Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utanför-ämnet-ot
Läst 915 ggr
Glader
0

Hur fick ni kanin?

Hejhej, jag behöver hjälp, hur gjorde ni för att få eran första kanin ? Jag skulle vilja ha ett till djur så jag beöver tips? :)

MVH Glader

Emma-lundqv
0

Efter mycket tjat om ett pälsdjur (min mamma är allergisk) så gick hon till slut med om att ha utekanin. Så jag har inget direkt tips?, förutom att verkligen visa att du är engagerad :)

Glader
0

#1 Okej tack :) Men imorron ska jag låna hem lite kaninböcker :)

Tindra1
0

Faktis så gick det till så här ;P: Jag har tjatat om att få en hund i ett år, men sen så tänkte jag kanske en kanin ist (såg på y-tube, kaninhoppning) och då frågade jag bara om jag kunde få en kanin. Dem bara att det kan nog gå bra =D<333

Glader
0

#3 Haha okej ;)

Zvintos
0

Vi har i princip alltid haft kaniner i familjen, med några års mellanrum.
Hade sista kaninen när jag var runt 7-8 år.
Så när jag vid 11 års ålder pratade ringde mamma om en kompis som visste en avlivningshotad kanin, tog det inte lång stund innan jag övertalade henne (mamma alltså).
Några dagar senare flyttade han hem till oss.
Och därefter har det flytit på. ^^
Numer när jag är äldre (fyller 21) säger inte föräldrarna någonting när det kommer hem en ny kanin.

spiritedaway
0

Jag var nog ca 12-13 när jag lyckades övertala mina föräldrar. Jag sökte reda på all fakta som finns i princip för att visa att jag var redo. Skrev även ett brev om hur jag skulle ta hand om kaninen. Och då gick dom med på det. Men jag hade även tjatat om djur hela mitt liv och hjälpt till en kaninuppfödare i närheten. Lånade även två kaniner av henne under en sommar. Så jag hade väl visat att jag kunde ta hand om kaniner.

Brevet har jag inget minne av att jag skrev, mamma och pappa har pratat om det efteråt. (jag är 22 år nu)

usch va gammal jag känner mig ! :P

Baralisah
0

Min familj och jag har alltid haft djur, och kaniner är det djur som vi har haft mest, min första kanin var jag så liten så jag knappt kom ihåg den. Men jag har ungefär haft kaniner sen jag var 5år. Då min syster var 10år och vi hade kaninerna tsm! :)

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Glader
0

#5, #6, #7Tack så mkt för svaren ! :)

tips? på hur man övertalar?

Kristall
0

Första kaninerna fick vi av en bekant år 2000, då jag var ~6 år. Det hade jag inte direkt att göra med, utan mamma bestämde det. :P

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Fnyan
0

Hihihi x)  Lilla stygga jag fick inte köpa en kanin så jag gjorde de i smyg ^^ å VIPPS så hade jag 2, VIPPS så hade jag 4 åsså fortsatte de sådär ;Då nu har jag två honor + 3ungar (;

Glader
0

#9 tänk om mamma gjorde nåt sånt ;)

10# Och vad sa dina föräldrar när dom fick veta det ? ;)

Tuffs
0

vår familj har haft två kaniner förut, men nu ville jag ha en själv så jag typ övertalade mina föräldrar, och så sa jag att jag skulle sköta den helt själv, städa och allt och då fick jag en egen (a)

Glader
0

#12 allt sånt är försökt, men tac ändå :)

Clariiz
0

Först var det min syster som fick en när jag var väldigt liten.
Några år efter den dött ville min syster ha en ny kanin, så då köpte vi en dvv som fick namnet Nina. Jag ville också ha en kanin och då köpte vi ännu en dvv, Prinsen. Tanken var såklart att Prinsen skulle vart min, men eftersom Nina alltid kissade i min systers knä ville inte hon ha henne och liten och lättlurad som jag var gick jag med på att byta :P
Sen dog Prinsen, och då lyckades syrran ge mig Nina.
Sen år 2006, ville jag ha kanin igen. Det var ungefär 7-8 månader efter Ninas död. Efter mycket tjat fick jag en kanin som tröst eftersom vi precis sålt en av mina ponnier. Men jag råkade komma hem med två.. Nu står jag här med 10 kaniner och en liten upfödning :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Glader
0

#14 oki ;)

mingopingo
0

Fick min första kanin av slump. Fick inte ha eget pälsdjur förrens jag var 15. Då blev det två marsvin på 5 år. (Mamma och pappa trodde det var hamstrar jag skulle köpa)

Så blev ena marsvinet sjuk. Trodde hon skulle dö. För att inte de andra marsvinet skulle bli själv så åkte vi till djuraffären och skulle köpa ett till. Istället fick mamma syn på en liten kaninunge, helgrå och superliten. Så den fick de bli.

Marsvinet överlevde trots allt. Fast dog ett par år senare ändå. Sen dog de andra marsvinet ett par år senare. (Hon blev 9½ år.) Då slutade jag med marsvin och tjatade till mig 1kanin som sällskap till den andra. Sen blev de några till. Och några till. Och så vidare. Nu har jag 8 kaniner ;)

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Flikka
0

Jag tror det var så att jag och min syster,ville ha en kanin XD sen åkte vi ner till alla djuraffärer i hela västerås och kolla hur mycket allt skulle kosta :P sen så tvinga vi med mamma och pappa, in i en affär och då slutade det med att 2 små kaninungar följde med hem :D

Glader
0

oki, alla verkar ha föräldrar som tillåter många djur ju x)

Qepta
0

min första ninis fick vi när jag var 5 ungefär?

