Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1958 ggr
johannamilden
0

första parningen. HJÄLP!?

Nu behöver jag ALL hjälp jag kan få!!!
Jag har tänkt att para min löwenhermelinhona, som är 2 år gammal. Men har en del frågor!
- Kan hon på något sätt dö, finns det en risk?
- hur länge kommer hon vara dräktig?
- övrig fakta ni kan ge mig. (:
Tack för svar, pusssssar! <3

Sashhi
0

Om hon inte parats innan, och inte är inte jättefin kondition, ska du inte para henne över huvudtaget om hon aldrig fått en kull innan.

Not your mom, not your milk.

[Wera]
0

Först och främst (tycker jag) att du ska tänka på vart du vill komma med kullen? Onödigt Att ta en kull för bara kel, finns så många oönskade kullar. Om du väljer att ta kull ändå ska du tänka på att ifall du inte får sålt på ungarna så behöver du tid och burplats samt råd att ha alla ungar tills du får sålt på dom!
Om du inte har stam på din hona ska du hälst inte avla på din kanin efter som det finns risker för bettfel och ev. sjukdomar som är ärftliga.

Honor kan dö ja, det finns en risk vid förlossningen, att de t.ex. är död-födda ungar och de inte kommer ut, då kan de bli likförgiftade, om man är ute till veterinären tidigt kan de klara sig, om de kan få ut ungarna, om inte får de lov att avlivas.
Finns andra risker också.

En hona brukar vara dräktig i 29-35 dagar, vanligast 31 dagar.

Ungarna ska inte få flytta/säljas förän de är 8 veckor gamla.

_- Finns ingen ras som heter Hermelinlöwen, det är isånnafall blandras (hermelin/lejonhuvad kanin) eller lejonhuvad kanin.
Vad är det för hane du tänkt para henne med?

_Om din hona aldrig haft kull tidigare och inte är i kondition, te.x. hoppar osv.. är det en större risk att hon inte klarar av förlossningen.

youtube1
0

Varför är de så att man moste para sin kanin inan de fyllt 1 ?

johannamilden
0

#2 - Hon Har en mamma som är löwen, och pappan är hermelin.
Nej hon har ingen stamtavla.
Jag vill göra en kull för att ha kvar dom hemma, jag har plats osv.
Sedan om någon är intresserad av köpning som jag vet blir ett bra hem för ungarna , visst.
Hade tänkt att para henne med en hermelinhane.
Jag hoppar henne ibland, och hon är ute och springer minst en timme i huset varje dag.
Borde jag, eller borde jag inte?
Tack.

Tarkie
0

#3 Det är inget måste det är en rekomentation, känner många som parat sina kaniner när de är 2 år då de mognat sent. Men bäckbenet växer igen för varje år och det är lättast för kaninen att föda när den är ung.

[Wera]
0

#3 För bäckenet växer igen ju äldre de blir.
#4 Om jag var du skulle jag nog hoppat över parningen Glad Om du varken har stamtavla eller H-bevis ska man nog undvika att para kaninen.

youtube1
0

Tack.#5 o #6. När bör man para enligt rekomendationerna + Va de inte 6 eller 9 månader

Tarkie
0

#6 Men hallå? Kaniner med stamtavla kan också bära på massa sjukdomar, det finns många linjer inom renrasiga djur och hoppkorsningar med många defekter och sjukdomar!

Jag tycker du kan para henne om du vet att du har tid och plats om du inte kan sälja ungarna till bra hem.

Alla får ta kullar!, varför får uppfödare ta massa kullar utan att någon säger "nej"? Vissa ungar inte kan säljas för uppfödare också, då slaktar vissa uppfödare kaninungarna. Alla kan få ta kanin kullar, bara för att man inte är uppfödare eller hoppar m.m! Vad spelar det för roll?

Jag kan ge 1000kr på att ett  kelhem som tar 1 kull lägger ner dubbelt så mycket tid med kaninungarna än vad stora uppfödare gör.

emms
0

#8 Om alla tar kullar var skulle kaninerna då ta vägen? Det skulle ju finnas miljontals kaniner utan hem eller med skithem. Så jag tycker bara att man ska ta en kull om det finns något syfte med kullen och om man har intresserade köpare.

Emma

providence
0

#9, där står ju i hennes inlägg att hon vill behålla alla kaninungarna för att hon har plats till det. Och sen om nån vill köpa dem och det är ett bra hem så säljer hon. Men i första hand vill hon tydligen behålla alla själv, så då har hon ju iofs ett syfte med kullen och kaninerna har någonstans att ta vägen. Inget mer och diskutera egentligen.

Jag tycker att du tar kullen om du anser att din hona är frisk och i bra kondition.

Tarkie
0

#9 Men varför klaga på alla icke upfödare som tar kullar? Det finns MÅNGA uppfödare som inte kan sälja kaniner men ingen klagar på uppfödare för de kan få ta 100 kullar utan att någon säger ngt. Men hälften säljs inte på 1 år.

Sen så människor som tar kelkullar får nästan alltid sina kaniner sålda, det är faktiskt mer renrasiga djur som inte går att sälja ;)

spiritedaway
0

#8 Jag skulle göra allt för att minimera riskerna att föda upp kaniner som kan bli sjuka och lida för att jag ville ta en kull. Så därför skulle jag vilja att kaninen har en stamtavla eller något så att man kan få lite mer bakgrund i släkten.

men klart…alla får ta kullar så länge man gör det seriöst. Jag är inte emot att det finns uppfödare som inte registrerats sig. Jag har själv köpt från en privatperson som inte är en registrerad uppfödare, men jag föredrar att köpa kaniner med stamtavla.

Men jag håller med dig om det du skrev längst ner.

[Wera]
0

#8 Självklart! Men uppfödarna vet vad de ska göra om inte de får sålt på kaninerna! De kan behålla eller så kan de avlivas!
Men många "kel uppfödare" som bara tar någon kull, som dessutom korsar hit och dit vet inte riktigt vad de ska göra med ungarna och de har det mkt svårare att få sålt på kaninerna när de inte har stamtavla eller är rasrena!

#10 Ja absolut om hon vill behålla alla Glad Men det finns en större risk på att honan inte klarar förlossningen p.g.a hennes ålder.

[Wera]
0

#11 Angående det att de går lättare att sälja kel kullar, möjligen sant men oftast brukar de ju vara familjer som sedan inser att de inte orkar med kanin, inte har tid eller att barnen tröttnat och så säljs dom eller bara sitter i en bur.
Visst händer det med stamtavlde djur också, men dom är oftast ngt dyrare än kel kaniner Flört

johannamilden
0

Tack för alla jättebra & fina svar :) Är fortfarande osäker.. dem flesta kommentarerna ligger till att jag inte borde para henne, vill ju självklart inte förlora henne. Tack till alla, & speciellt tack till Tarkie som stöttade mig ngt enormt! pusssssssar!

monica551
0

Om jag var du skulle jag INTE riskera min kanin genom att para den. Inte om den inte haft en kull tidigare och redan blivit 2 år gammal.

Ju större ras ju längre kan du vänta med att ta den första kullen. Men inte ens en Belgisk Jätte bör du vänta så länge som att ta första kullen vid 2 års ålder. Visst kan det gå bra men risken för komplikationer ökar markant. Så du måste väga in i ditt beslut om det verkligen är värt att riskerna. Insattsen tycks vara lite för hög…

Och du hade ju en kanin av mindre ras så jag tycker att du ska avstå. Köp en kaninunge istället om det är så att du är sugen på en liten ullig kaninbebis igen. Mycket bättre!  Flört