Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 895 ggr
Rajamaja
0

Vit Fransk vädur

Har hittat en vit frassehane som är till salu väldigt när mig där jag bor, och blev helt såld när jag såg annonsen.

Nu är det ju så att jag för en månad sedan sålde mina frassekaniner pga av att jag tyckte det blev för mycket jobb, men har sedan dess saknat dem väldigt mycket. Och har bara en kanin kvar idag.

Vet att jag egenligen borde släppa tanken på att skaffa en kanin till igen, men det är inte ofta man får syn på en vit frasse. Verkar inte så vanligt.

Hur ska jag tänka mig ur denna situation. En del av mig är helsåld och vill (och jag har en stor fin bur ståendes tom i kaninstugan), medan den andra delen säger nej, då jag vet vad mycket jobb det krävs med flera kaniner.

Hur skulle ni gjort?

[Wera]
0

Jag har 5 kaniner och tycker inte 2 kaniner är mkt jobb :P skulle nog hälsa på kaninen och se hur den är i sättet osv.. och om jag blev fast, skulle jag köpt den. Nu vet jag inte riktigt exakt hur du känner dig :P mer än att en del vill & en annan del inte vill, har känt så förut och har ändå köpt kaninen och inte ångrat mig :D

PaaatyPalm
0

När jag köpte Bella så velade jag fram och tillbaka och kunde inte sova den natten jag köpt henne. men bara typ 1 dag efter så märkte jag att jag aldrig skulle ångrat mig och nu är hon en av dom största skatterna i kaninstallet, hon betyder grymt mycket.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Niike]
0

Förstår att det känns fel om du precis sålt dina frassar.
Dessutom sålde du dem för att det blev för mycket jobb. Det blir ju inte mindre jobb bara för att man köper en ny frasse ;) Vore ju inte kul om du blev tvungen att sälja den också..

Emma-lundqv
0

Jag håller med #5.

Tänk verkligen efter innan du bestämmer något, så att det inte blir för mycket igen :)

PaaatyPalm
0

du kanske ska leta upp en vit typ ddv ist :P? det är ju litte mindre jobb med dom ? Om du nu inte hade tid eller så..

20 årig djurgalen moder* 

[Niike]
0

Jag tycker inte det skiljer så mycket i jobb mellan en dvärgvädur och en frasse. Det enda är att frassen behöver mer utrymme och ev. mer mat.. Städning kanske behövs oftare också, fast det beror ju på hur stort utrymme den har också. Annars behöver ju båda lika mycket kärlek och ompyssling =)

PaaatyPalm
0

#6 hehe, njo jag har aldrig haft en frasse eller något sånt stort ^^ så jag vetinte riktigt :P :$

20 årig djurgalen moder* 

Rajamaja
0

Ja jag får nog fundera ett tag.

Anledningen till att jag delvis tröttnade var för att den ena frassehanen var direkt galen, eftersom han var okastrerad och det bodde en hona nära. Så i slutet gjorde han inget annat än att rida på mig, och klängde och var heljobbig. Så istället föt att kastrera så sålde jag honom till en som ska avla på honom. Och när han skulle rastas var jag tvungen att antingen ha honom i sele eller kolla honom konstant om han var lös i hagen, för han var bara i rymmartankar vart han än var. Kände bara att han blev lite för mycket för mig. Och i samma veva sålde jag frassehonan till samma köpare. Hon ville så gärna ha båda kaninerna.

Så idag har jag lille Breezer kvar, som är en dvv hane.

[Niike]
0

Är den vita frassen kastrerad?
Känner du att du har tid och ork kan du ju självklart köpa honom, men tänk igenom det noga så det inte blir som förra gången är mitt tips? =)

Oriel
0

Jag tycler också att du ska tänka igenom allt innan du bestämmer dig.

