Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 3446 ggr
karin71a
0

Hur blir era dräktiga niner??

Bella e surare än någonsinn, på tisdag e de uträknat till så vi får allt se vad som händer…… klapp & kel e de inte tal om iaf…..

Hon gräver, fixar & donar. Några tussar har de inte blivit ännu…… men fixar kanske det i sista stund…precis som matte gör med det mesta Skrattande

Så frågan e……vad som händer i dagarna Tungan ute

Hur blir / förändras era niner då dom e dräktiga??

flisan93
0

När min förra kanin var dräktig så var hon faktiskt lugnare än vanligt, men hon försökte ändå att hålla mig borta när jag gjorde rent då och då.

[Stampelina]
0

Precis samma som #1 I alla fall med den senaste honan. Nog kunde hon grymta lite när jag skulle göra rent.

Men sen hade jag en hona som blev superkelig några dagar innan beräknad nedkomst. Hon lät mig känna på hennes mage hur mycket som helst, verkade tom njuta av det. Det var helt otroligt, på henne kunde jag verkligen känna hur bebisarna rörde sig inuti magen precis som på oss människor, så jäkla läckert!

Oriel
0

Min kanin blev arg och jag fick inte ens röra buren på utsidan x'D

-' Rebecca Johansson

kaningodis
0

#3 Men vad läskigt! Hur gjorde du rent buren då?

Kastanjegårdens Kaniner

Oriel
0

Jag fick typ fånga in henne och ta ut henne från buren x'D Fick en del rivsår :/xD

-' Rebecca Johansson

teddykaniner
0

Lite olika på mina honor..2 av dem blir väldigt arga,får ej röra lyan eller så..morrar och så =P. Men dom andra 2 märker man inget på ens! ;S ;).

Med vänlig hälsning,
Jenny

Twinklys
0

Minna märker man inte av alla :O Hon var ute och skuttade bara någon timme innan ungarna kom och hon hoppade upp på soffor och gjorde glädjeskutt och allt :P

Inka blev helgalen, högg mig så jag fått ärr som troligen kommer synas alltid!

Coco är lite surare, biter inte, men liksom stöter bort handen när man pillar i buren ^^

MarHai
0

Mina blir (om möjligt) ännu mer gosiga och sociala.
Honor som blir sura under dräcktighet tar jag bort(ur aveln).

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

karin71a
0

#8 varför ta bort dom ur Avel??

Nej det tycker jag inte….  Hon e go & snäll för övrigt, klart hon vill va ifred nu när det händer så mkt…..hon skuttar fram & säger ifrån helt enkelt, inget aggresivt, har varken bitits eller rivts. Mycket omställningar i kroppen blir det ju……& hon e ju inte sig likt,men det e ju inte som vanl heller…

När jag ska in & mocka & hon nu har fixat & donat i buren varför ska hon då inte få säga ifrån när jag är där & rotar….

Vad skulle det påverka????

Hade hon nu flygit på mig & huggt mig hade jag förstått men inte i detta läge….nej det e lugnt!!!

Min andra hona var som vanligt, man märkte det knappt men det va hon det, alla e vi olika Glad

sagalennskog
0

Min hona typ springer iväg när man försöker klappa henne när hon är dräktig.

www.sagaskaniner.webs.com

Mvh Saga Lennskog.

Jojsan
0

Har haft 2 dräktiga honor och båda har varit helt normala varje gång de skulle få ungar.

Elina.
0

Mina honor är helt normala under dräktighetstiden.

Zvintos
0

Mina är precis som vanligt både under och efter dräktigheten.

[Wera]
0

Precis som #13 & #12

Det var så länge sedan jag hade en hona som var dräktig (bara min syster som haft två honor dräktiga under 2007 & 2008) men jag märkte ingen skilnad på min hona som jag parade 2005, hon var som normal. Jag märkte inte ens att hon börjat boa, jag var så liten så jag visste inte alls när ungarna skulle komma (jag parade honan även om mamma inte visste Oskyldig) så en dag såg jag att hon grävt upp all spån så hålet in till bo lådan inte syntes, så jag tog bort det tyckte det var konstigt Foten i munnen
Och dagen efter när jag hade honan hela dagen i hagen så hade hon rymt och satt och vänta utanför buren (antagligen för att komma till ungarna) så märkte jag att det var ungar i boet Skrattande

[Wera]
0

Måste säga att din hö häck är riktigt häftig Glad

[Niike]
0

Mina honor har (vad jag minns) varit som de brukar vara.

