Brokad/scheck/vitscheck
Hur ser man skillnad på en brokad kanin (med enstaka fläckar) och en scheck? Ska en scheck ha en ål på hela ryggen? Jämförelse bilder skulle vara ett + ! :)
Och vitscheck, det ser man ju inte utanpå att den är det, för det är väl genetiskt? Eller.. ?
Vitscheck ser du inte på kaninen utan det är genetiskt.
Scheck är jag inte säker på, men det finns ju exakta "mallar" på hur sheckteckningen ska se ut..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Scheckteckningen finns i 3 godkända varianter:
Tysk scheckteckning
Engelsk scheckteckning
Rhinsk scheckteckning
Allt annat utöver det, räknas väl som brokat.
#1 Hade för mig om det, tack ^^
#2 Så om en, vi säger korsning, har scheckteckning.. Ska man säga att den är t ex tysk schecktecknad, eller bra scheck? Tack för länkarna =)
#3: Har den korrekt ex tysk scheckteckning, så säger man ju det. =)
Men för att få det brukar det ju vara korsning med just tysk jättescheck/lilla tysk scheck.
#4 Okej :) Tack ^^
Men jag har en fråga om vitscheck. Om man parar en vitscheck med en brokad/manteltecknad kanin vad blir ungarna? :)
Emma
#7 Det borde bli hälften vitscheck och hälften brokat/mantelt.
#6 nej, hon är brokad.
- Mvh Emma
Allt som inte är en korrekt mantel eller scheckteckning är brokat. Det är jättemånga som skriver att deras kaniner är scheck när de bara har en eller två prickar. Men det stämmer alltså inte!
Vitscheck är genetiskt och behöver inte nödvändigtvis vara synligt PÅ kaninen.
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
citat:
Men för att få det brukar det ju vara korsning med just tysk jättescheck/lilla tysk scheck.
förstår inte vad du menar med detta ? då blir det ju itne renrasiga djur. jag avlar på tysk jättescheck och blandar inte in andra.
och jag har bra teckning på mina djur.
på kortet bedöms hona med kull av rasen tysk jätteschek, alla renrasiga tyskla jättescheckar !
#11: Har du läst inlägget ovan hade du förstått vad jag menar. ^^
I inlägg #3 frågar hon: "Så om en, vi säger korsning, har scheckteckning.. Ska man säga att den är t ex tysk schecktecknad, eller bra scheck?"
Och jag svarade då det du citerade.
Att för att en korsningskanin ska vara tysk schecktecknad lär den ju varit korsning med just tysk scheck (vare sig jätte eller lilla).
Så det var inte tal om renrasiga kaniner alls. =)

Om du får en vitscheck som blir så pass gammal att den går att para öht. Dom brukar ju få magproblem, vanligast runt 10 veckor ålder, och dö.

Jag blev också lite fundersam med det här med vitsscheck. Min bror har haft uppfödning av Engelsk Scheck sedan någon gång i mitten av 80-talet, och jag har aldrig sett en vitscheck nå vuxen ålder. De har alltid dött. De flesta av magproblem, men flera utan några symptom alls. De bara ligger döda på morgonen, och har varit helt friska dagen innan. En dog i mina händer också. På bara några timmar blev han slö och dog sedan.
Om du har någon vuxen vitscheck, så var snäll och posta ett foto, för jag är väldigt nyfiken på att se en sådan.

Man ska ju inte para två manteltecknade kaniner med varann för då kommer man troligtvis att få vitscheckar. Jag har nog läst på nån sida om en vitscheck som hade nått vuxen ålder, men det hör nog till undantagen. Man kan väl inte alltid se om det är en vitscheck men är det inte så att den har väldigt dålig mantelteckning med lite fläckar, fast det är ju ändå svårt att avgöra.

För manteltecknade kaniner vet jag inte rikgit hur vitscheckar ska de ska se ut för att benämnas som vitscheckar, men en Engelsk scheck räknas som vitsscheck när den här teckningen i huvudet, (Med nosfjärillen, ögonringen, teckningen på öronen och kindfläcken), men sedan bara ålstrecket och inga fläckar på sidorna.
Just vitscheck går oftast inte att se på kaninen.
En vitscheck kan lika gärna vara snudd på manteltecknad till utseendet, medans en icke vitscheck kan ha väldigt mycket vitt.