Kanin och chinchilla?
Hej!
Jag har två chinchilla honor i en stor egentillverkad bur. Funderar nu på att köpa en hermelin och undrar om det är lämpligt att den bor på botten av buren? Chillorna är för det mesta på hyllorna längre upp…
Är det någon som vet eller har hört talas om att ha kanin och chinchilla ihop? de behöver såklart olika föda, men kaninen kommer inte åt deras mat.
Tacksam för hjälp och svar!
Vänligen // Johanna
Men chinchillorna kan väl lätt komma åt kaninens mat.
Jag vet inte, jag har aldrig hört talas om att folk har haft chinchillor och kaniner tillsammans. Men jag själv skulle inte ha det.
Kaninen kan sparka och skada chinchillornas skelett. Chinchillornas skelett är jätte ömtåligt. Så du bör inte ha chinchilla och kanin tillsammans då det så lätt händer olyckor :(
Jag har ingen aning om hur dessa två skulle funka ihop men min första tanke är… tänk om kaninen stampar till någon av chinchillorna… eller tänk om de i sin tur är elaka mot kaninen på nåt sätt. För vad jag förstår så är det ändå en rätt stor skillnad på chinchilla o kanin till temperament och sätt att vara.
Om jag var du så hade jag försökt kombinera de alla med något slags "galler" emellan så de inte kan skada varann men ändå har sällskap av varann….. men som sagt…. det är jag det.
NEJ,dom går inte ihop,dom kan skada varandra mycket. Man ska aldrig ha 2 djur i samma bur!
Med vänlig hälsning,
Jenny

Ring till en veterinär och fråga. De om någon borde veta.
#0 Du ska absolut inte ha kanin med chinchilla, bl.a pga att chinchilla är vaken på natten och stör kaninen när den ska sova och kanien är vaken på dagen och stör chinchillorna. Sen så kan kaninen sparka chinchillan till dötts och chinchillan kan stressa kaninen och bita den allvarligt. Sen bör kaninen käka mer grönsaker och gräs utifrån än chinchilla kan. Sen kan kaninens hoppande och stampande stressa chinchillan och chinchillor kan dö av stress.
#5 många veterinärer har jätte dålig kunskap om chinchillor :(