Om Bayliss är dräktig nu (vilket jag hoppas), märks det ingen skillnad på henne heller. Hon är som vanligt!

På tal om höhäcken (#15), måste jag säga att det är väldigt smart! Ska införskaffa såna jag med Glad

[Wera]
0

#16 Vart köper man sådana höhäckar?

[Niike]
0

#17 Är nästan helt säker på att de finns på Ikea. Dock räknas de väl inte som höhäckar, tror det är något annat egentligen.

emms
0

#17 Dem är igentligen till plastpåsar och jag tror dem finns på ikea. Är ganska säker på att dem finns där :D

Emma

Jojsan
0

Vi har en sån till plastpåsar och den är köpt på Ikea ^^ Fast det var längesedan men det borde fortfarande finnas där.

MarHai
0

För att jag inte vill ha sura/aggro kaniner. Det går i arv, surheten. Inget som jag vill avla på.

Solbackens kaniner

karin71a
0

#21 nej det förstår jag absolut att man inte vill ha. Hon är INTE sur i vanliga fall….. som nu min säger ifrån anser jag vara ok i detta läget. Det är mkt omställning i detta läge. Lika så med oss människor då vi ska ha barn, mkt hormoner på spel…. inget konstigt

karin71a
0

så som jag tror e dte nog att man helt enkelt blir upptagen med sig själv & dess kroppsliga ändringar.

#21 vad gör du med ungarna då efter att en kanin visat dessa tecken??

MarHai
0

#22-23
Jag avlivar alla som är aggressiva. Thats it. Hade jag inte gjort det så hade inte jag haft så bra temperament som mina kaniner har nu. Det är för rasens bästa.

Solbackens kaniner

Viljans
0

När Tindra är dräktig så blir hon inte argare eller någonting, hon brukar bli 'gosigare' när hon är det (:

Mickis1994
0

#24 Det tycker jag att du gör bra. Som du sa. För rasens bästa.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

karin71a
0

#24 Ja aggresiva ja……men jag kallar inte detta aggresivt.

Kaninen är inte aggresiv för att den hoppar fram & säger ifrån/grymtar till.

Hon e en jätte snäll Bj, underbar helt  enkelt, men dock bestämd i detta läge & det accepterar jag iaf. 

Släppte ut henne idag utan probs så hon lunka runt lite utanför buren mens jag städa lite idag så slapp hon se att jag rota i hennes bur…..funka perfekt : )

karin71a
0

ang höhäcken….glömde ju bort det helt……. jättebra,köpt på ikea, kosta 19:- tror ja de va : )

emms
0

#28 Billigt och bra! :D Synd att man har innebur bara ^^

Emma

buhfallo
0

Nyfiken p[ hur du avlivar alla dessa kaniner…

då detta beteende INTE tillhör att vara aggressiv eller genetiskt,detta är ett normalt beteende för överlevnadskaniner,värnar om sitt revir och sina ofödda ungar.

I hur många led avlivar du kaninerna som du anser vara aggressiva?

Clariiz
0

Jag märkar ingen skillnad alls på mina flickor, dom blir om möjligt bara ännu keligare :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Huldan
0

Första gången jag fick riktigt bra kontakt med Safir var när hon var dräktig. Då ptsade hon mina händer och myste. Hon blir aldig arg, nu är hon typ som vanligt när hon är dräkig.

Mistel var också som vanligt, möjligtvis lite mer vaksam. Men inte agressiv. Kiara var samma ängel som alltid.

Kajsa-Lisa
0

Nina ändrades inte alls.

nybban
0

#24 Man kan väl inte avliva kaniner för att dom ändrar beteende när dom ska ha ungar, det har ju med hormoner att göra. Det är ju ett beteende som dom bara har när dom är dräktiga. Har också haft kaniner som blivit sura när dom varit dräktiga, men sen när ungarna är födda återgår dom till sitt normala beteende. Det är ju helt normalt.

MarHai
0

Ingen av mina holländare blir sura vid dräktighet. Och jag har aldrig stött på bättre mödrar än mina holländare!