Jag och min syster vela ha en kanin och mamma sa att gick väl bra :) och nu har hon gått med på en 4 kull på den honan jag har så det blir bara å övertala henne om att få behålla en bebbis

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Glader
0

ååh, tänk om min mamma sa så ;)

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag börjadfe tjata på att få kanin efter som min kompis fick en kanin. Tjatade i några dagar bara och så började jag gråta också (a)

Hehe, och en kväll kom min stora syster med två kaniner! :D En till tvillingsyrran och en till mig, tror det var tack vare stora syster att jag fick kanin efter som hon kan djur och hade djur då.

Jojsan
0

Jag hade tjatat om att jag ville ha en hund hela mitt liv så vitt jag vet, men vi hade inte tid för en hund så mamma föreslog att jag skulle börja med en kanin. Då var jag 11 och nu är jag 16. Jag har nu 2 kaniner och har haft 3 andra tidigare. Så det är mammas förtjänst att jag blivit så galen i kaniner och vill ha fler ^^ Haha

conejo
0

Min historia om hur jag fick kanin, påminner om Jojsan's historia.

När jag var runt 9 år, tjatade jag hela tiden om att skaffa hund, men mamma och pappa sa alltid: "Vi har inte tid för en hund". Pappa frågade mig om ett marsvin, kanin eller kanske en hamster skulle kunna vara något? Jag svarade 'ja' och började direkt att  söka fakta om kaniner på google. Sen när jag vaknade på min födelsedag gick jag ner till vardagsrummet och där stog en kaninbur, hö, spån, trähus, mat- och vattenskål plus en massa andra grejor. Jag blev överlycklig! "Jag skulle få en kanin" tänkte jag. Sen, några dagar efter min 10-årsdag så åkte vi till djuraffären och hmtade min kanin som jag själv fick välja ut. Han fick namnet Leo ochär min älskling! Nu är jag 12 år oc har haft honom i mer än 2 år, snart fyller han 3 år (31 juli).

Glader
0

tanx för svaren :)

memmis
0

min bror hade köpt en kanin men den trivdes nt i hans lägenhet och eftersom jag bor i ett hus så frågade han mej om jag ville få hans kanin . försts sa mamma nej eftersom vi är allgergiska men efter vi båda tjatade på henne så gick hon med på att han skulle vara ute.

Juniflickan
0

En person där jag bor fick kaninungar och vi var där jätteofta och kelade med dem :) En dag sa mamma &  pappa att vi skulle åka på utflyckt, och vi åkte till en djuraffär och fick vår första kanin. :)

gullenos
0

Min mamma är allergisk och jag är allergisk. Men min mamma har födit upp kaniner själv och haft flera stycken så tillslut gick hon med på det och nu vill hon ha fler och få en kull fast det vill typ inte jag haha, Jag älskar morris mest men mamma älskar han typ mer än mest haha ;D

Fnyan
0

#11 haha ;d dom skrattade å var suuuuperlyckliga XD Ne skojja, pappa var mest sur å mamma vart väll åxå ganska sur (; men nu älskar dom mina 5 kaniner! ^^ de var ca 1 år sen jag köpte min första kanin, i smyg då (;

[Wera]
0

#16 Oj det var inte dåligt för ett marsvin :o

PaaatyPalm
0

Min första kanin fick jag när jag va typ 10, men det va änkelt. Min familj har alltid varigt djurvänner och alla har växt upp med djur. Vi va då på styrelsemöte hos en uppfödare som hade Lejonhuvadekaniner och angoror. Såklart hade hon bebisar också ;) Och det va bara -Mamma jag köper den själv, Och hon har bur som hon kan sälja med.
Och då blev det en litten lejonsak med hem.
Men efter kanske 4 månader såldes han dock. Vi köpte typ 1000 olika inneburar till han och han tog sig ut ur varenda en och bajsade/kissade itu min säng + golv. Så vi skänkte han till min dåvarande låssaspappas kompis.

Sen förr exakt ett år sen nu typ, den 1/2-2/2 va det dax igen. Då va vi på en mässa med föreningen och då var det ordförandet som sålde 3 kaniner från en 4H-gård. Alla älskade den kaninen. Men tuvärr han den inte leva mer än en dag hos oss :( , Dagen efter att han andlänt tänkte jag ta ut han på en promenad när grannens Grandis kom "/ Han tuvärr inte reagera.

Och efter det så blev jag så lessen så jag fick litte problem med sömn och maten. Så då var det mamma som plötsligt började leta kaniner, dock i smyg, men jag visste om det. Och då hittade hon en uppfödare i Sjöbo, Silvergläntans. Och vi åkte dit och tingade min "lilla" madagaskard Pojk Ville :)  

Nu 1 år senare har jag 6 kaniner och två kullar planerade :)

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

PaaatyPalm
0

Ojojoj siken lång text det blev xD haha ..

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com