Husdjur till barnen och oss!
Hejsan!
Vi är en helt vanlig liten familj och vet hur viktigt det är med ett husdjur att ta ansvar för när man är liten, någon som är beroende av att man ger dem mat och någon som håller rent hos en osv osv.. (Självklart inte ta ansvar för helt själv (hon är 5 år) vi har ju givetvis det yttersta ansvaret.) Men det är nyttigt, mysigt, lärorikt och tålamodsträning.
Hur som helst, vi funderar mycket på en kanin… Vi är en familj som är hemma mycket. Är vi borta är det bara i väldigt korta perioder. Och då har vi både goda grannar och familj i närheten som kan mata och städa lite till vår blivande vän. Jag själv har haft djur i olika varianter men ingen kanin.
Vill ni ge tips? om vilken kaninras som kan vara passande! Vad kostar det med allt, försäkringar, och sjukhusbesök för div sprutor osv osv. Hona eller hane?? Bur ute…. hur ska den vara, inredas osv osv…..vad behövs.
Vill veta allt och har ju en snickare i familjen så en riktigt fin och bra bur kan vi smidigt fixa.
Som sagt, ALLA tips? är välkommna. TACK på förhand.
/Lillhumlan.

Vad roligt att ni funderar på kanin!
Är ni intresserad av hoppning? Isåfall finns det uppfödare som säljer bra hoppkaniner (som är blandras), finns även renrasiga kaniner som är också duktiga på att hoppa. Intresserad av utställning? Isåfall får ni leta efter uppfödare som föder upp kaniner med stamtavla :)
Första gångskanin brukar vara dvärgvädur, men det finns andra raser som går också bra som förstakanin. Vad vill ni ha? Stor eller liten? Sen kan man alltid ta en kanin som är blandras.
Och ja, sen finns det kaniner i olika pälstyper. Fuchs, teddy, korthårig och rex. Beror på om man gillar att hålla på med pälsen eller ej. Vill ni ha långhårig kanin så kan jag rekommendera teddydvärgvädur, snäll, lugn och mysig kanin med mycket päls!
Försäkring till kanin är inte lönt, bättre att lägga undan pengar även man inte behöver veterinärvård under kaninens livstid.
Var bor ni? Bor ni i Skåne och kaninen bor ute så bör den vaccineras mot kaningulsot och kaninpest.
Då har vi kommit till vilken kön då. Hanar brukar oftast vara väldigt keliga av sig, men det finns även honor som också är det. Var noga med vad för uppfödare ni köper ifrån. Se till att han/hon avlar på ett bra temprament, så minskar risken för att ni får hem en kanin som har dåligt temprament!
Fast vissa kaniner kan även få dåligt temprament, bara under en viss tid. Tonåren kallar vi det ;) Det går över efter en eller två månader.
Sen kommer jag inte på vad jag ska skriva mer, ni kan läsa om flera artiklar som finns här på kanin.ifokus.
Bästa tiden att skaffa kanin är på våren, för då kan man vänja vid att ha kaninen ute lagom tills hösten/vintern kommer.
Lycka till med kaninen och jag hoppas jag har gett dig bra råd!
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Jag har en hane här hemma om ni skulle vara intresserade :) han e underbar . vi bor i stockholm. om du undrar nåt är det bara att skicka ett pm :)
jag rekomenderar en dvärgvädur :)
dom är lugna och perfekta som första kanin!
annars ska ja få en kull snart med dvärgvädur och vildis. Det är fart i dom men är riktiga kelgrisar, igentligen så ska dom användas till hoppning kaninerna men funkar även som kel :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag rekomenderar också Dvärgvädur
Riktigt snälla,lugna och sociala kaniner, Passar utmärkt som första kanin!
Dvärgvädur var min första kanin och de är fortfarande den kaninrasen jag har :D
Om ni skulle vara intresserad, så får jag en kull snart.
Kaninungar som jag säljer är alltid snälla och handtama.
www.cloettaskaniner.webs.com
// Michis
Säger som dom andra dvärgvädur är nog en bra första kanin :)

Dvärgvädur eller teddyvädur, Men teddyvädur kan vara lite jobbigt med pälsen att hålla på att kamma för en 5åring. Då kanske hon tröttnar (;
/Elvira :D

TACK!
Allihopa för era svar. Vi får tänka lite till och fundera.
Det står som en rejäl motsats till kanin ….undulat, ett djur som jag själv har haft som barn,
det finns pos och neg med båda djur så vi får som sagt fundera. ÄR JÄTTEGLAD för era svar.
Dvärgvädur, tycker jag ser lovande ut, väldigt fina kaniner och fin karaktär på dem.
Ja vi får se vi får se…..