Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1133 ggr
[Buppie]
0

Väldigt agressiv kanin!!

Jag har en jätteagressiv kanin hona på 4 år. Enda sedan hon kom till oss har hon varit agressiv. hon attackerasd om man klappar henne. hon attackerade min kompis ben så vi fick dra bort henne. Hon morrar hela tiden om man lyckas klappa henne utan att få fingrana avbitna.

Har försökt med allt:

Spruta vatten

Ignorera

Putta henne lätt åt sidan

Nypa henne i örat (en vetierinär sa att vi skulle göra det)

Inget fungerar…..  hon bor ihop med en kastrerad hane.

Dom är ute kaniner.

[Niike]
0

Om jag var du skulle jag inte spruta vatten eller nypa henne i örat. Förmodligen är hon aggressiv av någon anledning och det hjälper inte att göra henne illa på något vis. Då blir hon bara ännu mer aggressiv.

Om det är möjligt, testa att sätta henne i en ny miljö. Byt bur, flytta in henne så hon bor inomhus t ex.
Ge henne massor av tid och ha tålamod, hon lär inte bli snäll över en natt. Ta ut henne i en Hage och lägg/sätt dig i hagen och låt henne komma fram själv. Ta med en bok så du har något att göra under tiden ;) Detta kan dock vara lite kallt på vintern, kanske bättre att göra det på sommaren ^^

Lycka till!

[Buppie]
0

Har provat det. Fick henne för tre år sedan. JAg trodde också bara att hon var vild så jag var med henne jättemycket i ett år men hon blev inte snällare…..

Får inte flytta in henne för mina föräldrar. Har både katter och marsvin här inne….

Em--ma
0

Heej har en likadan kanin, och det sista man ska göra är att straffa dom!

Dom blir bara mer aggresiva, hon är aggresiv för att  hon är rädd!

Jag råder dig att sitta vid burer och bara sitta låta henne komma fram och nosa på dig m.m sitt blickstilla!  Spärra av så hon inte kan komma in i sovrummet/huset. Sedan så lägg handen tvärs över buren och låt henne nosa sitt blickstilla igen :)

Efter ett tag ta bort  avsärrningen och gör samma sak igen. Till slut så kan kommer hon komma till dig och hoppa upp i din famn för att utforska mer av dig. Sen så kommer du få kunna bära henne sätt ut henne i hagen, och sätt dig blickstilla igen och låta henne lukta på dig, O.S.V

Gör så här så kommer hon börja lita på dig, och kommer ev. sluta vara aggresiv mot dig men detta kommer aldrig att försvinna från kaninen men , en del kommer det :)  Lycka till!!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Stampelina]
0

#1 - Håller precis med, kunde inte uttyckt det bättre själv!

[Buppie]
0

#3   om jag sträcker in handen i buren så blir det inget kvar av den……

Kiwanu
0

Måller med #1, hoppas det blir bra Buppie ! :D

[Niike]
0

#5 ta på dig en handske! Glad

Em--ma
0

#5 Det är df du bara ska sitta från början och inte ha in handen XD vart bor du??

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Buppie]
0

Eskilstuna :P

Em--ma
0

#9 Okeej :) men gör som jag sa tidigare, pröva göra det nån h, om dan, så kommer hon lita på dig, mer :)

/ Emma

Elina.
0

Om jag hade haft en aggressiv kanin, så hade jag valt att ta bort den - det skulle både kaninen och ägaren må bättre av.

[Buppie]
0

#11   Är du inte klok???!!!!

Man avlivar inte ett djur bara för att den är agressiv!

Jag undrar bara om man kan få henne att inte vara så arg/rädd men om det inte går så fortsätter vi som vi har gjort i 3-4år. Hon får mat, vara ute med sin kompis i utehagen, vara i koppel och skutta på våran tomt.

Alltså…. hon lever ett bra kaninliv fast hon inte gillar mäniskor.

Jag tycker om henne fast hon är agressiv, men det skulle ju förstås vara trevligare om hon lät bli att halft äta upp mig.

Cagi
0

Vissa honor blir agressiva av att de inte får/kan bli mammor har jag hört. Även att agressiva honor kanske har svår värk . Hon kanske helt enkelt mår dåligt för att hon har ont nånstans..?

Em--ma
0

#12   pröva det som jag sa då :) Pm mig när du gjort det nga gånger och säg hur det gick, sitt bara och vänta på henne :)

/ Emma

Juniflickan
0

Kan du inte lägga in en tröja som du har haft på dig så dina dofter sitter där så hon känner igen doften och lär sig att du inte är farlig? Jag vet inte om det funkar men det var bara en idé jag fick. Lycka till :)

PaaatyPalm
0

#11 jag holler dock med dej. Hade någon utav mina djur blivit agresiva så hade jag först och främst letat efter något som ev skulle vilja jobba med honom/henne om ingen skulle varigt intreserad skulle det tuvärr varigt vetrinären nästa.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Salladshataren
0

#12 Djur som är aggressiva mår inte bra. De kan vara sjuka eller ha ont. Eller så är det helt enkelt att hon har fått en knäpp och är aggressiv.

Men jag har ingen aning om orsaken till att kaninen är aggressiv. Det kan vara många orsaker. Testa tipsen som du har fått, annars kanske du får tänka på att avliva henne, (kan låta grymt, men själv hade jag inte velat behålla en kanin om den är aggressiv. Då tänker jag på mig och kaninens skull) eller låta bli att klappa och kela henne.

Såg att du hade skrivit att hon går med en hane, hur beter sig han gentemot henne?

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Buppie]
0

Tack för alla svar. Har suttit vid buren och pratat med henne men hon sitter bara i hörnet och ser arg ut. men jag ger det lite tid. har inget att förlora :P

#17 Hon är jättesnäll emot honom

kaniniz1
0

Jag har oxå haft en agressiv hona(hermelin) som inte gick att röra eller stoppa ner händer na till, jag var tvungen att ha handskar varje gång jag skulle ge henne mat. När jag skulle gå igenom kompostgaller hon var i så attakerade hon mig hade fullt med sår på benen=( Tyvär så blev hon inte bättre bara värre och värre att uppfödaren fick till slut ta tillbaka henne=( inget roligt alls men jag vill ju ha en kanin att gosa och mysa med inte vara rädd för, så det var nog det enda rätta.

Hoppas det går bättre för dig och din kanin!

Lycka till!

puffopiff
0

går det bättre??

EbbaB
0

Jag har en oxå en agressiv hona :/ Men det är bara i buren hon e det, annars e hon världens snällaste <33

[Buppie]
0

#19   ja våran blir också bara värre och värre. Har haft kaniner sen jag var 5 år gammal (är snart 16år nu) och INGEN vi har haft har varit såhär agressiv……

teddykaniner
0

;S.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Tindra1
0

Lycka till!

Min kanin är bara lite agresiv när man ska ta upp henne, inte annars.

Oriel
0

Min hona är bara aggresiv i buren efter hon fick ungar.. Men ditt fall låter liter lite konstigare xD

-' Rebecca Johansson

spiritedaway
0

Vet en som hade samma "problem" med sin kanin, fast hon var snäll med en enda person. Men annars så var hon aggressiv hela sitt liv.