Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 462 ggr
Pashmak
0

Få honom att låta bli sängen

Sen några nätter tillbaka har min kanin lärt sig att hoppa upp i sängen. Efter några sömnlösa nätter har jag och sambon fått nog. Hur får vi honom att sluta hoppa upp på sängen?

Det som är jobbigast är också att han gör sina behov där… I övrigt är han helt rumsren.. Vi ska nog kastrera honom snart. Kan beteendet ha att göra med att han inte är kastrerad?

Jojsan
0

Många kaniner tycker om att göra sina behov i sängen, det kan vara för att det är så mjukt… Som tur är gör inte mina kaniner det ^^

Det kan hjälpa att kastrera honom men det är inte säkert.

Nu vet jag inte hur kaninen bor om han bor lös i erat hus/lägenhet eller om han har en bur. Annars kan han ju stängas in på natten i buren eller så kan ni ju sätta t.ex. kompostgaller så att han inte kan gå in i erat sovrum.

Pashmak
0

Han är lös i lägenheten men har även en stor bur som han endast använder som toalett (och lek ibland). Då buren är i sovrummet blir det ju så att han också spenderar mest tid där. Det finns inte möjlighet heller att flytta buren till ett annat rum på grund av brist på utrymme.

Men igår natt blev han instängd i sin bur för första gången efter att han började gå lös. Och det gick väl bra. Det är bara att jag hatar att se honom instängd. Får skuldkänslor nästan. Kanske bara jag som är alldeles för snäll mot honom.

Tindra1
0

ni kan ju kanske sätta kompostgaller, så han inte kan hoppa upp i eran säng (och låta han gå fri på andra ställen)

Jojsan
0

Ja, då är väl det enda ni kan göra att stänga in han på natten. Eller ja, ni kan ju också göra så som #3 sa, jag har haft så och det blir ganska jobbigt i längden att alltid behöva kliva över gallret för att gå och lägga sig, speciellt om man är trött. + att min kanin hoppade över gallret och hoppade runt i sängen i alla fall.

L8sson
0

min kanin började hoppa upp i sängen och det var bajs och kiss över hela sängen, jag försökte att lära honom att inte hoppa upp, att när han hoppade upp tog jag ner honom. men det funkade inte så nu får han bo i kompostgaller tuvärr. men det gick inte att tvätta säng kläderna varannan dag..

TereseE
0

#2 Om du gör det till en rutin att han får sova buren så kommer det säkert gå bra. Du kanske kan lägga en filt över buren också så han inte tror att han kan gnaga sig ut. Kan ju lätt bli så om han inte är van att vara instängd alls annas. Han har ju ändå ett underbart kaninliv!

Pashmak
0

Han har nu fått sova i buren två nätter i rad. Och ska fortsätta med det. Men har bestämt oss och prova och se om beteendet är kvar efter han blivit kastrerad.

Det stora problemet ligger egentligen hos mig själv. Får ofta ångest över att han är ensam för mycket, inte tillräckligt aktiv, inlåst. Även om jag förmodligen är med honom mer än de flesta är med deras kaniner och han alltid springer runt i lägenheten. Lite som att jag glömmer bort att han faktis är en kanin och inte ett riktigt barn. Nån mer som kan känna så?

Lena82
0

Stampe har varit hos oss i sängen ibland när vi legat och tita på tv. han har aldrig gjort något behov i sängen. Det enda han gjort är att provsmaka täcket fast inte så det har gått hål utan bara dragit lite och sen har det inte varit kul länge. Våra kaniner får vara i burarna när vi är på jobben då vi inte vet om de kommer gnaga på sladdarna. Och Stampe har lyckats hoppa över kompostgallret en gång och lyckas han med det igen och kommer upp i våran säng så har han tillgång till ett av våra akvarium och jag vill inte att han ska gå på det då jag inte vet hur stabilt täckglaset är. Men så fort vi kommer hem är de ute i hagen. och på helgerna är de i hagen hela dagarna. Innan när vi bara hade Stampe så kunde vi lämna honom i hagen och åka iväg. Han hade då tillgång till sin bur hela tiden. Fast sen vi nu skaffade Bamse vågar vi inte göra så om vi inte sätter Bamse i sin bur och lägger något som ett lock på hagen. För en natt så stod buren i hagen, Bamse i buren och Stampe i hagen, då hoppade Stampe upp på buren. Vi lyfte då ur buren och satte den i köket. Nästa natt flytade vi bara ut buren utanför hagen och ställde den intill just så att de skulle vara avskilda men ändå kunna ha kontakt. Det var då Stampe hoppade över kompostgallret och satte sig på buren, var bara att bygga om hagen till en bur med "lock" kl två på natten.

Känner igen det där med ont om plats. Men jag tror inte du behöver ha ångest eller så bara för att han får sova i buren på natten. Han verkar ju ha det extremt härligt under dagtid då han kan springa så fritt. Jag känner precis som du. Stampe och Bamse är mer bebisar än kaniner fast dem sitter i bur. Men jag tror att alla känner så mer ellr mindre oavsett vad dem har för djur. Jag har till och med blivit ledsen när fiskar dött för oss (de fiskarna som vi har gett namn). Jimmy brukade säga att det bara är en fisk, men jag sa nej det är inte en fisk det är och så namnet på fisken.