Funderingar om olika färger och teckningar.
Hejsan, jag såg tråden; "Hur många kaniner i färg ?" och jag såg då att det fanns flera olika varianter av japanteckningar. Jag kan inte så mycket vad som gäller färger och teckningar så jag skulle vilja se bilder på olika varianter av japanteckningar. Skriv också vilken variant det är.
Jag har även en fundering ang brokade kaniner och weinertecknade kaniner; Hur vet man om en kanin är brokad eller weinertecknad? Ibland så blir jag osäker och tror att en kanin t ex är brokad men då kan det visa sig att den är weinertecknad.
Kom också tänka på en till sak; hur vet man om en kanin är brokad eller manteltecknad? Blir ibland osäker när det är en liten skillnad.
Om en kanin är svart med vit bläs, vad har den då för färg/teckning?
Det kan hända att jag kommer på mer frågor senare. Hoppas att någon kan hjälpa mig med mina funderingar så jag får lite klarigheter i huvudet.
Lägg gärna in bilder, då det är lättare att förstå om ni ska förklara någon Färg/teckning.
Kastanjegårdens Kaniner

PS . Bilden är fotad med mobil xD
#0: finns ju t.ex. gul/blå, gul/svart, vit/svart, gul/brun osv i japanteckningar. Många varianter alltså. :P
En japantecknad kanin kan även ha slöja (ej önskvärt), om den t.ex. har madagaskar bak i släkten.
Man kan inte egentligen se om en kanin är brokad eller wiener om den ser ut som en brokad, utan då måste man ta en titt på kaninens stam. Bär den på vit blåögd kan den vara wienertecknad, om inte, är den brokad.
En brokad kanin är en manteltecknad kanin med dålig mantel, alltså med för mkt vitt.
Om en kanin är svart med vit bläs är den wienertecknad. Kan ju även vara övermantlad (om det heter så?), men jag tror inte det skulle visa sig endast som en bläs då. Kan även vara feltecknad holländartecknad, om den har holländsk kanin i stammen.
På bilden: en gul/svart japantecknad teddyvädur. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Min Gul/Svarta japantecknade holländare 
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Japantecknade kommer i många många olika varianter. De kan bli vilt, siames och zobel med, även om de inte är godkända.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Hur vet man om en kanin är brokad eller weinertecknad?
Brokat och wienertecknat har 2 helt olika utseenden.
Brokat är en mantel med för mycket vitt (jag säger även brokat till dem med för lite vitt, men det är jag det
).
Wienerteckning kan vara allt ifrån en vit tass, till snarlik holländarteckning.
Men har hittills inte sett någon som påminner om en brokad/mantlad.
Sen kan ju brokat/mantlat kombineras med wienertecknat, dvs en kanin är brokad/mantel och wienertecknad på samma gång.
Och då kan det vara svårt att se vad som är vad.
Denna sida är guld värd när man ska ha bilder för att lära sig hur olika färger/teckningar ser ut: Solbakkens Kaninoppdrett.
Lägger in lite länkar med bilder på det du funderar över:
Japantecknat (godkända), dock inga blå/gula eller blå/vita japaner där på bild.
Japantecknat (icke godkända)
Manteltecknat
Brokat
Wienertecknad
#10 Ja det är svart/gul japantecknad, nog den vanligaste "sorten" tror jag?
Lollo har ju viltjapan (Jojo) och Anna har en zobeljapan (Xtra?) dock är det inte säkert, han kanske är svart/vit japan siames.
Bilden: Är osäker om hon är blå/gul japan wienertecknad eller om hon är svart/vit japan wienertecknad?