Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 604 ggr
claraa
0

sitthylla/hus åt två dvärgvädurshonor

Jag har precis fått två dvärgvädurshonor (tror jag att de är, de har iaf hängande öron) som  delar bur och som jag förstått det borde de ha en sitthylla eller ett litet kaninhus med platt tak på i sin bur att vara på när de är i buren. Hur stor borde i så fall den hyllan vara? Ska båda få plats på den samtidigt eller räcker det med att en kanin får plats över och en under liksom? Hur hög borde den vara (buren är 49 cm hög)? De brukar oftast sova och ligga och vila bredvid/på varandra. Jag vill ju inte göra kaninflickorna upprörda med att fixa fel sorts hylla åt dem. Jag vore mycket tacksam för svar, gärna med centimetermått. :)

gullenos
0

Tyvärr har jag inga cm mått men jag trodde jag hade en bild på morris sitthylla men det hade jag tydligen inte. Men den är jättebra tycker jag iaf :) han gillar att ligga under den. Ska fixa en bild tills imorgon (om jag har tid då) :)

PrinzeZz
0

sitthyllan ska vara så stor att båda kaninerna får plats att ligga utsträckta ovanpå samtidigt har jag för mej och det är ju individuellt.

någonting som jag förmodar att du redan vet är att buren är 1 cm för låg i tak, tänker dock inte predika om rätt och fel utan ville bara påpeka det =)

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

PrinzeZz
0

*suck*  dubbelpost, någon får gärna ta bort

PrinzeZz
0

PrinzeZz
0

claraa
0

Tack för hjälpen.

Ja, jag vet att buren är litet för liten, de ska få en större sedan och en utomhusbur  i sommar, men kaninerna är ju nya hos oss nu och jag vill inte ändra allt för dem på en gång, det är jobbigt nog att försöka få dem litet mindre rädda för oss.

Dock hade det verkligen varit bra att veta hur stor en hylla för två ca tvåkiloskaniner bör vara, men det kanske inte är så många andra som har det så? De flesta kaniner kanske har sin egen bur? Men våra kaniner verkar verkligen trivas tillsammans. Finns det färdiga större kaninhyllor att köpa? den triangulära 35X35 cmhyllan i plast som jag såg i djuraffären verkade mer lämpad för EN kanin av våra kaninflickors storlek.

Ett himla problem har jag också med att fånga in dem sedan jag haft dem lösa , på natten vill jag gärna att de sover i sin bur, hur ska vi få dem mera tama?  Ska vi lämna dem mer ifred eller försöka ännu mer att bära och hålla dem? Bättre begagnade kaninhonor har vi, förmodligen tre eller fyra månader. Snälla och vill bli klappade men helst inte upplyfta.