Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 816 ggr
PaaatyPalm
0

Lös i magen - hjälpemedel ?

Lingon är jätte lös i magen, Hon varkar inte häller bajsa mycket, allihopa har en krubba dom bajsar i. Men lingon har inte bajsat i den på typ 2 veckor. Och vad jag ser, ser jag inget annat ställe. Eller det är pluttar över hela buren, så jag vetinte, men hon har iallfall förändrats jätte mycket. Hon stoppar i sig pellets, rent stampe foder. Vatten & hö. Men sen får hon och dom andra 1-2 nävar morötter per dag. Är det kanske det som har gjort det ?

Men någon som har tips? om vad jag kan göra  nu för henne ? Har precis tvättat rent henne, men har för mig att havregrynsgröt va bra ? Och hur funkar det med te ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

juliamaria
0

Hur många är kaninerna? Får de morötterna att dela på? För då kan det vara så att Lingon är den som sätter i sig mest, kanske för att hon äter fortast. En halv morot per kanin av dvärgras är lagom.

PaaatyPalm
0

Har 6 kaniner och det är bara hon som är såhär. Och dessa "matbehov" eller vad man ska säga har jag gett ut nu i kanske 3 månader. Innan så fick dom inte så mycket morötter :P

Dock är lingon den ända av mina som bor tillsammans med en annan, Shantie.

20 årig djurgalen moder* 

[chriistina]
0

Sluta ge morötter och pellets till hon är bra i magen.
Vatten och hö är det bästa att bara ge när de är dåliga i magen.
Sen om jag varigt du skulle jag sätta henne i en mindre bur så jag verkligen såg att hon åt. Motion är också väldigt viktigt när de är dåliga. Vilket hon iofs får eftersom de har stor plats.
Men jag skulle ändå ha henne i en liten till jag såg magen är bra och ta ut henne på långa promenader så ofta du hinner på en dag.

PaaatyPalm
0

#3 kk, ja jag flytta henne till en annan bur förut.

20 årig djurgalen moder*