Om Ni lånar ut Era hanar...
Undrar bara hur mycket Ni som lånar ut Era hanar för PARNING tar betalt?
Eller lånar Ni ut dem gratis?
Olika, har ju två hanar.
Charlie (teddyvädur, havana) = 800kr
Nalle (dvärgvädur, vit, blåögd) = 350kr
Ev. kan det bli ändringar om vi kommit överens över något annat pris (t.ex. en unge eller 30% av hela beloppet honans ägare "tjänat".)
Oj! Menar Du att Du får 800 kr för att låna ut honom för en PARNING?
Vad har han för poäng?
#2; Han är teddyvädur så han går inte att ställa ut :)
Jag tar mellan 300-400kr.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Min teddyvädurshanar eller ja, Idol har jag ju bara nu men 800:-
Emil: 600:-
William: 500:-
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#3 - Nej just det, missade det!
Ok, så ungefär priset av vad en unge kommer kosta sen då?
#2 Han går inte att ställa ut (teddyvädur) men jag följer priset som står i teddyklubben ;) fast somsagt kan undantag ske.
#5 Ja, teddyvädurar brukar ju ligga på 650-800kr. Om man följer priserna på teddyklubben ligger det ju på 700kr och ev. dyrare beroende på päls och sånt.
#6 - Det var välbetalt det!
Good for you!
Jag brukar tänka ungefär priset för en unge i kullen ;)
Jag har inga bra hanar att avla på ännu och lånardärför inte ut förrens dom klassat upp sej och blivit äldre.
kommer väl ta ca 150:- per levande unge vid 8 v eller unge ur kullen. (på Fabian och Nico alltså)
Däremot min kusin som också avlar hoppkaniner hon får låna hane gratis av mej och jag får låna gratis av henne :)
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Om jag någon gång skulle låna ut Pelle, så skulle jag ta 25-30% av priset/unge, eller en unge ur kullen.
#8 Jag med ;)
Har aldrig gjort det, av mina kompisar (som har hanr från mig) får jag låna gratis. En gång parade jag med en kaninhane jag lånade, det blev 50kr/unge jag fick betala. Blevv dock itne helt nöjd med unagrnas temperament så i fortsättningen föredrar jag mina kompisar.
Spöke: 150 kr/per levande unge vid 8 veckors ålder eller ev. en unge ur kullen.
Not your mom, not your milk.
När jag parade min BJ fick jag betala 100:- för parningen vilket jag tyckte var skamligt billigt. Och då parade jag med en jätte fin tyskimport på 95,0 p om jag inte missminner mig helt. Hanägaren ansåg att jag hade haft nog med utgifter då jag körde 28 mil för parningen. Resultatet blev en unge som var dödfödd. 
När jag köpte min Maggie (rexhona på 94 p) så bad jag dem para henne innan jag fick hem henne. Detta med en fin hane på 94,5 poäng. Då gav jag 400:- för parningen. Vilket var samma pris som en unge kostade då. Resultat 4 ungar. (En såld och tre kvar hemma).
Personligen kommer jag i parningsavgift ta vad det kostar att köpa en kanin av den rasen hos mig.
Så just idag kostar en PARNING hos mig enligt följande:
Rex - 500-600:-
Holländsk kanin - 500:-
Skulle honan gå "tom" så blir det omparning gratis.
Beppe: 100 kr/per levande unge vid 8 veckors ålder
Men om man tänker efter så är det ju rätt dyrt att låna en hopphane. Om det blir t.ex nio ungar som lever vid 8 veckors ålder, då får du mycket att betala.
Not your mom, not your milk.
Ja jag tycker som Jessica. Skulle jag låna ut hanen till någon som jag känner skulle jag inte ta betalt, eventuellt i form av en unge om det var en intressant PARNING.
Jag kommer ju låna ut Glenn till dig Jessica och sen ska Monica få låna Classic. För mig handlar det inte om att tjäna några pengar utan jag tycker bara det är jätteskoj att de får små avkommor. Nästan ett måste på Glenn i alla fall med det underbara temperamentet!
För min och Monicas del skulle det ju bara bli att skicka pengar fram och tillbaks eftersom vi båda två kommer låna hanar av varandra.
Och Jessica, Du räknas som "någon som jag känner", bara så Du vet!
Jojo, det beror ju också på vem det är, men ska man inte ta betalt vill man ju gärna fåt något tillbaka, tex att få låna hane av den uppfaödren man lånade ut till… Det kostar ju ändå för uppfödaren att ha hane hemma hos sig, så jag tycker ändå att man förtjänar det.
Som #17
Känner jag personen tycker jag bara det känns dumt att ta betalt på något vis. Jag har inte funderat på hur mycket jag skulle ta om någon ville låna en hane men det bestämmer jag i såna fall då.
Ja ja, nog ska man ju ta betalt om det är som så att att man inte känner personen i fråga som vill låna hanen.
Om någon som jag inte känner hör av sig och vill låna någon av mina hanar skulle jag absolut ta betalt.
Men jag skulle nog inte ta mer än 500 kr.

runt 75 - 100 Per levande unge vid 8 veckor.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Nu har jag ingen avelshane. Men hade jag det skulle jag ta samma pris för parningen som vad en unge ur kullen kommer kosta, oavsett om det är till en nära vän eller bekant. Köper jag kanin så betalar jag ju även om jag tycker att jag är bekant med personen i fråga.
Så tycker jag!

Vad mkt man tar betalt :O. Fast det beror ju på om hanen är renrasig och sånt. elr? XD

Jag skulle göra som vissa andra säger, ta det som en unge kommer kosta senare! (jag har en teddyvädurshane) Men sen kanske man kommer överens med nått annat! (:
/Elvira :D

Tack Therese.
Känns skönt att veta att du betraktar mig som nån du känner.
Jag betraktar dig på samma sätt.
än så länge har jag inte lånat ut min hane… men jag skulle inte ta betalt om ungarna ska vara utan stamtavla, med stamtavla skulle jag nog ta 200kr tror jag.
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin