Vad kan dom gnaga på?
Hejsan :)
Min kanin tycker om att gnaga på saker och ting, men jag vet inte vad jag kan ge honom så han kan få gnaga, då menar jag om det finns något som man ofta har i hemmet eller som lätt går att fixa, som är ofarligt för kaninen? Pinnar vet jag men dom buskar och sånt vi har här vågar jag inte ge honom, för jag vet inte vad det är för sort.
Så om det bara finns något som han kan få gnaga på, ge gärna tips? :)
MVH
Marie
De ska alltid ha en kvist/gren i buren, just för att aktiveras och hålla tänderna i skick. Kvistar från löv- (med undantag ek; giftigt! och björkar har ett gift längst ut i kvistarna på vintern) och fruktträd är bäst att ge, men man kan även ge grankvistar på vintern.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

undvik helst gnagarstänger o sånt från djuraffär då det innehåller sirap etc. du kanske kan fråga någon som vet vad det är för sorts träd och buskar som växer där du bor? olika fruktträd och t.ex. sälg brukar gillas. vissa djuraffärer säljer även små grenar som du kan köpa. lite knäckebröd ibland ger tuggmotstånd. sen vet jag inte, jag har varit med om att golvlister osv har blivit gnagda på trots tillgång till pinnar 
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

Kan man ge vilket knäckebröd som helst för det har vi ju hemma :) Får kolla upp träden en dag eller bege mig någonstans och ta hem andra pinnar från träd jag känner till.
Du kan ge i princip grenar från alla frukt och bärväxter, t.ex. äpple, plommon, vinbär m.m. Även rönn och sälg brukar det finnas gott om och det går bra att ge.
Knäckebröd ska man vara lite försiktig med, det är inte bra att ge för mycket. Men lite då och då är det ofarligt :)

Har aldrig gett honom knäckebröd så det hade nog inte skadat, men kan man då ge vilket som helst? Tänker mig att dom ljusa kanske inte är så bra, dom med små korn eller vad det är.

#3 ju grövre knäcke desto bättre antar jag. så lite socker i som möjligt också:) annars håller jag med #4 att för mycket är inte bra, men en gång i veckan har jag iaf gett:)
/Sanna
#5: hihi det är ju dom som är de godaste! Men nej, ge hellre grova och helt osockrade och osaltade :)

Okej tack för tipsen, han ska få smaka på knäckebröd sen ska jag fixa pinnar till honom :)

kan man inte bara ge den en brädbit?

#9 det beror ju på om den är impregnerad med något. vad för slags brädbit tänker du på?
/Sanna
#9: Grenar och kvistar är ju det som en kanin gnager på i det fria. De innehåller ju vitaminer och fibrer och är väldigt bra för kaninens mage. Jag tvivlar på att en brädbit är lika bra, tror också att kaninen föredrar en äppelkvist framför en plankbit ;)
#9 Jag tror inte att de skulle gnaga lika mycket på dem som de gör på grenar. För de brukar ju gnaga av barken ;)
Emma
Grenar, bark, stockar, gran, tall och knäckebröd samt morot är ju bra att ge så kaninen kan gnaga :)

#10 Någon ohyvlad utan någon olja/medel på. Fins säkert att köpa eller att få "dåliga" bitar på sågar…
#0 Ofärgad kartong utan tryck är väl ofarligt?

Blåbärsris är jättebra!! Nyttigt o dom gillar det! Och det känner väl dom flesta igen 
Annars finns det ju folk man kan fråga, så man lär sig vilka träd o buskar man kan ta grenar av till sina djur. För sälggrenar o blåbärsris det tycker jag är ett måste för kaninerna. Deras tänder växer ju hela tiden och måste nötas ner av nåt att gnaga på. Och så är det ju mycket mineraler o näringsämnen i barken.

Asp tycker jag är det bästa och äppelkvistar.

Aa, Asp älskar min lilla Ronaldo