-' Rebecca Johansson

Emma-lundqv
0

Oj, jag menade att jag höll med #3 när jag skrev mitt meddelande #4 ^^

Rajamaja
0

Jo, jag har funderat en stund idag och jag är nog ganska nöjd med den kaninen jag har för tillfället. Att skaffa en ny kanin är väl förmodligen alltid lockande, men jag tog ju mitt beslut vid jul att minska ner, så det är ingen idé att jag hoppar in i något nytt nu igen.

Känns så konstigt att vara tudelad i känslor och viljor. Antar att det ger sig med tiden som med det mesta.

Men fin var han iaf. Glad

Tack för råd och svar!

flinetrollet
0

Åhh!

Jag förstår dina funderingar, dom vita Frassarna är så fina. Jag vill också ha en sån.

Själv har jag nu 4 frassar, men om det dyker upp någon vit i min närhet så tror jag att jag skulle köpa den.

Men det är inte lätt om man inte har tid för dom, då är det nog bättre att låta bli.

Jojsan
0

Jag har aldrig sett en vit frasse tror jag… Var den vit blåögd eller vit rödögd? Finns det någon länk med bild? :)

Rajamaja
0

#14 Hittade annonsen på blocket: http://www.blocket.se/vi/20080621.htm?ca=8_s&last=1

Han ska tydligen vara rödögd, men det ser man inte på kortet så bra.

Rajamaja
0

#9 Vet faktiskt inte om han är kastrerad. Står inget om det vad jag kan se.

Jojsan
0

#15 Tack, den var ju jättesöt! :)

MH1994
0

Jag skulle hel klart köpt den (om jag gillat den så mycket.)

Min syster föder upp frassar så hon har ca 30 st och nästan alla är jätte keliga å helt underbara (men hon passar alltid på att göra ren när jag är där Flört)

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

Jetaime
0

Gud så fin den va iallafall (a)

Deco
0

Jag gjorde misstaget att sälja Maximus för ett tag sen. Jag har egentligen ingen bra förklaring till varför och jag har ångrat mig så ini norden sen samma stund jag fick veta att någon skulle komma och titta på honom (var inte hemma just då). De "tog" honom och enligt maken lät och verkade det som att han skulle få det jättebra i sitt nya hem så det känns ju i alla fall skönt även om saknaden är enorm och jag helst skulle vilja åka dit och ta honom tillbaka. Det kan jag inte göra…

Jag har i alla fall bestämt mig för att en "ny" frasse ska flytta hit och jag har väntat på honom nu ett tag. Nu är det inte länge kvar tills han kommer och det känns helt rätt!

Hur du TS ska göra kan ju bara du avgöra. Men ibland är det så att man tar beslut som man sedan ångrar och då får man ta sig en funderare på hur man går vidare. Jag gör det genom att köpa mig en ny nallebjörn.

TereseE
0

Jag förstår hur du känner, men tänk efter jättenoga innan du bestämmer dig för att skaffa en ny frasse. Kanske hälsa på dina gamla frassar och känn efter, för de skulle väl bo helt i närheten av dig… Kanske du känner då att du trivs bäst med bara din Breezer, eller inte.

Taci
0

Jag tycker såhär. Djur är inget man säljer o köper nytt bara sådär, inga slit o släng-objekt, o därför tycker jag inte du borde skaffa frassen om du precis gjort dig av med de du hade. Hade du inte tid för dom, så varför skulle du ha tid för den här? Har du fortfarande samma livsstil o inte bytt jobb eller något sådant som kan ha gjort att du nu har mer tid tex, så förstår jag inte vad skillnaden är nu. Självklart saknar man sina djur som man sålt, men det är ju bara naturligt. Du sålde ju kaninerna för deras skull, för dom skulle få det bättre, få mer tid hos någon annan! Det var ett jättebra beslut tycker jag, o nu kan du ägna all din tid åt den kaninen du har kvar :) Jag skulle väntat ett bra tag med att ens fundera på att skaffa fler kaniner, om som sagt inte levnadssituationen blivit annorlunda :)