När kaninen biter, vad göra?
Nu behöver jag lite hjälp och råd av de mer erfarna kaninägarna. Jag har en förtjusande dvv-hona som har bott hos hos en dryg månad. Hon själv är ungefär ett halvår gammal. Hon har hunnit med att bita mig fyra gånger, senast igår kväll när hon satt på badrumsgolvet och jag hade pussat och gosat lite. Jag sträckte fram handen för att klappa henne och när handen var jäms med hennes vänstra öga högg hon.
Hur ska jag bäst gå till väga för att markera att jag inte uppskattar detta beteende?
Kan honan känna och reagera på att man själv menstruerar? Hon har aldrig bitit mannen eller sonen.
Tacksam för svar./Lotta
Kan vara "tonårsperioden". Då kan spec. honorna vara lite mera lättretade och så.
Ha handskar på dig så att det inte gör ont när hon biter -> du rycker inte till och slutar "störa" henne -> hon får inte som hon vill och märker förhoppningsvis att det inte är någon vits med att bitas.
Straffa henne inte, då hon troligtvis bara kmr att bitas mera om hon t.ex. får en smäll på nosen efter att ha bitit…
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Tack Kristall! Jag ska vara ihärdig. Har tänkt att vi ska ta oss igenom det här. Och så ska jag sluta rycka till …/Lotta
Skulle också gissa på tonåren, många kaniner kan bli lite mer sura och lätt iriterade då.
Men att inte visa man blir rädd är ett bra första steg. Känner de man blir rädda fortsätter de gärna när de märker att de tagit över och bestämmer.
Men du kan även lyfta bort henne om hon normal är sälskaplig. Inte så smart på en skygg kanin kanske. Men min hona kan va lite sur när hon brunstar men vill gärna vara nära en. Så är hon "tramsig" så lyfter jag bort henne en bit och när hon kommer igen får hon stanna men visar hon vilja på att vilja bita eller gräva i kläder m.m. så lyfts hon bort igen. Hon brukar fatta till slut och slute med det hon gör som inte är bra.
Lotta, fick Du mitt sms tidigare idag?