Skendräktig hona?
Har en hermelinhona här hemma som för 3 veckor sedan började få träffa min kaninkille uppe i soffan för att dem ska bo ihop när han är kastrerad. De har absolut inte fått "till det" även om de försökt, de har alltså bevakats hela tiden och särats när de försökt.
Trots detta så har nu honan byggt ett stort fint bo av päls och hö i ena hörnet av sin bur.
Jag börjar fundera på om det trots allt har blivit något av deras möten eller om hon är skendräktig??
Kan en kanin ens bli skendräktig??
Ska jag plocka bort boet eller ska hon få ha det kvar?
MVH Erika :)
Om hanen vart på henne kan hon mycket väl vara dräktig på riktigt, det behövs bara en sekund för att honan ska bli dräktig.
Annars kan hon vara skendräktig? ja.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Hur långt har dom hunnit i sina försök? Det krävs inte lång tid för att det faktiskt kan bli något.
annars så kan hon nog vara skendräktig?. När min förra hona blev skendräktig? tog jag då inte bort boet. Hon blev det ofta på vintern så jag tänkte att det var nog bara värmande att få ha kvar boet :)
Men vänta tills du helt säkert vet att det inte blev nåt innan du tar bort boet.

Hanen har aldrig kommit in utan bara hunnit göra ett eller två juck på ryggen ofanför hennes svans innan han har tagits bort. Så är 99% säker på att hon inte är dräktig.
Hur länge är en hoan dräktig då? har känt på hennes mage och den är i samma storlek som förut och känner heller inga foster.
Om hon nu skulle vara dräktig, hur många ungar kan hon få? 
#3 en eller två juck räcker gott ock väl tyvärr, sen är det inte alltid man kan känna på honans mage att det finns ungar däri.
honan är dräktig runt 28- 32 dagar, ca en månad brukar jag säga för att förenkla det lite.
annars kan hon säkert vara skendräktig?,
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Okej får vänta och se vad som händer och sker då :(
Nu får de iaf inte träffas förrän att hanen är kastrerad och färdig.
uppdatera gärna här sen så vi får veta hur det gick
sen det där med antalet ungar kan jag tyvärr inte svara på, har en hona (avataren) som har fått från 3 ungar upp till 10, och en annan fick bara runt 3 till 5. Det är olika från hona till hona
Det beror också på vad honan är för ras :D
-' Rebecca Johansson
#8 ja det också 
Tänk också att ni måste vänta i 2 månader innan ni sätter ihop dem igen för att hanen kan fortfarande göra honan dräktig i ett par veckor efter kastreringen. :)
Emma
#10 det är väl bara 1 månad? Så sa då min veterinär och det har då inte blivit några bebisar här inte :P
#11 Det är nog lite olika från vetrinär till vetrinär. Till mig sa de 2 månader :)
Emma
Kaninhonor blir lätt skendräktiga, spec. om de har varit i kontakt med en hane. Vi har flera honor här hemma som har blivit skendräktiga efter en stund i rasthagen med min kastrerade hane, så det är inte alls otänkbart att hon är det. :)
#12 jo säkert. Men läste lite överallt på internet också och det står 1 månad. Fast det är väl ännu säkrare med 2 :P

#6 5 dagar har nu gått sedan jag upptäckte hennes bo, fortfarande inga ungar. Dock sitter honan själv mycket i sitt bo, det var hennes favoritplats förut så vet inte om det är därför eller om det är ungar på G.
Har även fått för mig att hon är tjockare, men det kan ju även vara hjärnan som spökar.
Hur lång tid tar det från att honan byggt bo tills ungarna kommer?
Om hon är skendräktig? kan hon äta mer och på så vis bli tjockare. Om spenarna sväller eller du känenr ungar i magen är egentligen det enda som skiljer skendräktighetens symptom från riktig dräktighet

Har ikväll bökat runt lite i hennes bo för att se om hon fortfarande bryr sig i det. Skulle behöva byta i hela hennes bur då den inte direkt luktar rosor.
Och det är även kiss under boet men vill inte förstöra det om nu ungar är på väg eller om hon får för sig att bygga bo igen, då hon är ganska hårlös på magen nu..