Solbackens kaniner

Tarkie
0

"34
Jag håller inte med dig. Jag har träffat flera avkommor efter MarHais
kaniner, har haft en unge själv. Hennes kaniner är de socialaste kaniner jag någonsin stött på. Jag tycker hon gör helt rätt, för då får man bara gosiga kaniner och soicala, som aldrig skulle visa agressiva tendenser, och det har verkligen hon lyckas med!

Riqueza
0

Min hona blir lite grinigare mot "okända" saker. Som ett exempel så kan hon kasta sig på spaden när jag rengör buren. Hon har däremot aldrig någonsin attackerat någons händer, alltså går det bra om jag rengör utan spaden. Hon skulle dock aldrig attackera en människa eller ett annat djur. Hon älskar när jag pysslar och kelar med henne under dräktigheten. Som någon tidigare så får jag också känna på magen och kan känna hur ungarna rör på sig.

Skulle aldrig avla på en aggressiv hona iaf, det känns helt enkelt inte rätt..

MH1994
0

av de 2 honor jah har just nu har jag bara parat en än… hennes temprament ändrades inte, hon var lika kelsjuk o gosig som innan. hon fixade inget i buren föräns natten hon fick ungar.

helt underbar lät mig titta på ungar å så när dom kommit.

å min andra hona hoppas jag verkligen blir snällare (blev väldigt "bitsk" när hon började brunsta). hon paras nån gång i helgen (27/2-1/3) så vi får väll se om det blir bättre eller sämmre Flört

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

karin71a
0

Jag anser inte att detta beteende min kanin hade är aggro jag skrev SUR & kaniner har hormoner som oxå #24 skriver precis som vi människor har.

Jag har själv varit gravid med 3 barn. Tycker det är lite väl synd att dömma ut i detta läge. Neej jag respekterar min kanin & låter henne va ifred, det är upp till henne, jag själv va inte så HAPPY alltid då jag var gravid iaf!!

Ni som nu tycker så, har ni någonsinn varit gravida själva?

Jag känner en vetrinär & har frågat denne om just detta & det är så med kaniner oxå. HORMONER SPELAR & KROPPEN FÖRÄNDRAS.

Bella har fått sina små nu iaf, & tillåtit mig kika utan några probz.

Hon verkar va en kanon bra mamma då det är hennes första kull.

#34 Kanon att du har så bra mödrar & Lycka till med din uppfödning & din kommande Belgiska Jätte kull!!

[Stampelina]
0

Grattis till kullen! Hur många ungar fick Ni?Glad

karin71a
0

#40 Tack!!

Det blev 5 st små underbara liv : )

[Wera]
0

#39 Åh så kul att de kommit, bilder bilder sen! Färger?

Kajsa-Lisa
0

Grattis!

blitzen
0

#44 Tack

Här kommer lite bilder på underverken : )

Alla 5 lever fortfarande då dom har en kanon mamma : )

Bäst av allt, Bella är sig själv igen : )

PrinzeZz
0

har bara 5 honor för tillfället varav tre går att avla på (möjligvis dom andra två i framtiden också) och bara en som inte ska få sin första kull i år. Hon blir en aning grymtig och tjurig men lugnar ner sej när ungarna väl är födda

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

KaninEmma
0

44# Vad söta :)

// Emma :D

[Stampelina]
0

Oj, så söta de är, Grattis igen!

hjartelyckanskaniner
0

Av de två sista kullarns så var Tosca lite grinig om man skulle städa men var ändå nyfiken och ville bara ha en sak.. godis! Det är nog det ända som finns i hennes huvud!

Tindra var väldigt sur den första veckan och jag har fått ett märke efter henne i handleden för att hennes toa skulle ligga upp och ner över matskålen och det visade hon att man inte skulle förstöra! Hon drog även av pälsen efter en vecka så jag tänkte ''Oh, nej nu är hon skendräktig'' och sedan veckan efter så drog hon av ännu mer päls och då blev jag lite förvånad och baar lät henne vara. Två veckor senare så ligger det 7 små små bebisar i buren:)

Tycker båda är väldigt bra mammor! De sköter de bra och jag kan rota i boet hur mycket jag vill och de baar kollar på mig med stora ögon som att jag ska ge de godis för att de varit duktiga!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

MH1994
0

#38 Nu har jag parat den andra honan och hon har bara blivit snällare Glad och snällare Skrattande under den här veckan som gått - nu kan hon nog inte bli snällare Flört

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com