Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 452 ggr
PimTheGreat
0

Allmänna frågor om kaniner

då jag är lite ny med att äga kaniner så har jag lite frågor. Tycker dessa djuren är väldigt fashinerande och kan sitta en hel dag och bara iakta dem…:-)

Kan börja med att berätta vad jag har för kaniner. 2st dvärgvädurar på 2år (syskon) och 1 antingen tysk jättescheck eller en belgisk jätte. (förra ägaren säger tysk, men enl färgen stämmer inte det) han är 1 år. Så är osäker på hans ras. får snart hans stam..

1. hört att man inte ska ge dem fri tillgång till pellets. Stämmer det? Jag har hitintills låtit dem ha fri tillgång till pellets, hö och vatten och sen får de lite extra gott på lördagar som knäckebröd, äpple eller morötter…. vill att mina kaniner ska må så bra de bara kan och vill därför veta vad jag ska ge dem och hur mkt…

2. de 2 dvärgvädurarna satt i egen bur innan och jag ställde in den buren i stora hundgården som den stora kaninen springer i (dessa 3 kaniner har haft varann hela tiden innan hos förra ägaren, men de har umgåtts genom nätet om man säger så) MEN igårkväll såg jag att de 2 små grävt sig ur sin bur och sprang lös i hundgården de med…:-//….jag lyckades inte fånga dem o tänkte att jag skulle göra det idag och lägga plattor under deras bur, men när jag kom ut idag så låg de i en enda klump och sov alla 3 tillsammans och senare såg jag att de åt ur samma matskål. Vågar jag låta de vara ihopa?? är 3 hanar…:-0….men de verkar ha så kul och mysigt ihop….

3. hur vindkänliga är kaniner? de har en hundkoja att skutta in i men undrar om man kanske bör göra fler vindskydd åt dem?

4. förslag på roliga saker man kan göra åt dem i hundgården. Vad tycker kaniner är roligt och vad är viktigt för dem att ha mer än mat och vatten…

kommer bilder sen. var tvungen att ladda kameran

Kristall
0

1. Man ska ge begränsad mängd pellets till vuxna kaniner (som inte har ungar), då pellets är ett sorts kraftfoder. Hö ska de ha obegränsat av, och naturligtvis fräscht vatten dygnet runt. Grönsaker som morot, broccoli etc. kan man ge dagligen och frukt några gånger i veckan om man vill.

2. Om de är alla 3 okastrerade hanar, skulle jag inte ha dem tsm. Visst, det kan funka, men det är nog mkt sällan som det går att ha flera okastrerade hanar tillsammans. Om du vill ha dem tsm kan du ju kastrera dem, för att de inte ska börja bråka och skada varandra. (:

3. Bara det finns ett dragfritt skydd åt kaninerna är det ok.

4. Tunnlar, hus, stockar, stenar, kvistar, aktiveringsbollar (som man sätter godis i) m.m. brukar vara uppskattat. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

DEMNJA
0

1. Fri tillgång på pellets kan man ge ungdjur som fortfarande växer, men vuxna kaniner bli väldigt lätt överviktiga med fri tillgång. Ge hellre mer grönsaker (oftare än 1 gång/vecka) och självklart fri tillgång på hö och vatten.

2. Jag personligen skulle inte våga ha tre hanar ihop. Hade det varit honor så visst, men hanar börjar med stor sannolikhet för eller senare att slåss och då kan det gå riktigt illa.

3. Har de bara vindtätt i huset så har de ju en dragfri plats i alla fall. Men det är nog bra att ha varsitt vindtätt skrymsle/hus åt dem åtminstone.

4. Du kan sätta in en massa roliga saker. Tunnlar brukar vara populärt, likaså grenar, stubbar och stora stenar. Kartonger är också kul, men kanske lite svårt att ha ute (blir blött och så). Låt fantasin flöda ;)

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

PimTheGreat
0

tack för era svar…. uppskattar det jättemkt!

när anser man kaninerna är vuxna? är en kanin på 1 år vuxen? och hur mkt pellets ger man??? står det på säcken? (har slängt då jag förvarar maten i fodertunna)

Hur mkt kostar det att kastrera en kanin? ca bara? men tycker samtidigt det är synd att kastrera….vet ju inte hans (Buddys)stam ännu. De små vet jag inte ens om hon har någon stam på….. de kanske är bra avelskaniner… synd att kastrera då…ska kolla upp detta.

PimTheGreat
0

glömde ju fråga. har läst med att man ska ge kaniner solrosfrön och havre? är det något som är nyttigt för dem?

Kristall
0

#3: Jag brukar börja begränsa pelletsmängden när kaninen är ca 6-8 månader gammal, beroende på hull och årstid.
Jag ger mina dvärgkaniner ca ½dl pellets var, lite mera nu på vintern men ska sluta ge pellets (eller ge endast lite) till sommaren.

#4: På vintern brukar jag ge lite havre åt mina kaniner, det innehåller mera energi och så. Solrosfrön är mkt fett och ska endast ges lite av om kaninen har svårt att hålla hullet.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

PimTheGreat
0

#5 ok..vad bra att veta. Tack..:-)