Sprattlande,Stressad Kanin m.m
Hej jag skulle vilja ha lite hjälp och tips?, det är nämligen såhär jag har en kanin som heter Bianca, jag fick henne för ca 5 månader, hoss hennes förra ägare, bärde dem henne i nackskinet för det mästa . Men hon blev stressad och helt galen av det, så nu när jag håller/Bär henne eller ska lyfta ner henne jjag har provat alla sätt, och håll :P Men inget funkar hon hoppar från min famn fast jag håller henne hårt, biter i min jacka eftersom hon är stressad OBS! Hon har fina tänder så det är inte därför, Och hon rivs! men vi klipper såklart klorna 1 gång i månaden, Vad ska jag göra, jag börjar bli trött på detta nu eftersomm jag river mig, och hon blir jätterädd, och vi tappar vårat förtroende för varandra, Väldigt tacksam för svar! :) vad ska jag göra tycker ni?`
Här kommer även en liten bild på henne.
När hon skuttar glatt i snön.
Det äör svårt att förklara tycker jag, men var lugn, prata med låg ton, sitt vid hennes bur, sträck fram handen i buren, låt henne nosa på den, klappa hon och sen kanske du kan försöka lyfta henne?
Jag vet inte riktigt.
När hon biter i jackan, kanske du kan säga fy elr något?
Jag vet inte vad du kan göra så hon inte hoppar ifrån din famn. Hur gammal är hon?
Min Haylie är typ samma sak :/.. Hon sprattlar också när jag bär henne, har stora rivsår på händerna :(
men jag sitter vid hennes bur, kan sitta i 1h i denna kallhet ute :P
Men iaf, sitter med henne hon brukar hoppa upp i min famn då och då, men sitter still och låter henne nosa. Sen efter några gånger så brukar jag krama henne lite men första gångerna blir hon rädd och hoppar in i igen men sen till slut går det bra :)
Sen så tar ja ut henne i hagen och sitter med henne där, låter henne springa runt, så länge jag sitter stilla så hon kan lukta på mig, ibland hoppar hon upp i min famn! :)
Det börjar bli bättre! Men direkt när jag te .x råkar röra mig för hastigt lr ställer mig upp oväntat blir hon super rädd och då börjar vi om :(
så det är bara sitta vid henne och låta HENNE komma till dig. :P
Lycka till !
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Precis som #2 säger så är det bra att sitta hos kaninen, och låta den undersöka dig i sin egen takt. I början behöver du inte bära den alls, utan bara låta den sitta i ditt knä och hoppa ner om den vill. Att hålla i den gör den nog bara mer rädd.

Hon är ca 5 månader, Lite mer kanske 5,2 veckor ;, Men har försökt, med allt men nää.--- Jag blir Galen haha xD men hon är världens goaste nere på marken ,Men Rädd
#4 haru provat det ja sa?? ;D Lovar efter tålamod så kommer hon börja lite på dig :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

ja, Jag har gjort det i en period, och då sprattlade hon inte, men efter ett tag, har hon börjat sprattla igen
#6, Om du vill så kan du få ett ''träningsprogram''.. Min kompis gav det till miig, den är faktiskt ganska bra, men den måste skickas via msn, eller nått sånt :P
/ Emma

Ja gärna :) Det vore hel shysst, Kan du adda min msn :
madelene_tjej@hotmail.com och bli online loggar in om 5 minuter, när du skriver tillbaka här
Det kan ju vara så att hon är höjdrädd. Det är en narturlig reaktion eftersom kaniner lever på marken. Vissa bryr sig inte alls och andra blir jätterädda och rivs. Du kan ju testa att förflytta henne i en transportbur lite närmare marken. Då blir det ju som om dem har fast mark under fötterna ungefär. Sen kan du börja med att sätta dig på knä och ha kaninen i famnen/knät och sedan när den känner sig trygg med det så kan du öka höjden mer och mer. Med lite träning så går det förhoppningsvis bättre. Ge henne godis och sådant när hon är duktig. :)
Och kom ihåg att aldrig bära en kanin i nackskinnet. Det gör jätteont och stora blodkärl kan brista. :P
Emma

släpp henne lös på något ställe, inte för stort och sätt dig sen. Om hon kommer fram till dig och klättrar lite på dig kan du prova att resa dig upp med henne i famnen. Vet inte om det kan funka men testa. Om hon kommerfram till dig litar hon iallafall på dig och har förtroendet. Det gäller att hon inte betraktar dig som fiende utan som vän.

Allt handlar om tålamod. Hoppas att det fixar sig och att träningsprogrammet hjälper :D
/Elvira :D

#7 skulle jag också kunna få det där träningprogrammet? Det vore jättesnällt isånafall (a)

Jag kan fråga hon jag ska få det av :) Vad är din msn dåh ;P
Tack för alla svar/tips