Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 2094 ggr
Rafflan
0

2 kaniner i en 120 bur?

Tror ni det funkar eller blir det för trångt?

Zvintos
0

Det kan funka, men jag skulle inte vilja ha det.
Brukar ha som regel att ju större desto bättre.
Större bur (eller vad man nu har kaninerna i) desto mer plats för kaninerna att komma undan varandra.
Vilket minskar risken att kaninerna börjar bråka.
Har haft 2 kaniner ihop (dvärgvädur, mor & dotter) i en 140x90 bur, som nästan kändes lite liten.

[Angel88]
0

ja satte i hop två 120 burar innan när ja hadde en gottlands kanin… det funkade bra

emms
0

Visst det är lagligt (beror ju på bredden med men antar att den är över 50cm bred). Men jag skulle inte ha två kaniner i en sådan bur. Jag kommer att ha två kaniner i en 150x75 bur om de funkar ihop. + tillgång till mitt rum för det mesta :)

Emma

Rafflan
0

Asså min funkar ihop, har bott ihop sen i Juni, sattes ihop då Phelia var 11 veckor och Jolle 2 år.

Dom bode först i en 80x75 och flyttade sen till en 150x75 men pga privata skäl måste dom flytta till en mindre bur :/

[Angel88]
0

två kaniner i en 80 gånger 75 är inte godkänt väl, inte ens till en kanin…

Zvintos
0

#5: Jodå, det är lagligt till en kanin, förutsatt att höjden är minst 50cm.
80x75 = 0.8x0.75 = 0.6kvm.
Minsta kvm för en kanin är 0.5.
Och tyvärr (anser jag) är det tillåtet att ha 2 kaniner på samma yta som för 1…

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan ni se hur det ser ut, skulle inte vara så trångt utan hörn toan men då skulle det inte vara lika rent i buren.

Tror ni jag kan ta bort den blå hörn toan men att dom ändå gör allt i samma hörn?

Rafflan
0

#6 ja 0,6 var ju för liten därför dom fick flytta till 150x75 ;)

Rafflan
0

*borttaget*

[Wera]
0

#7 Jag tycker det inte är några problem att ha så som på bilden :) jag skulle iaf. haft så. Bara de kan få komma ut ibland på golvet eller ute med sele elr i en Hage.

Rafflan
0

#10 på våren/sommarn är dom ute i hagen hela dagarna (om det inte regnar) och på vinter hoppar dom löst i mitt rum på dagarna ;)

conejo
0

När de växer och blir större kan du ju antingen köpa en större eller en lika stor och ha burarna bredvid varandra ?

Rafflan
0

#12 dom är fullvuxna nu ;)

[Wera]
0

#11 Då är buren lagom tycker jag? :)

Kristall
0

Jag har för mig att man kan ha två dvärgkaniner i en 0,5kvm bur?

Men iaf. Två kaniner behöver ju mera plats, och även gärna var sin del av buren dit de kan gå när de vill vara ifred. :) Jag har 2 av mina honor i en 240x60x60cm "bur" (2 120x60cm fack med öppen mellanvägg) och det tycker jag är lagom. =)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Riqueza
0

Det beror ju också på vad det är för kaniner, hur stora dem är :) Jag satte ihop två burar (110x60 och 100x50) till mina honor innan jag hade möjlighet att köpa större burar. 100x50 är i min åsikt väldigt litet och jag tycker inte om att ha en kanin så, nu måste jag däremot ha min hankanin i en 100x50's för jag måste fixa uteburen till sommarn och medans får han vara inne. Han brukar däremot få ha öppet till en "hage" av kompostgaller så :)