Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 741 ggr
Deco
0

Pappa stor mamma liten?

Jag har funderat en del på det här med att para olika raser. Kan man para en stor och en liten kanin med varandra? Om mamman är den stora torde det ju inte vara några problem men om pappa är säg en Belgisk Jätte och mamman är en dvärgvädur är det då farligt för mamman när hon ska bära och föda ungarna? Eller spelar det ingen roll?

Och nej, här ska inga kaniner paras, jag är enbart nyfiken! :)

Clariiz
0

Ungarna anpassar sig efter mamman, men det kan nog vara riskfyllt vid själva parningen om pappan är så pass stor..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Deco
0

Gör dom? Så de blir inte större än hon klarar av?

Zvintos
0

#2: Risken finns att dem blir för stora, även om ungarna i regel brukar anpassa sig.
Men går risken att undvika, så tycker jag man bör göra det.
Inge kul om honan stryker med.

TereseE
0

När jag var barn hände en olycka (lillasyster inblandad) och vår lilla hermelinhona parades med vår stora silverhane. Hon klarade sig dock helt utan problem eller komplikationer. Inget jag rekommenderar ändå.

Lite lustig dock, vi trodde att pappan var vår lilla svarta hermelinhane eftersom ungarna var samma storlek som normala dvärgkaniner vid födseln. Två av ungarna såldes till en familj, men kom tillbaka till hösten då de var gigantiska. Silverhåren avslöjade pappa kanin.

Deco
0

#4 Det är just det jag tänker. Har sett en hel del annonser om tjuvparningar mellan små och stora raser och har funderat på hur det går om mamma är pytte och pappa jätte…

#3 Absolut ska man ju undvika det! Man får ju hoppas att såna parningar inte är planerade!

Tindra1
0

Jag tycker det skulle vara för riskfullt.

putt ;)

Huldan
0

Tänker att honan borde kunna skada rejält vid parningen, hanar är ju rätt… övertända då det gäller såntTungan ute