Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 482 ggr
Jadors
0

Lidanade rädd.. HJÄLP!!

Hejhej, jag är ny här och heter Johanna, och jag har 7 kaniner just nu, och har haft sen jag var liten kaniner oxå! Men iaf..

Jag har köpt/ fått en kanin som är ganska ny, hon är ca ½ år gammal, men hon är super rädd,! jag har inte haft henne länge, men hon är helt omöjlig att hantera! Hon sprattlar bara i famnen och trycker sig mot väggen när jag ska ta henne, ibland så biter hon på min handske, tkr det är väldigt obehagligt att se en kanin så rädd!! Så har ni några tips? om hur jag ska göra?

jag lider verkligen över att se henne såhär! Snälla ge mig tips? om detta! jag har en kanin som kom till mig och bet HELA TIDEN på en hon gjorde minst 5 HÅRDA bett på mig, men fick henne att lita på mig mer, hon bits inte nu längre men är ändå lite reserverad av sig,!

men åter igen har ni nån ide? Lider verkligen med henne, och vill a hjälp med detta snabbt!

Kram Johanna

tiigis
0

Hej Johanna!

Jag är ingen proffs , men skulle nog själv prova med att bara sätta mig på golvet i rummet där kaninen är ganska lång bort från kaninen och inte göra något , låta kaninen själv komma och hälsa på när den känner för det. Man kan även lägga något gott en bit från sig ifall kaninen vågar ta det så kan man lägga nästa bit lite närmare sig, nästa gång.Till slut vågar hon närma sig dig och tar en god bit från din hand. Men detta tar tid kan ta flera dagar , veckor. Du kan även prata lungt med kaninen så den vänjer sig vid din lugna röst och känner sig trygg, senare kan man klappa kaninen lite lungnande tex. på pannan.Hon biter nog för att hon känner sig hotad av dig när hon inte känner dig än , det borde gå över när ni känner varandra bätte och kaninen litar på dig.

Man kan börja med att vänja henne vid att sitta i famnen efter att hon litar på dig , genom att bara hålla henne en kort stund i famnen varje gång som man tar upp henne från golvet/buren , där gäller också att hon ska känna sig trygg i din famn.Bäst är nog att man sitte på golvet / ganska lågt, ifall kaninen råkar hoppa ur famnen så att hon inte skadar sig.Sen är det ju så att vissa kaniner aldrig blir nån riktiga gose kaniner och helt enkelt vänjer sig aldrig vid att sitta i famnen.

Men som sagt jag är ingen proffs så rätta ni spm vet bättre.

Lycka till!

Jadors
0

Okeej tackför tipset :) Men dom är utekaniner så det kommer bli lite kallare för mig! ;) Men gör allt för att hon ska må bra !