dag, å hö å vatten (:

Wraszawa: 6msk per dag, resten samma som Black White Star :) hon får 6 msk pga att hon rör på sej helatiden å hon är liten ännu (:

Sashhi
0

#49 - Du kan ju prova med att köpa en upphöjd skål som sitter i burgallret? :)

Om du tycker att 1 dl ser rätt ut genom hullet & det, så ska du nog fortsätta. Irma får tyvärr små svackor, och ibland får hon ½ dl också, vilket faktiskt är väldigt irriterande, då jag måste "klämma" lite på magen och känna runt ryggraden om hullet verkar bra. ;)

botakt
0

Pysen: Löwen/Dvv 2 år får  ett "medicinmått" Carrier pellets. Lukas: Dvv 2 år får också ett "medicinmått" Carrier pellets.

Ett medicinmått är ca 25-30 milliliter.
På sommaren får dom bara hö,vatten, frukt och olika goda grönsaker.
Lukas som är lite petig på sommaren får äta det han vill. Som melon och jjordgubbar. Så på vintern är det hö,vatten,pellets och grönsakerSkrattande

Kristall
0

Detta ger jag mina kaniner nu:
B.F. menu pellets & Lottie Morot & Äpple [& lite havre] (ska byta);
Curry, teddydvv, ~7 månader: ½-1dl. + Havre när det är extra kallt.
Saga, dvv, 1 år ~3 månader: 2 msk (går lätt upp i vikt).
Tingan, dvvkorsning, ~6 månader: ½-1dl (delar på 1½-2dl med kullsystern). + Havre.
Tuffan, dvvkorsning, ~6 månader: ½-1dl (delar på 1½-2dl med kullsystern). + Havre.

Grönfoder: varsin bit morot om dagen, en kvist per dag, någon bit äpple i veckan och ibland/ofta till exempel kokt potatis eller havregrynsgröt till kvällen. (: På våren/sommaren/hösten även blåbärsris, gräs, olika växter m.m. :)

MajaaR
0

Mina två lejonhuvade på ca 1/2 år bor i samma bur och de får 1 dl "blandning" som jag gjort själv av Zooman-pellets, Lottie Maskros och Linfrö, Lottie Morot & Äpple och Lottie Havre & Vetekli :) Också får de en matsked av en annan blandning som jag har gjort som består av solroskärnor, linfrön, trokade brännässlor och torkade maskrosor :)

På sommaren får de vara ca 1/2 dl pellets istället för 1dl. (:

emwa
0

Teddyvädur Myra 1 år: ungefär 1 dl på kvällen.
Dvärgvädur Uzza ca. 4 år: ungefär 1 dl på kvällen.
Hittekanin "hane" okänd ålder: 1/4 dl på morgonen och 1.5 dl på kvällen.

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

DarkAnge1
0

Shadow e en dvärgvädur och jag ger honnom ca ½ dl varje dag förutom på helgen för då e jag borta och han äter nog upp 1 dl på fredagen och kanske 1/4 på lördagen.

Emma-lundqv
0

Tusch, Zack & Epoxy får ½dl
Zid & Zeb får 3/4dl
Chester & Granith får 1dl (5 mån gamla)

PaaatyPalm
0

Jag har 1 hollis, 1 har korsning, 3 vädurskorsningar & 1 hermelinkorsning. Alla får mer eller mindre 1 dl Stampepellets.

20 årig djurgalen moder* 

youtube1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

FIffi 1,5 år ca.

1dl blandat fodet.Tex,pellets med torkad banan o masor av anat .

youtube1
0

PaaatyPalm
0

#63  Hejsan :) , Skulle bara rekomendera dig att byta till ett renare foder :P , Asså med bara Pellets. Sen kan man ju såklart blanda i liiiitte bananer, morötter eller något i den stilen. Men det är mycket "godis" i ditt pellets, som inte är sådär jätte bra för din kanins hälsa :P

20 årig djurgalen moder* 

youtube1
0

#65.Jag vet de men deta fodret har jag en bart till lördegar o söndagar annars hat jag vanligt pellets med som hon får på vardagar .Jag glömde skriva det ;)

Kristall
0

Curry, teddyvädur, ~9 månader: ½dl.
Saga, dvärgväddur, 1 år: ½dl.
Tingan & Tuffan, dvvkorsningar, ~8 månader: 1dl tsm.

Ger Racing Prix (hästfoder).

Sashhi
0

Spöke, snart ett år, dvärgharekorsning: 0.25 dl Carrier 2 ggr/veckan

Hiroshi, snart ett år, holländsk kanin: -

Irma, 5 år, dvärgvädur: 0.25 dl Carrier

Toffla, 6 månader, hoppkorsning: ½-1 dl Carrier

Killen
0

Bamse, dvv snart 5 månader.

Fri tillgång till hö och gnagarblandning.

Han är kräsen och äter inte allt, ex jag böt hö leverantör och han vägrar äta hö (tillslut åt han), samma sak med gnagarblandning, det har gått si sådär, men nu har jag hittat en sort som funkar ok.

kissmekate.blogg.se

PrinzeZz
0

#66 menar du att du byter helt från att kaninen äter en sorts foder ena dagen och nästa dag får kaninen en helt annan sort?
det är verkligen inte bra för magen!.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Qepta
0

Chili (BJ, BH, dvärghare, dvärgvädur 0,25 dl Stampe om dagen och lite frukt och grönt varje dag) + fri tillgång till hö och färskt vatten

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

tesiresh
0

jag ger min snart ett-åriga dvv ca 2 matskedar lottie-pellets och OBEGRENSAD tillgång till hö, detta av råd från veterinären p.g.a att han fick 'spetsiga' kindtänder. (han åt nästan inge hö när han fick frukt o grönt nästan varje dag och 1 dl pellets han var mätt då) + lite frukt varje dag ovh färskt vatten såklart ! :)

[Wera]
0

#0 Blandfoder / gnagarblandning är inte så bra, bättre att ge rent pellets.

--> Alla mina kaniner får ½dl pellets varje kväll, det är 4 teddyvädurar och en dvärgvädur, sen får de ju fritillgång till hö. Men vissa kvällar får de sallad, äpple, päron, banan men mera, och det händer att de får 1msk gnagarblandning / "kalasmat" till pelletsen :P
Mina kaniner är 6, 7, 9 & 11 månader gamla.

PandaFish
0

Magenta 1 år 2 msk

Blue 8 mån 1 msk

Snobben 5 år 1/2 dl

Sessan 4 år 2 msk

Frazze 3 år 1/2 dl

Mandel 8 mån 1 msk

Sixten 1 år 1/2 dl

Colan 1 år 1 dl

Pia 1 år 1/2 dl

Bella 1 år 1/2 dl

Corona 3 mån 1 dl

Hur mycket foder dom får är inviduellt som ni ser :P Och Jag använder pelletset Edel som jag är mer än nöjd med :)

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

PandaFish
0

Glömde skriva att alla kaninerna är hoppkorsningar:P förutom Frazze som är renrasig dvärgvädur och pia som är en harkorsning :)

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

MH1994
0

jag ger mina holländska kaniner (2st ca 1år, 1st ca 1,5år) 1dl blandad mat (pelets, majs, havre (tror jag det är, är dålig på sädesslag), solrosfrön - mat köpt på dalvikskvarn)

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com