Tid mellan kullarna?
Jag undrar hur lång tid det ska gå mellan honans kullar.
Från kullens födsel och hur många veckor fram behöver honan innan hon är redo för att paras igen?.
Hoppas att ni försår vad jag menar!

putt
Vi pratar om månader. Jag vet inte riktigt. Ungarna flyttar ut vid ca: 8 veckor. (2månader) sen behöver hon nog 1-2 månader att bara vara "kanin". Så minst 3-4månader?
Själv tycker jag att man bör vänta 3 månader från kullen har flyttat ut.
#3 Det har jag också hört, annars måste hela processen "startas om" och det ska tydligen vara mer jobbigt för honan. Om det är sant eller inte vet jag inte dock.
Det har jag också läst i något forum. Att det är starten av mjölkproduktionen som tar mest kraft, så därför skulle det vara bättre med två täta kullar och sen vila, än att vänta ett par månader emellan.
Jag vet inte, men hoppas det stämmer, eftersom Kobra har lurat ut att man kan lyfta galler och krypa under. Han gillade inte att jag flyttade honom från Kiwi.
Har förankrat dem bättre nu…

#3 nett halv år det väll innte? de kan jag säga själv>:P Eller visst. man kan ju vänta så länge om man vill men måste inte..

#9 oj:S missuppfattade de du skrev^^ trodde först att du skrev att man måste vänta så länge xD haha

Jag har förstått att det var bättre med två täta än med några månaders mellan rum:)?. Men hur täta ska dom vara då?:)
Det tar inte så mycket på en hona att gå dräktig, det är att föda upp ungarna som tar på henne.
Så en hona som föder dödfödda ungar, eller där alla ungar dukar under av någon anledning, kan man vänta en vecka och sedan para om direkt igen.
En hona som får en liten kull återhämtar sig betydligt fortare efter en kull än en hona som haft en stor kull. Detta då det är just att föda upp dem som tar på honans kondition, (allmäntillstånd).
God omvårdnad med korrekt näringsmässigt foder, ren bur med lämpligt burmaterial, tillgång till Motion etc ger ju självklart en betydligt snabbare återhämtning för honan.
De "stora" uppfödarna tar ofta 2-3 kullar om året på en god och sund avelshona. Detta sker då oftast under vår, sommar och höst. Sedan låter man honan vila under vintern för att återhämta sig ordentligt till nästa vår kommer.
Honans ålder spelar också in i det hela. En "för ung" hona och en "åldrad hona som haft många kullar under flera år" tar det självklart betydligt hårdare på och återhämtningstiden blir där med längre.
Så summa sumarum så måste man alltid se på sin hona vad som är lämpligt och olämpligt för just den individen.

Okej:D Tack så jätte mycket för ditt svar!:) och tack för era andras svar oxå:D
Jag hade två kulalr en sommar då Kiara var ung och pigg. När ungarn nästan var redo att flytta parade jag om henne. Tror jag, minns inte exakt. Sen fick hon vila ett år efter det. Men på äldre honor skulle jag nog inte ta fler kulalr per år. Safir är fyra nu och det blir nog hennes sista kull nu i vår.

Eftersom det bara är på vår och sommar man tar kullar brukar jag ta två kullar direkt efter varann på en del honor. Sen får ju honan vila hela vintern.
Alla tycker väl olika. Jag själv väntar alltid4-6 månader. Brukar para tidig vår (så ungarna kommer i mars) och sen-sommarn (parar augusti elr september, ungarna kommer september elr oktober) :P Fast om det kommer död-födda ungar väntar jag en vecka sen parar jag om.
Men finns ju dom som parar om honan direkt efter att den tidigare kullen blivit leveransklara, och vissa 2 månader efter den tidigare kullen.