Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1372 ggr
Jojsan
1

Biter på det mesta

Jag börjar bli ganska irriterad på Bebbe just nu. Hon bor i mitt rum och älskar sällskap så hon vill alltid vara där jag är i princip. Men problemet är att hon biter och gräver nästan överallt. Hon biter på skrivbordet, hon biter på delar på kläder som sticker ut t.ex. fickor, hon gräver på överkastet i sängen, hon gräver och biter på mattan. Jag vill att hon ska kunna vara ute och jag vill att hon ska kunna vara i sängen helst utan att jag behöver ha koll på henne men i alla fall så att jag inte måste stirra på henne hela tiden för att hålla koll så att hon inte biter eller gräver på något.

Hon har pinnar, en tunnel, en aktiveringsboll, en höboll och nycklar (båda som hon älskar att kasta runt på), hon har en "snuttefilt" (en filt som hon har haft ända sen hon var 1 vecka gammal och som hon älskar att gosa och leka med). Jag kommer inte på något mer som skulle kunna aktivera henne. När hon biter eller gräver säger jag åt henne men hon älskar uppmärksamhet så ärligt talat tror jag hon inte bryr sig när jag säger åt henne.. Har ni något tips? om hur jag ska få henne att fatta att hon inte får göra så eller går det helt enkelt inte?

När jag leker med henne med t.ex. pinnar eller något liknande så är hon road och gör inget hon inte får men jag kan ju inte leka med henne heela tiden…

Jojsan
0

putt

[Niike]
0

ålder på tösen? :)

Sashhi
0

Om hon är i tonåren gör de allt som dei nte får göra i princip. Min hollisflicka hade allt möjligt i buren och fick komma ut flera timmar på per dag. ändå så klastar hon runt sin toalett över hela buren och rev ner höhäcken och sådant.

Då kan man inget annat än att hålla ut itlsl det är över, eller ha den på ett ställe där kaninen inte kan göra lika mycket.

Not your mom, not your milk.

Jojsan
0

#2 Hon är 7 månader.

#3 Ja, det verkar ju som att det är tonåren, men hon har i princip bitit i det mesta sen hon var liten, fast det kanske har blivit mer på sista tiden..

Förhoppningsvis försvinner det när hon blir äldre i alla fall…

emms
0

Låter som min Muffin ^^ hans hobbys är att:

förstöra mattor
förstöra kuddar
förstöra påsar (hö och sånt typ)
förstöra listerna
förstöra mina böcker när jag läser
förstöra mitt golv
förstöra sin bur
förstöra sin tunnel
och förstöra allt annat man kan gräva/bita på ;)

Han är ungefär *tänka* 10 månader nu så jag hoppas att det bara är tonåren. Annars vet jag inte vad jag gör… Då får han nästan bo ute om han håller på att förstöra saker så :/ fast han är ju så social så det hade känts så hemskt :/

Emma

[Niike]
0

#4 ja det låter ju som det kan vara tonåren då:)
#5 xD bus!

Jojsan
0

#5 Precis så gör Bebbe! Men jag älskar ju att ha henne inne i mitt rum så jag har inga planer på att flytta ut henne ändå.. Jag tror jag läste i en tråd att du har buren öppen åt honom nästan hela tiden, då antar jag att du även har den öppen ibland när du inte är där. Biter han inte sönder allt då?

spiritedaway
0

Låter som min Luna ungefär :P men hon har inga mattor och sådant hon får någon chans att förstöra just nu. Bara två fleecefiltar som är kaninernas som hon gräver runt i och biter i. Och hon börjar ändå vara 10 månader. :P

Tuffs
0

haha precis sådär var Dagny innan hon kom in i tonåren, hon har blivit lugnare nu när hon är i tonåren, det kanske låter lite konstigt ;) Men då åt hon på mina kläder,kuddar, vissa sladdar (men vi har sladdskydd nu), filtar och på min lilllebror x)

Jojsan
0

Verkar som om många kaniner håller på så ^^

Men jag hoppas verkligen det försvinner, vill gärna ha Bebbe som lösgående innekanin..

Tuffs
0

Men du kan ju börja med att köpa lite sladdskydd, så att hon inte biter på dem, och sen fixa lite kompostgaller att ställa framför möbler som hon biter på och sånt. Lycka till! :)

Jojsan
0

#11 Jag har redan sladdskydd för sladdarna. Sen hade jag tidigare kompostgaller för sängen (fast då hoppade hon bara över det och upp i sängen i alla fall) och galler för skrivbordet. Men rummet är så litet (bor på internat på skolan) så det blir typ galler överallt. Vill helst inte behöva ha så mycket galler så jag tog bort det för sängen och skrivbordet. Jag tycker det är mysigt när hon kan vara i sängen men inte om hon biter på täcket, då får hon gå ner.. Fast då kommer hon direkt upp igen x)

Men igår var hon riktigt mysig, jag hade henne ute medans jag såg på film och då hoppade hon upp i sängen där jag satt och satte sig hos mig och låg och gosa, tyckte det var jättemysigt :) Hon bet inte på mina kläder eller täcket! ;D ^^

Tuffs
0

#12 härligt ;) men om hon sitter bredvid dej och biter på ett täcke eller något så kan du ju trycka ner huvet mot marken, om du inte redan brukar göra det. Det gjorde jag på Dagny och nu biter hon  i alla fall inte på soffan ;)

gullenos
0

morris har bitit en person och det var tove haha x)! Men han e i tonåren och har en ny hobby att flytta på sin toalåda och kissa och bajsa på golvet och inte in sin toalåda :P

emms
0

#7 Jo jag har ute honom även när jag inte är i rummet. Innan när jag inte hade fixat till mitt rum riktigt så bet han på allt. Men nu så har jag ställt för galler och andra saker så att han inte ska komma åt vissa saker. Har även sprutat parfym på listerna så att han inte ska bita och ställt hans bur precis vid väggen så nu funkar det hyfsat :D. Det ända han tar sönder nu är mattorna i stort sätt :)

Emma

Jojsan
0

#13 Du menar så att hon inte kan bita på något? För jag tror hon skulle tycka om om man gjorde så och då skulle hon kanske tro att hon får belöning för att hon biter..

#14 Hehe :)

#15 Aha :) Det är ju bra i alla fall!