Får mina kaniner fel kost?
Har nu med cirka en månads mellanrum upptäckt sjukdomsymtom som påminer om trumsjuka.
De ligger utsträckta, vill inte röra på sig, vägrar att äta och dricka och det kluckar i deras magar + att buekn är hårt spänd.
Efter att ha fått kaffe och kumminte mot detta har båda blivit friska efter cirka 4 timmar bägge gångerna.
Vad är det som drabbar mina kaniner egentligen?
Honan kan jag ändå förstå, hon är feg och rör inte på sig så mycket men hanen skuttar i en Hage hela dagar så där borde det inte vara några problem.
Detta är deras utfodring:
Honan:
Morgon: 2 morotslantar, ½ dl blandning (korn, kornkross, havrekross och Lottie pellets) och hö och vatten givetvis.
Kväll: 2 morotslantar och påfyllning av hö/vatten
Hanen:
Morgon: 2 morotslantar, 1 dl Pretty pets kaninfoder och några pelletsbitar Carrier. Hö och vatten.
Kväll: 2 morotslantar, påfyllning av hö/vatten.
Så, bör jag ändra nåt i deras kost?
MVH Erika :)

Oj, hoppas nån orkar läsa det långa inlägget 
Jag skulle inte gett så mkt spannmål, utan fokuserat mer på pelletset enbart + eventuellt pytte spannmål för att variera mig lite. Spannmål innehåller så mkt energi (vilket blir till fett om de inte rör på så väldigt mkt).
Kolla upp så att pelletsen verkligen är av god kvalité. Härsken pellets kan ge trummsjuka.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

#2 vad betyder härsken? 

# men skulle inte det även visa sig på marvsinen? Pelletsen är inte härken vad jag upptäckt hittills iaf
#2 Dålig :)
#4 Kaninen är extremt känsliga när det gäller foder, så det kan till och med vara så att en kanin reagerar starkt, men den andra inte gör det. Skillnad direkt mellan individer.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Men dessa reagerar ju lika fast de inte får samma foder? Det enda de har gemensamt är morötterna och höt..
Brukar vara bra med lite variation på grönsakerna, att bara ge morot kan ge trög mage. Man brukar väl säga att kaniner ska ha minst tre olika bladgrönsaker eller grönsaker varje dag.

# de brukar få mer variation, men för tillfället finns bara morötter att ge p.g.a olika anledningar.

#5 okeey tack ;)
Jag skulle ge mycket mindre pellets. Jag gav min kanin c:a 3/4 dl pellets om dagen innan och han fick trumsjuka. Efter det började jag ge 1 msk om dagen istället och han mår jättebra och har inte visat minsta tecken på trumsjuka sedan dess. Och han har börjat äta mycket mycket mer hö också. Det är jätteviktigt att de äter tillräckligt med hö för de långa fibrerna i höet stimulerar tarmmotoriken så de inte utvecklar trumsjuka. Jag skulle inte tro att du behöver ge korn, kornkross eller havrekross. Och så är det bra att ge kaniner enbart pellets som kraftfoder och inte "gnagarblandningar" eller vad man ska kalla det! Det är också viktigt att ge grönsker varje dag och att variera dem så att de får lite olika sorters grönsaker! Men det viktigaste är som sagt att dra ner ordenligt på kraftfodret och försöka få dem att äta mera hö!!
Lycka till och hoppas att det går bra!!